Melanochromis cyaneorhabdos

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas_
    Användare
    • November 2011
    • 101

Melanochromis cyaneorhabdos

Har funderingar på att komplettera mitt mbuna-kar med en grupp Melanochromis cyaneorhabdos eller är det Melanochromis maingano dom heter? För visst är det väl samma firre om jag inte är ute och cyklar..
    Någon som vet någon bra läsvärd artikel om arten? Brukar ju finnas en hel del om malawis men inte allt som är bra. Är dom som övriga arter ur Melanochromis? Med det menar jag små men tuffa
  • endymion

Maingano är handelsnamnet. Det är en lugnare mbuna, dock har de en egenhet och det är att de simmar in i alla hål de hittar. Risken är då att de fastnar. Men har man inga hål i akvariet, eller täpper igen dem kommer maingano antagligen inte vålla några besvär.

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

En riktigt fin mbuna. Utökade min grupp med 10 individer för ett par veckor sedan. Efter en tripp till Aqua Tropic i Sala. Den enda artikel jag läst om cyaneorhabdos är denna och det står inte så mycke mer matnyttigt i den än i vårat eget artregister.

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Jonas_
        Användare
        • November 2011
        • 101

Akvariet är fullt av sten som bildar en mängd skrevor/grottor men inte ska jag behöva vara orolig att dom åker & fastnar? Tänkte köpa 10st i 5-6cm storlek. Men den är alltså något "lugnare/snällare" än andra Melanochromis?

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

Maingano tycker ja är betydligt mildare i sitt beteende jämfört med M Auratus (som är i topp gällande Melanochromis) som en extra mild Johanni kanske
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Jonas_
            Användare
            • November 2011
            • 101

Nu simmar 9st maingano i mitt akvarium (1 var död i påsen när jag hämtade dom men fick ett superpris så hade inte mage att klaga ) Förövrigt är dom väldigt fina i färgerna och kommer uppdatera med bilder när dom gått in sig lite här hemma.

Tack ni som svarat innan

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

dom är fina och vill man ha samma färg på könen så är Maingano ett bra val och enklare än Demasoni som tycks vara lite klurig
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Melanochromis fick sig en rejäl dyning av Ad på stämman.

Vi följer Ad och för Malawi är cichlidae helt enligt hans önskemål, dvs bra referens för oss. Inom kort kommer någon publikation i ämnet och vi kommer haka på.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jonas_
                  Användare
                  • November 2011
                  • 101

Men i nuläget är det fortfarande Melanochromis som är handelsnamnet eller? Blir mer förvirrad ju mer jag läser

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Jo melanochromis är släktnamnet men det var en del förflyttningar inom släktet. Det vi har i artregistret är hyggligt korrekt men vi ska fixa till det så snart vi hinner vi skulle nog behöva ha in lite hjälp i artregister gruppen med fokus på Malawi.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1607

Nu

har jag bara haft maigano en gång, men inom arten var det en av de elakaste mbuna jag har hållit. En hanne spöade honorna något kolosalt så jag fick flytta honorna till sjukstugen(litet akvarium) för att läka ihop några veckor hela tiden. Men det är en väldigt vacker mbuna, och jag hade ganska få av dem så jag antar att har man fler så fungerar det nog bättre med aggresionen dem emellan.

Kommentar

• Aquador
                        NCS Medlem
                        • September 2007
                        • 49

Jag kan inte hålla med om att de är elaka. Min Mainganogrupp (7 st) går tillsammans med Golden, Röd Zebror, C Azureus och A.Stuartgranti Maulana i ett 450 L. Perfekt Harmoni och min erfarenhet är att mina Mbunas arter mycket väl går att blanda med lite lugnare firrar typ Aulonacaror och Haplisar såsom Copadichromis.

Kommentar

Arbetssätt...