Yngelfoder- infusorier ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Yngelfoder- infusorier ?

    Ja i en del gamla akvarieböcker står det att man kan starta en infusoriekultur med tex torkade bananskal. Jag har provat men kan inte med säkerhet säga att jag lyckats. Men i skolan så fick vi toffeldjur med hö i vatten.
    Nu såg jag att bla Akvarielagret säljer en startkultur

    Infusyl startkultur infusorie

    Någon som testat?, prövade att googgla men alla träffar var på franska tror jag....
  • oaken
    Användare
    • January 2008
    • 269

    #2
    Jag tycker att man nästan måste ha en startkultur för att få igång en vettig kultur. Annars brukar det mest bli någon slags bakterieblomning istället.

    Har aldrig testat den där i alla fall. Men det brukar ganska ofta säljas startkulturer på aquabid och liknande sidor. Tycker att vinägermikro är betydligt mer lättskötta dock

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • May 2010
      • 315

      #3
      Jag är ganska övertygad om att alla inkörda akvarier kryllar av diverse smådjur och tror att man kan ympa från filtergrumset... hur man får de att massföröka sig är en helt annan fråga,

      Jag hällde över lite andmat i en glasburk bara för att kolla läget och nu efter den har stått i fönstret och gottat sig i några veckor, är där massor med copepoder, mask som från minst två olika stammar, snäckor, och diverse annat smått och gott som är synligt med blotta ögat, önskar jag hade ett relativt kraftigt mikroskop, tror det hade tagit veckor att artbestämma innehållet...

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • November 2005
        • 1294

        #4
        Är det verkligen inte någon som testat Infusyl startkultur infusorie ?,

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Är det verkligen inte någon som testat Infusyl startkultur infusorie ?,
          Nej!
          Men toffeldjur finner du i många stillastående vatten som dammar o diken.
          Kört toffeldjur i många år i hö och detta funkar perfekt.
          Kanon foder till småyngel som inte tar artemia som första foder.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          Arbetssätt...