Neolamprologus calliurus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

Ursprungligen postat av 56ovwal
    Menar du att man medvetet korsat in N. calliurus med N. brevis och säljer dessa som N. brevis? Och detta för att få "mycket större kullar"?
    Jag vet inte om det är medvetet, men under lång tid ansågs alltså calliurus vara samma art som brevis, och man kanske i bästa välmening satte de största och tuffaste "brevis" hanarna i odling.

Kommentar

• 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Jag vet inte om det är medvetet, men under lång tid ansågs alltså calliurus vara samma art som brevis, och man kanske i bästa välmening satte de största och tuffaste "brevis" hanarna i odling.
      Nja, iallafall de odlare jag känner tvivlar jag på skulle blanda N. calliurus och N. brevis medvetet bara för att en och annan "tand- och fjällräknare" fått för sig att det skulle vara samma art. Oavsett skulle det isåfall röra sig om olika geografiska varianter av en art och de blandar man lika lite som T. moorii Moliro med T. m. Chipimbi...

Vad som talar för din teori är N. brevis förekommande i handeln med den gula fläcken på huvudet som är karaktäristiskt för N. calliurus (eller iallafall den gamla "L. sp. Magara"). Jag har tidigare tolkat det som geografiska varianter av N. brevis med gul fläck, men efter att jag läst din tråd från 2004 blir jag tveksam. Tack och lov har jag än så länge inte sett någon N. brevis med lyrstjärt :-)
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• chriber
        Användare
        • October 2005
        • 84

Jag vet inte om man har blandat dessa två arter, men för flera år sedan köpte jag några N. brevis, där hanen med tiden tiden fick en antydan till lyrstjärt. De var också ljusare, mer avlång till formen och hanen fick även att ett mer utbrett gult fält på huvudet, som man ofta ser på N. calliurus. Den gula fläcken är ju inget unikt för arten, mina N. brevis "Kigoma" har dessa, liksom en del andra varianter. De verkar ju vara nära besläktad, även om de beteendemässigt skiljer sig åt en del, möjligen då N. calliurus-hanar på grund av sin storlek inte är lika bundna till snäckskal.

Här några bilder på den suspekta hanen och honan.

Som jämförelse mina första N. brevis från okänd lokalitet.

Slutligen ett par av N. brevis "Kigoma".

När det gäller att få tag på N. calliurus så är det väl som med många andra arter, de är vanliga i perioder för att sedan i det närmaste försvinna från handeln. Jag såg att Akvarielagrets fisksök hade Neolamprologus "Magarae" som borde vara denna, men man kan ju aldrig vara säker.

Sedan skall det finnas fler varianter av N. calliurus, bl.a. en från Mpimbwe där hanen skall kunna bli ännu större.

mvh,

Christer

Kommentar

Arbetssätt...