Jag börjar så smått fundera på att ge mig in i Tanganyikadimman igen efter lång tid med andra firrar. På 80-talet hade jag dessa dem, fast då under namnet "magara", och det var min absoluta favorit under lång tid. När jag nu tittar efter arten på diverse listor så hittar jag den inte någonstans. Är det bara så att jag har varit dålig på att leta, har den bytt namn eller har den helt enkelt försvunnit från hobbyn?
Neolamprologus calliurus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag börjar så smått fundera på att ge mig in i Tanganyikadimman igen efter lång tid med andra firrar. På 80-talet hade jag dessa dem, fast då under namnet "magara", och det var min absoluta favorit under lång tid. När jag nu tittar efter arten på diverse listor så hittar jag den inte någonstans. Är det bara så att jag har varit dålig på att leta, har den bytt namn eller har den helt enkelt försvunnit från hobbyn? -
-
den är numera inte en neolamprologus utan är numera (precis som många av de andra snäckisarna) en lamprologus. Lamprologus calliurus .
N. calliurus är större och aggressivare och får dessutom mycket större kullar än N. brevis, så personligen misstänker jag att nästan allt som säljs som N. brevis i själva verket är calliurus eller hybrider mellan brevis och calliurus.Kommentar
-
Jag är inte förvånad av ditt svar om brevis. Många brevis jag sett i modern tid har varit förhållandevis fritt simmande i akvariet - precis så som jag minns mina Magara. Stämmer i så fall de gamla könsskillnaderna med lyrstjärt och vitsömmad ryggfena på hanen (om jag minns rätt)?Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Brevis ser ju inte ens ut som Magara. Jag köpte Magara på auktion en gåmg för länge sedan och fick tre hanar och en hona påstods det - honan var en brevishane. De tre magarahanarna stod och spände sig upp i vattnet medan brevisen bråkade med multifasciatusarna. De brydde sig inte ett smack om varandra.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag kommer inte ihåg vilken studie det var, men snäckskalslekare verkar ofta ha hybridursprung med ganska skilda grenar som korsat sig. En hypotes har varit att selektion kan ha verkat på flera arter att bli små och få plats i snäckor och då har dessa "fallit samman" till en art via hybridisering.
Jag såg en gång en presentation där personen berättade att alla dessa problem med lamprologinfyllogenier försvann om man tog bort snäckskalslekarna - deras multipla ursprung fick programmen att hitta på knasigheter för att få ihop släktträd.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
När det gäller Tanganyika följer vi cichlidae.com och ska man vara riktigt noga kallar de den inte Lamprologus calliurus utan ex Lamprologus calliurus
De är inte lika vare sig i utseende eller beteende. Mareschal & Polls artikel är riktigt dålig, men det är en revision, den är publicerad, och man kan inte bara plocka de bitar man gillar (t.ex. Altolamprologus, ur samma pek) och strunta i resten.
Jag kommer inte ihåg vilken studie det var, men snäckskalslekare verkar ofta ha hybridursprung med ganska skilda grenar som korsat sig. En hypotes har varit att selektion kan ha verkat på flera arter att bli små och få plats i snäckor och då har dessa "fallit samman" till en art via hybridisering.
Jag såg en gång en presentation där personen berättade att alla dessa problem med lamprologinfyllogenier försvann om man tog bort snäckskalslekarna - deras multipla ursprung fick programmen att hitta på knasigheter för att få ihop släktträd.Senast redigerad av Mike_Noren; 16 March 2012, 18:37.Kommentar
-
Senast redigerad av Ola Svensson; 16 March 2012, 20:37.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag vet inte; jag har inte sett dem förklara vad de menar med det. Din tolkning är rimlig, särskilt som det finns en artikel på cichlidae som hävdar att Neolamprologus är just en sån slaskgrupp som Aequidens är.Kommentar
-
Hade också "Magara" för längesedan, pratar ca -84/-85. Då var den vanlig i butikerna. Har bara sett en enda liknande den variant jag hade (med lyrstjärten), och det var nere i Tyskland för ett par år sedan. Vet inte riktigt hur man får fatt i den idag. Kolla med Kent i Nol kanske är bästa tipset.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Helt korrekt. Sturmbauer har påstått detta upptäckte jag när jag kollade efter en annan grej. http://www.sciencedirect.com/science...55790310002897Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hade också "Magara" för längesedan, pratar ca -84/-85. Då var den vanlig i butikerna. Har bara sett en enda liknande den variant jag hade (med lyrstjärten), och det var nere i Tyskland för ett par år sedan. Vet inte riktigt hur man får fatt i den idag. Kolla med Kent i Nol kanske är bästa tipset.Kommentar
-
Eller har jag totalt missuppfattat ditt inlägg?Kommentar
Kommentar