Idag bytte jag till mig lite Malawiciklider. Bl.a. fick jag 6 st blåa Metriaclima estherae (se bild). Betyder det faktum att de är blåa automatiskt att de är hannar eller kan det finnas blåa honor av denna art? Om inte, hur ser man skillnad på könen. Kommer avkommen också att bli uteslutande blå?
Blå Metriaclima Estherae
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Dåligt insatt i hurvida det finns blåa honor. Jag tror inte det men det finns de som kan det bättre än mig.
Själv tror jag att jag har 1 blå hane och 5 orange honor. Senast jag tömde honorna var det det några blåa, några oranga och några OB så färgen på ynglen behöver inte nödvändigtsvis vara blåa -
Jag fick 19st orange och 6 st blå av min röd zebra sist, och nu har jag två honor som tuggar för fullt igen. Få se vad de blir denna gångKommentar
-
/JockeKommentar
-
Idag bytte jag till mig lite Malawiciklider. Bl.a. fick jag 6 st blåa Metriaclima estherae (se bild). Betyder det faktum att de är blåa automatiskt att de är hannar eller kan det finnas blåa honor av denna art? Om inte, hur ser man skillnad på könen. Kommer avkommen också att bli uteslutande blå?
/JockeKommentar
-
Jag misstänker att det lär bli ungefär den fördelningen varje gång, om det är samma hane och hona som leker. Men om det är en annan hane och hona i gruppen, eller ena av föräldrarna skiljer sig från förra leken kan nog förhållandet förändras (om nu inte dina fiskar är syskon, då borde förhållandet bli samma). Men detta grundar jag bara på logik, jag är väldigt dålig på genvetenskap Ola eller någon annan som är duktig på genforskning och så kan säkert komma med en förklaring om hur det är, och varför.
/JockeKommentar
-
När jag tömde min hona på ynglena som vi nu har bytit med så var dom blåa (fanns både oranga och blåa), hanarna färgar väll inte ut förän dom blir större. Så det borde väll kunna vara honor som är blåa också?Kommentar
-
Om jag inte minns fel så lever ob, blåa och helorangea på samma ställe i sjön vilket gör att det på något sätt kan ligga i generna så att alla tre färgvarianterna uppkommer i en kull (Maisoni Reef är väl en plats som Rödzebror lever på). Så jag antar helt enkelt att det ligger i generna någonstans. Sedan borde det väl fungera att urvalsodla så att du får fler av den variant du vill. Jag har bara odlat M. estherae under en period och det var några år sedan, men då blev alla avkommor orangea. Enda gången jag har odlat fisk av samma färgvariant, där avkomman inte alltid blev samma var för massor av år sedan när jag fick tag på ett fint naturfärgat Scalarepar. 1/4 av deras kullar blev till min stora förvåning kanonfina guldscalarer, resten den "vanliga" randiga. Jag antar att minst en av mor/farföräldrarna till dessa yngel bör ha varit guldscalare.
Men som jag tidigare nämnt är jag inte särskilt påläst vad det gäller genetik (humanist som man är), och det var ett par år sedan jag ens ägde en ciklid från Malawisjön. Så du kan säkert få bättre svar av någon annan här på forumet.
/JockeKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Stämmer, när detta foto togs hade de bara varit i karet i 15 min. Nu har de fått mörkare blå färg (utom den hanne som är dominant, han är mer randig och ljusblå)Kommentar
Kommentar