Frakta stort helglasglas akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Frakta stort helglasglas akvarium?

Är på jakt efter ett 720 liters akvarium för mitt SA/jordätar projekt.
    Har skannat begagnat marknaden en bra tid men sen helt plötsligt när jag hittade ett som passade, och inte var toklångt borta, kom jag och tänka på hur jag ska frakta hem det?

Det ryms ju inte i min bil, även om jag har en kombi, 2 är meter för långt.
    Ska man hyra en skåpbil på te.x OK/Q8? Släpvagn vågar jag inte ställa det på.

Hur ska jag sedan paketera?
    ska man köpa frigolit att ställa det på och ha mot några spännband som man sedan drar fast det med?

Hoppas någon kan komma med några tips eller förslag.
    Mvh
    //Alf
  • Jonas_
    Användare
    • November 2011
    • 101

När jag hämtade ett 720 liter för ett par år sen så använde jag släp, likaså till mitt 500 liters som jag hämtade för några månader sen... alltid funkat bra för mig, har ställt akvarierna på filtar eller liknande, dock aldrig spänt fast något av akvarierna. Men vill man vara väldigt försiktig kan man alltid ställa 2 madrasser på varsin långsida av karet. Men så stora akvarier brukar inte röra på sig pga av vikten i dom.

Meddela gärna här i tråden sen hur du löste det

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ett 720 går in i en 245:a!
      Annars så gör du som Jonas skriver! Eller hyr ett täckt släp!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

Körde mitt 1000-liters i en täckt släpvagn stående på frigolitskivor, annars blir det till att hyra en skåpbil. Dra fast på ett bra sätt med rick-rack, använd sunt förnuft och filtar som skyddar glaset.

Kommentar

• lisabeth
          Användare
          • December 2012
          • 124

jag har fraktat ett antal akvarier alla på släpkärra ,jag "bäddar" med en matta sen en skumgummimadrass ca 10 cm tjock jag brukar dra upp den en bit fram på släpet och drar upp mattan på sidan, sen lägger jag en tjock matta längst bak på akvariet där jag försiktigt spänner en bred lastrem. Obs spänn endast längst bak där man kan spänna lite mot hel a akvariesidan, sedan drar jag en presenning över all som jag lagt under allt ihop i framkant så den är " låst" av akvariets vikt.
          Akvariet står narurligtvis längst fram på flaket så det inte kan glida, och är spänt längst bak så om man måste panikbromsa kan det inte lyfta i bakändan.
          Sen kan man ju köra efter väglaget :-) speciellt alla "potthål " efter vintern.
          lisa

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

Ställ akvariet på en filt mot framstammen på släpet med ena långsidan mot släpets långsida. se till att inget kan skava glaset (har hänt mig) ta och dra ett spännband runt (på lämpligast sätt) fästena sitter lite olika på olika släpar! ta handdukar i hörnen på akvariet där du lägget spännbandet. spänn åt varsamt tills det tar emot lagom kolla på handdukarna hur mycket bandet "skär" in! Rucka på karet sitter det så sitter det! sj brukar jag alltid hoppa lite i släpet innen jag går ur så ser man lite om karet följer släpet!
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Finns många sätt att frakta ett stort akvarium!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...