1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Ursprungligen postat av järnvägar
    På -80 talet var det den fisken man menade när man sa choklad ciklid, Temporalis kallades "Crasse" Jag var och köpte Hypselecara coryphaenoides , dvs den riktige Chokladen ( I min umgänges krets i vart fall) någonstans utanför Stockholm -96...
    Intressant, undra om man ska ta hem 6st småttingar och hoppas de parar ut och kanske sälja de andra...
    Mvh
    //Alf

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

Jag fick med en cirkpump av Daniel också när jag köpte fiskar så monterade en 2liters pet flaska utan botten på den och proppade den full med filtervadd och stoppade i karet och tänkte låta den gå över helgen för att få bort lite "bös" ur vattnet.

Nu sitter jag i Djupa, utanför Bollnäs, och tänkte njuta av midsommaren och hoppas fiskarna hunnit bo in sig lite i karet på söndag kväll när jag kommer hem. hoppas på kunna bjuda på lite bilder då också.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• affealien
        Användare
        • January 2012
        • 1157

Efter att ha firat midsommar och haft trevligt och slappnat av, promenerat i naturen och suttit uppe på berg och njutit av utsikten med öl och goda vänner, kommer man hem och karet ser ut att vara i sin ordning. Vattnet har blivit lite tefärgat av rötterna nu men inte så mycket som jag trodde det skulle bli med tanke på vad de gjorde med vattnet i badkaret den lilla stunden de låg där. Men som de ser ut nu är jag nöjd med färgen för de är inte alls kolsvart utan bara lite ljust färgat.

Guianacarerna hade fått grottor som jag gjort åt dem där de kunde gräva ut ordentligt om de ville. Men tror ni detta dög? Nej då de hade ju självklart valt ut 2 andra ställen att gräva sig grottor på.

Har försökt skilja könen åt och det verkar vara 3 Hanar och 2 honor som det ser ut nu. De 3 som är större gruffas med varandra och 2 av dem har gjort varsin grotta därför jag antar att de är hanar.

Försökte ta lite bilder på när de gräver och när de gruffas så bjuder på några stycken.
        Mvh
        //Alf

Kommentar

• ReGGae_Ripan
          Användare
          • June 2012
          • 100

De där fiskarna blir jag själv dö sugen på efter de där bilderna, riktigt fina och super bra bilder !

Kommentar

• pereli
            NCS Medlem
            • August 2011
            • 69

Fina bilder
            Min hane gräver grotta efter grotta, men honan tycker inte någon av dem duger. Så lek verkar det inte bli i första taget
            Min fotoblogg

http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Vackra fiskar! Snart blir det yngel!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Gud vad läckra, vore ju toppen med två par och en extra hona å har du alla möjligheter att få se en hel del spännade partnerbyten och en hane tar alla eller två av honorna. Jag har hört andra som gjort så, samt att mina tycks öppna för att göra det om jag haft fler honor
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• hellsson
                  NCS Medlem
                  • September 2010
                  • 88

MYCKET trevlig läsning, spännande och jobbig.. hehe men det slutade väl med karet till slut Grymt fina fiskar dessa Guianacara geayi

Är sällan på denna sida (tyvärr) men här har man ju en mycket god anledning att läsa lite oftare

Må väl
                  Tommy Tobiasson

Kommentar

• stavhem
                    Användare
                    • January 2011
                    • 119

Riktigt snyggt kar och fina fiskar.

Kommentar

• affealien
                      Användare
                      • January 2012
                      • 1157

Ursprungligen postat av DaRe
                      Gud vad läckra, vore ju toppen med två par och en extra hona å har du alla möjligheter att få se en hel del spännade partnerbyten och en hane tar alla eller två av honorna. Jag har hört andra som gjort så, samt att mina tycks öppna för att göra det om jag haft fler honor
                      Jaa jag hoppas också på att det ska vara så.
                      Jag är helt 100% på att 2 av de största är hanar nu men en av de större kan även vara en hona och en av de mindre en hane i stället men lite svårt att säga tyvärr. Får fortsätta iaktta dem och se vad de håller på med så kommer man nog fram till rätt tillslut.

2 av de stora har gjort sig var sin grotta nu där de försöker jaga in den 3:e stora men eftersom både verkar jaga den som är hona så åker hon bara emellan och kolla in grottorna men verkar inte bestämt sig ännu.

Sedan har vi de 2 minsta som håller till på andra sidan karet där den ena verkar försöka uppvakta den andra och visar lekfärger, men ingen av dem har en grotta så där är jag inte säker på vilka kön de är och om de är könsmogna ännu.

Sedan får jag tacka alla för allt beröm, alltid roligt att andra uppskattar de man gör och inte bara jag som gillar de, även om det är viktigast.
                      Mvh
                      //Alf

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Jag vill också ha ett stort akvarium, slippa bry sig om hur stor fisk man köper. Det har alltid varit ett bekymmer! Men med stort akvarium så köper man vad man vill (nästan)

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Just av den anledningen jag kände att det var lika bra att ta i lite från mitt 180L som jag har nu när jag köpte ett till. Stora fiskar är kul.
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• affealien
                            Användare
                            • January 2012
                            • 1157

Det är en kille här på forumet som har några vildfångade Satanoperca jurupari till salu och jag har försökt nå han via mailen på annonsen han haft ute men utan framgång. Jag såg att han i går hade lagt ut annonsen igen men 50kr billigare denna gången så har jag provat att skicka ett PM på forumet och se om det hjälper mig.
                            Det bästa med dessa fiskar är att de finns här i Uppsala så jag inte behöver åka speciellt lång för att hämta dem om jag skulle få tag i honom.

Nu är det i alla fall så att eftersom jag inte fått tag i honom blev det en tröst vända till akvariebutiken som råkade ha 40% rabatt på ciklider och de hade Flaggciklider inne, precis som jag sökt efter så var inte mycket att tveka på där utan jag köpte 6st små gynnare de är bara 4-5cm så bara lite större än tetrorna men hoppas de kan växa på sig ordentligt.
                            De köptes i alla fall som Mesonauta festivum men om det är samma som Mesonauta insignis är jag osäker på och försöka hitta några bilder på nätet som skiljer alla Mesonauta arter åt har vi ju redan kommit fram till att det är omöjligt.

Bjuder på några bilder på de små liven i alla fall
                            Mvh
                            //Alf

Kommentar

• Big_Sal
                              Användare
                              • May 2010
                              • 315

andrabilden på flaggan var grym! Satanoperca kan jag rekommendera skarpt, har iofs bara haft leucosticta men oj oj oj vilka fiskar!

Hade jag inte snubblat över C cf ornatum hade jag garanterat kört Djävulsabborrar igen!

Kommentar

• affealien
                                Användare
                                • January 2012
                                • 1157

Ursprungligen postat av Big_Sal
                                andrabilden på flaggan var grym! Satanoperca kan jag rekommendera skarpt, har iofs bara haft leucosticta men oj oj oj vilka fiskar!

Hade jag inte snubblat över C cf ornatum hade jag garanterat kört Djävulsabborrar igen!
                                Tackar!
                                Börjar få lite koll på hur jag ska använda kameran faktiskt och sedan att få tuffa miljöer med fiskar på bild är det tålamod och mängder med bilder som gäller.

Vad jag förstått är skillnaden inte jätte stor på leucosticta och Jurupari, Det ska vara prickar på gällock och nosen på leucosticta men inte på jurupari och sedan leker de lite olika och kan ha olika grundfärger.

Men nu har jag alla fall fått tag på honom så hoppas på ett gäng fiskar till i slutet på veckan sedan är karet fullbefolkat utom några Malar.
                                Mvh
                                //Alf

Kommentar

Arbetssätt...