Att lära diskus att äta torrfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    Att lära diskus att äta torrfoder

    Hej !
    Jag har köpt en burk Terta Diskus (granualt) för några veckor sedan. Första gången jag gav dom det så börgade två av mina sex st diskusar att äta det direkt. Dom är fortvrande lika glupska när det gäller torrfoder. Dom ÄLSKAR det!!!
    Från och med några dagar senare när jag märkte att dom övriga inte vill lära sig och äta fodret av dom två förtjusta diskusarna, så började jag bara mata med torrfodret i sex dagar. Men ändå vägrade dom övriga. När jag såg dom matvägrande diskusarna som hade tappat hela matsäcken, började mata med frysfoder igen, och en gång om dagen men torrfodret som ett tillskott för dom två som äter det, och för att kanske locka dom övriga till lära sig att äta det när dom ser dom två galningarna som äter upp allihop...
    Hur kan jag lära dom övriga att äta torrfodret?
    Ska jag låta dom hungra i över en vecka? Blir det inte för riskabelt?
    Hur gjore ni?
    MvH Patrik K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    #2
    Hej.
    Jag har kört med att hungra dom i 4 dagar, och gav dom torrfodret. Men dom övriga diskusarna som inte åt torrfodret vägrar och äta det.

    Kan man göra ett eget frysfoder av räkor och någon fisk +torrfodret?
    Ett sådant för att så lite som möjligt belasta vattnet.
    Har någon ett bra recept?
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #3
      Hej Patrik!

      Jag har också några diskusar som vägrar att äta torrfoder. Jag har väl inte gjort några ordentliga försök med att försöka få dem att äta torrfoder, men det verkar inte uppskatta det lika bra som frysfoder.
      När jag matar dem med frysfoder brukar jag alltid tina maten i lite vatten, så att det ska bli lättare för mig att smula sönder det. Jag brukar även slänga i lite granulat. Först smakar de på granulaten men spottar snabbt ut den. Sedan när det har ätit upp allt frysfoder åker de och "pickar" på botten och äter granulaten, så då funkar det bra.

      Vad jag har hört (har inte provat det själv) så ska det gå bra för fiskarna att vara utan mat i 14 dar. Alltså borde du kunna mata några fler dagar med torrfoder och hoppas på att de börjar äta då.

      När jag gör räkmix brukar jag ha i räkor, ärtor och spirulina. Som bindmedel använder jag (lite) gelatin. Jag brukar även ha i torrfoder, vitlök och crabfish. Kolla hur du gör räkmixen på www.zoopet.com

      Lycka till!
      /Nille
      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • May 2002
        • 390

        #4

        Man skall inte ge upp efter enbart fyra dagar. Alla fiskar är lite skeptiska i början
        det är naturligt. Kan nämnas att med vissa diskusar bråkar jag med upp till ca 4 - 5
        veckor innan de äter. Vad är det då som är bra med torrfoder.

        + Går att använda i foderautomater.

        + Man kan ta lite vatten i ett glas. Fylla upp detta med vitaminer och mineraler i
        flytande form. Sedan stoppar man i bitsen som suger upp vattnet och sedan matar man
        fiskarna. Anpassa mängden vatten till halten av bits.

        + Grannar skall mata fiskarna under ett par dagar.

        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • Gep
          Användare
          • June 2002
          • 23

          #5
          Ett litet tips e att tina lite fryst och blanda det med torrfoder.
          Guran

          Kommentar

          • patrik_k
            Användare
            • April 2002
            • 125

            #6
            Tack för era svar!
            Jag kanske ska försöka igen, men problemet är att mamma skäller på mig när jag inte ger mat åt fiskarna, dom blir ju jätte tunna över magen så man tror att dom ska dö...
            Man kanske ska mata upp dom rejält innan man kör med lite "fasta".
            Jag ska i alla fall mala ner lite i frysfodret också.
            MVH Patrik K

            Kommentar

            Arbetssätt...