Bingu

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

Bingu

Fick just besked om att presidenten i Malawi, Bingu wa Mutharika, idag på morgonen har tagits in på sjukhus i Lilongwe. Vissa källor säger han är död och andra säger att han är medvetslös efter en hjärtattack.

Jag har hört en massa tokigheter om honom och det är inte längre så många som stödjer honom i Malawi. Han valdes till president 2004 och blev omvald 2009 med stor majoritet. Många jag känner säger att han har förändrats efter omvalet och många skäms över honom och är inte stolta över att de röstade på Bingu. Han har tidigare arbetat för världsbanken men under hans tid som president har landet förfallit och nu i feb-mars fanns det ex. vis nästan inget drivmedel i landet och priserna stiger kraftigt på de flesta nödvändiga varor. Utländsk valuta (forex) är en stor bristvara som gör att importen av varor blir mycket (50 - 100%) dyrare än bara för ett halvt år sedan.

Bingu har fått mycket kritik för att inte leva upp till biståndsgivarnas syn på human rights och USA har hålt inne bistånd på hundratals miljoner dollar.

Nästa val hålls 2014 och skulle han behövar ersättas innan dess är det vice presidenten, Joyce Banda, som skall ta över ämbetet. Joyce Banda är mycket populär. Efter interna motsättningar uteslöts hon ur regeringspartiet. Hon har bildat ett nytt parti och sitter kvar som vice president. Skulle så bli fallet att Joyce Banda blir president är det mycket populärare än med nuvarande president som nästan ingen vill ha kvar.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Intressant
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ursprungligen postat av Lars Andersson
      Nästa val hålls 2014 och skulle han behövar ersättas innan dess är det vice presidenten, Joyce Banda, som skall ta över ämbetet. Joyce Banda är mycket populär.
      Släkt med Hastings Banda?
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lars Andersson
        NCS Medlem
        • October 2002
        • 601

Nej hon är inte släkt med Hastings Banda. Banda är nog det vanligaste efternamnet i Malawi.

Eftersom jag skall tillbaka om sex veckor så måste jag vara rätt återhållsam med vad jag skriver.

Ekonomin är i en utförslöpa som är mycket hastigare än vad Zimbabwe hade när det landet var på väg utför.

Bingu har satt sin bror som utrikesminister och många har retat sig på hur Bingu har "föst" sin bror framför sig och de har sagt att Bingu arbetar för att hans bror skall efterträda honom när hans tioåriga (2 x 5 år, vilket är maximal tid en president får sitta i Malawi)ämbetsperiod går ut 2014.

Att helt plötsligt försvinna är en av Bingus specialiteter. I artikeln nedan säger han att han tagit sin 30 dagars semester, men Bingu är väl en av de få ledarna i världen som gör det utan att tala om för någon var han är. Jag har hört tals om många fler "försvinnanden". Eftersom han själv tycker det är OK att ta ut sin semester utan att meddela någon så kan det väl inte vara fel av mig att referera till det.

I artikeln från nov 2011 refereras även till hans bröllop med Callista Chapola-Chimombo. I folkmun är det efter det hans första fru avled och han träffade Callista som han förändrats.

Givarländer som USA, Storbritanien och Tyskland har inte varit nöjda med hur demokratin i landet har utvecklats (negativt anser de) under Bingus presidentskap. (det var måttfullt skrivet)

Senaste nytt är att Bingu flugits till Sydafrika för vård.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Kommentar

• Lars Andersson
            NCS Medlem
            • October 2002
            • 601

Mera nyheter

President Bingu wa Mutharika of Malawi has died, doctors and officials say, but the lack of a formal announcement causes widespread anxiety.

mera av samma

Nu börjar ett maktkrig som kan bli ganska allvarligt. Vad de höga militärerna gör och kanske även polisledningen (som anses Binguvänlig) gör kommer att få stor bedydelse.

Jag har uppfattningen att det är av högsta vikt att de lagexperter som är satta att tolka lagen i detta avseende snabbt uttalar sig om vad lagen föreskriver. Annars kommer kretsen kring Bingu att i princip genomföra en "skrivbordskupp".

Hittills har förre presidenten Dr. Bakili Muluzi uttalat sig kritiskt mot hur kresten kring Bingu hanterat informationen kring dennes sjukdom och Dr. Bakili Muluzi har även klart uttalat att det är vicepresidenten som skall ta över.

Såklart att det är lite juridiskt komplicerat när vicepresidenten blivit utkastad ur regeringspartiet och i ett "normalt" läge skulle ju även vicepresidenten blivit sparkad som minister, men det är ganska uppenbart att med Bingus låga popularitet och Joyce Bandas popularitet så var det inte läge att sparka henne. Hon skulle få sitta tills Bingus bror Peter var förankrad. (Jag vet inte hur det skulle gå till med så extremt låga popularitetssiffror, mindre än 10%, som Bingu haft det senaste året) Det är nog ganska många malawier (de är extremt religiösa) som tänker att detta är "a act of God"

Missnöjet med Bingus styre har lett till upprepade kravaller i landet och i somras när jag kom till Malawi vågade mina vänner inte hämta mig på flygplatsen. I Karonga fanns det fortfarande plundrade och utbrända butiker i slutet av februari och de största kravallerna var i Mzuzu. I Mzuzu såg jag inga spår av kravallerna men i Karonga var hela staden fortfarande märkt av kravallerna.

Efter de kravallerna sparkade Bingu hela sin regering på 42 ministrar och tog över samtliga ministärer själv. Den enda han inte kunde sparka var Joyce Banda efter som inte, enligt konstitutionen, vicepresidenten kan avsättas. Han refererade flertalet gånger till denna ministär som ett "war cabinet". Han har därefter tillsatt en slimmad ministär på trettiotvå ministrar inklusive sin nya fru Callista.

Jag avstår från kommentarer.

Jag har talat med vänner i Malawi idag och de flesta är väldigt oroliga över vad som skalll hända. Själv väntar jag några dagar med att köpa min biljett. De andra har redan köpt sina.

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Klart du ska åka ner till Malawi!
              Det kan ju bli en bra dramatisk artikel i CB3!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ny president utsedd och det verkar ju positivt

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

Här är en artikel från Washington Post. Det som är det intressanta i artikeln är att det framgår att Bingu kom till makten p g a att förre presidenten misslyckades med att ändra författningen så att han skulle kunna sitta en tredje femårsperiod som president och att han (Dr. Bakili Muluzi) trodde att han skulle kunna styra landet genom Bingu som en marionett. I artikeln står även att Bingus doktorstitel i ekonomi är utfärdad av ett uiiversitet som "a Government Accountability Office report concluded that Pacific Western was a “diploma mill”" Alltså ett universitet som säljer titlar för ett fast belopp.

OBS artikeln är på två sidor.

Biljett? Ja, det bokar jag nog i morgon. Idag har jag bokat en biljett till Hong Kong.

Kommentar

Arbetssätt...