1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R_fused
    Användare
    • July 2011
    • 10

    Fina bilder Blir ju lite sugen på flaggor nu som komplement till mina jordätare. Enda jobbiga i den här hobbyn är väl att man skall ha plats till kar med allt man vill ha i

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

      Ursprungligen postat av Trilska
      Så söta!

      Honan på mitten-bilden? Väldigt fin!
      Jo det är honan på mittenbilden. Båda är ungdjur fortfarande så någon lyckad lek väntar jag mig inte ännu, men de har lagt ägg som det vaktat några gånger i alla fall. Honan är nästan dubbelt så liten som hanen så jag hoppas hon kommer ikapp lite i storlek så småningom.

      Ursprungligen postat av R_fused
      Fina bilder Blir ju lite sugen på flaggor nu som komplement till mina jordätare. Enda jobbiga i den här hobbyn är väl att man skall ha plats till kar med allt man vill ha i
      Ja nånting måste man ju ha som inte bara är vid botten när man kör jordätare och då föll valet på flaggor eftersom jag inte alls var så sugen på scalarer eller discusar.

      Troligtvis har jag fått tag i ett par chokladciklider som kommer få flytta in ganska snart.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

        Jag lovar att sitta som ett nöt på tåget med chokladcikliderna. Ska bara försöka fånga in 3 stycken i ett kar där just romen kläckts..

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          Ursprungligen postat av aejohansson
          Jag lovar att sitta som ett nöt på tåget med chokladcikliderna. Ska bara försöka fånga in 3 stycken i ett kar där just romen kläckts..
          Lycka till med fångandet så ses vi snart då
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

            Har funderat lite fram och tillbaka på att göra om karet vi har i vardagsrummet till saltvatten eller köpa ett större dit och köra salt.
            Så när man har semester så går det utmärkt att bara ta bilen och åka en bit och titta på fiskar, så jag och tjejen hoppade in i bilen och åkte från Uppsala ner till Täby och hälsade på Tritonakvarium och ställde en miljon dumma nybörjar frågor angående saltvatten och blev lite klokare men vet fortfarande inte om jag orkar/vill starta ett saltvatten verkar vara en intressant värd men tanken får ligga och gro hos mig några månader till innan jag bestämmer mig för nått alls tror jag. Var för övrigt en trevlig affär som kommer bli ännu bättre när de gjort om de sötvatten kar de har till salt som de har tänkt, såg lite trist ut med bara tomma kar som det var nu.

            Jag menar man åker ju inte dit enkom för att köpa sötvattens fisk, nästan som att åka till akvarielagret för att köpa saltvatten fisk eller koraller.

            När vi ändå var lite mer söderut passade vi på att ta en omväg hem förbi Bromma och just akvarielagret. Har varit på jakt efter några Roliga L-malar ett tag men inte kunnat bestämma mig vad jag vill ha så vi gick runt i alla kar och sökte och tittade på vad de hade. Blue Phantom var väll favvon men priset var lite för högt eller så var jag för snål.
            Blev en L-081 "golden nugget" som jag velat ha länge och sedan köpte jag mig även en L-015 som jag inte sett sedan jag koppade in dem, men någon dag kanske den dyker upp.

            Tråkiga nu när jag väl var hemma var att L-081 slogs med en av mina ancistrusar, såg det ut som i alla fall, ville ju inte att den ska bli ihjälslagen. Det tokiga är att jag bara har ancistrus honor så varför de ska slåss vet jag inte riktigt någon med bättre kolla på malar?

            I vanlig ordning får ni några bilder med blänk
            Första är den enda jag har på en blek L-015 de andra är på L-081
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • stavhem
              Användare
              • January 2011
              • 119

              Kul, med l-malar

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

                Salt kräver så mycket mer, inte minst av plånboken. Jag har ju själv haft salt i olika omgångar och det är en jäkligt spännande värld men man bör definitivt grundligt finna ut vad som krävs och inte bara lyssna på säljaren som säger att det är enkelt. Först av allt bör du finna ut vilken inriktning du ska ha - fish only eller korallrev - och sen verkligen finna ut vad som krävs i form av utrustning, drift och skötsel.
                Det finns ju för övrigt ett par verkligt fina salttrådar i detta forum. Följer gärna en salttråd till på detta forum om du startar en sådan.

                //Kaj

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

                  Jo jag har förstått att det krävs lite mer underhåll och pill med salt. Men jag älskar att gå och pilla och mäta, lite det som är problemet i bland med sött för mig de gånger de går för bra och man bara kan titta och njuta. Då skapar jag egna problem med allt möjligt som inredning och trimmar pumpar eller belysning eller nått annat dumt.

                  Inriktningen är helt klart koraller för mig, lite fiskar vill man nog ha ändå men känns som att huvud attraktionen ska vara koraller.
                  Fick med mig en bok hem som jag blivit rekomenderad som bra nybörjar bok när man ska börja förstå vad man ger sig in på och det är, Korallrevsakvarestik för nybörjare av Daniel Knop, så ska plöja igenom den och kolla mer saltvattens trådar innan jag bestämmer mig.

                  Angående pris så har jag kollat lite snabbt och ett kar på 390L som jag vill ha byggt med teknik, utan sten och tester osv, kommer hamna på ungefär samma peng som karet i denna tråden med teknik.

                  Jag lovar det kommer bli en tråd om det nu dras igång till hösten/vintern. Men just nu ska jag koncentrera mig på att få mina nya malar att överleva och försöka njuta mer av karet och pilla mindre
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

                    Liten yngeluppdatering.
                    De flesta lever fortfarande men i dag var första dagen sedan ynglen kläcktes som honan kom fram och åt när det matades och då följde ett gäng yngel med ut som snabbt blev mat åt alla andra fiskar, Men det är fortfarande minst 30st som fortfarande lever.

                    Sen är Flaggorna inne på 2:a dagen av äggvaktande, längre än 3 dagar har de inte kommit tidigare innan hanen lessnat och ätit upp äggen, hoppas på lite mer denna gång men man vet aldrig hur det blir.

                    Lyckades ta kort på dem men var svårt att få nått bra för det är en bit in i karet och utan extern blixt var det svårt och färgerna blir lite dumma också men fick en bild med fokus i alla fall som jag tänkte bjuda på.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Carliz
                      Användare
                      • May 2012
                      • 233

                      Hur stora är dom ?

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        Trevlig hörna de hittat för äggen.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

                          Ursprungligen postat av Carliz
                          Hur stora är dom ?
                          Flaggcikliderna eller ynglen?

                          Ynglen är inte mer än vecka gamla och jag stöd matar dem inte med något utan det får bli vad blir helt enkelt, ruskit små fortfarande alltså.

                          Flaggorna så är hanen ca 3cm hög och 6-7cm lång med fenor och honan är kanske 2cm hög och 4-5cm lång med fenor.

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Trevlig hörna de hittat för äggen.
                          Ja det är skyddade från ett hål av java ormbunken så det kanske var välplanerat? Har lagt ägg där 2 gånger innan men ätit upp dem nästan på en gång tidigare.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • Carliz
                            Användare
                            • May 2012
                            • 233

                            Ursprungligen postat av affealien
                            Flaggcikliderna eller ynglen?
                            flaggorna

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

                              För er som missat det så har jag semester och det regnar.

                              Här kommer 2 bilder på min L-015 som dök upp idag
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

                                Riktigt fin mal. Håller den dessa ränder som äldre eller mattas de ut?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...