omöjlig kombination?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    omöjlig kombination?

    I mitt diskusakvarium, där det dessutom finns botia, algätare och kardinaltetror, har jag också introducerat 6 st hongsloi. Nu är alla hongsloi döda medan de övriga ser friska och pigga ut. Är det en mindre välbetänkt eller dum kombination?
    Temp i akvariet 27 och pH ligger kring 6,4.
  • Mrsonk
    Användare
    • December 2002
    • 233

    #2
    Inte den självklara kombinationen kanske.

    Oscar Cederqvist

    -----------------
    310l Malawi
    200l Scalare
    110l Sällskaps
    42l Guppy+Neontera
    13l Kampfisk
    2*25l Guppy yngel
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

      #3
      Det var nog långt ifrån en bra kombination. Är det någon, som kan ha en tanke på varför det misslyckades?

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #4
        Jag har lite svårt att förstå varför det inte fungerade. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om botian gått hårt åt dem.
        Jag har själv haft Ap Macmasteri och Ap Agazissi med framgång ihop med discus.

        # 374
        // Magnus
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          citat:
          Är det någon, som kan ha en tanke på varför det misslyckades?
          Fråga1: Var hongsloina alldeles nyinköpta?
          Fråga2: Innan de dog, slutade de först äta äta, och började sen 'driva omkring' med strömmen i akvariet, innan de slutligen dog ungefär en per dygn? De kan ha haft trådig vit avföring också, men inga andra yttre tecken.

          Jag frågar för senaste månaden har jag köpt in fisk från tre olika zooaffärer, och i alla fallen har jag förlorat många eller alla av de nyinköpta fiskarna på precis detta sätt, medan de fiskar som redan finns i akvariet verkar må hur bra som helst. Jag har också pratat med åtminstone två andra akvarister som råkat ut för exakt samma sak senaste månaden.

          Vi döpte det till nyfisksjukan, eftersom bara nyinköpt fisk drabbats, och all fisk som överlever första veckan klarar sig.



          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

            #6
            Att botian skulle fara illa med övriga fiskar tror jag inte på. Dessa verkar bara vara intresserade av sig själva och jagar runt i perioder i akvariet. Jag har aldrig sett dessa störa de övriga. Hongsloin, inköpt i två omgångar, började arta sig fint, men efter 10-14 dagar dog den första och därefter dog de en och en. Den segaste klarade sig i ca 1 månad. Det syntes inget konstigt på desssa innan de dog, utöver att de blev allmänt hängiga.

            Kommentar

            Arbetssätt...