röstningsregler!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

röstningsregler!

Vad är det ni bedömmer då ni betygsätter en bild i fototävlingen?

Betyg 1 borde ju vara en riktigt riktigt riktigt dålig bild, som inte ens borda ha fått komma med i tävlingen, eller hur?

Jag har tyckt det här med fototävligen har varit roligt och givande, och trott att det gått till på ett sätt så att bilderna får det betyg dom förtjänar, i allafall i närheten av sitt betygsvärde. Efter att ha sett att min bild på en vf kasakalawe för feb fått ett medelbetyg på 1.85!!! Så försvann all motivation till att delta i denna fototävling. Är det fler som tycker sig ha fått extremt låga betyg på sina bilder?

Tycker själv att bilden är helt ok och ett medelbetyg runt 5-6 borde ha varit normalt för bilden. Men 1.85 betyder jag att någon/några medvetet sabboterar fototävlingen genom att taktiskt rösta långt på bilder de tror kan vara ett hot mot den bild denne person vill ska vinna.

Motbevisa mitt påstående då det knappast kan ha gått till på annat sätt än så!

dags att göra om så bara betalande medlemmar får rösta och att en jury står för 50% av rösterna. Jag trodde inte att min bild skulle vinna, men att den skulle få ett betyg som var korrekt.

Obs! jag är ingen dålig förlorare alla Danny, men det ska fan gå rätt till för hur blir det annars med motivationen att delta i denna i övrigt lysande ide.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag har röstat sim så att den bild jag gillat bäst fick plats 1 och så plats 2 och tre. Hur poängen sedan räknas ut har jag inte tänkt på men 1,85 på en skala 1-5 låter knasigt för den bilden. Därmed tror jag att beräkning fungerar annorlunda, dvs det är inte ett betyg.

Tege, kan du dra hur det går till?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Kollade just reglerna och så här står det:
      1:a plats (ger 5 poäng)
      2:a plats (ger 4 poäng)
      3:e plats (ger 3 poäng)

Dvs om det är 4 extremt bra bilder och de flesta röstar på bild 1-3 så kommer bild 4 få medelpoängen 0 trots att det är en bra bild. Därmed är det inte ett betyg på bilden utan helt enkelt poäng.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Ska erkänna att jag i just denna situation blandade ihop poängsättning med den på ciklider.se

Så med röstningen här kan ju medelbetyget bli riktigt lågt även på ok bilder. Så my bad

Tack för infon Dare!

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av doohan
          Ska erkänna att jag i just denna situation blandade ihop poängsättning med den på ciklider.se

Så med röstningen här kan ju medelbetyget bli riktigt lågt även på ok bilder. Så my bad

Tack för infon Dare!
          Precis som jag sa för ett tag sen, du är en riktig surgubbe.(åldern?)

Men som lite plåster på såren så hade vinnande bild inte så många tiondels poäng fler än du.

Det är ingen poängtävling, man röstar bara på bara sina tre favoriter och desto fler som röstar och då flertalet oftast röstar väldigt olika så blir själva slutpoängen riktigt nära varandra.

Kom igen nu fota mera och skicka in dina bilder........
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Om man läser "om fototävlingen så finns dessa rader skrivna om hur vi vill att man röstar i våran fototävling.

Bedömning av bild:
            En bild kan bedömmas på lika många olika sätt som det finns personer som röstar.

NCS vill att man inte bara lägger vikt på att rösta på sin favoritart eller art från favoritområde,
            utan att man ser mer till kvalitet på bild, innehåll och svårighet att fotografera en viss art eller
            ett visst beteende.

Exempel på sådan röstning kan vara:
            - Den fotografiskt bästa bilden
            - Den bäst komponerade bilden
            - Den mest "rättvisande" bilden
            - Den snyggaste bilden
            - En bild med spännande beteende.

Vi kallar det fototävling och inte fiskfavvotävling.
            Jag kan inte mer än vädja till alla som röstar att sluta rösta på sina favoritfiskar. Utan rösta i stället mer på bilden som sådan.
            Men alla har vi olika tycke o smak om vad som är en bra bild.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

Jippie

Ha ha ha, tjaa gammal å senil är jag nog, ev kan jag väll bli lite sur ibland.

Jag tänkte på ciklider.se poängsystem där 10 poäng är den högsta man kan ge, o att då blanda ihop det mer ert system blev ju lite fel tyvärr. Så hade min bild fått 1:85 i den tävlingen där max är 10p så hade min surhet varit befogad

Är inte du i min ålder, Så du är nog en riktigt surkart själv du Tomas

Ursprungligen postat av tege
              Precis som jag sa för ett tag sen, du är en riktig surgubbe.(åldern?)

Men som lite plåster på såren så hade vinnande bild inte så många tiondels poäng fler än du.

Det är ingen poängtävling, man röstar bara på bara sina tre favoriter och desto fler som röstar och då flertalet oftast röstar väldigt olika så blir själva slutpoängen riktigt nära varandra.

Kom igen nu fota mera och skicka in dina bilder........

Kommentar

Arbetssätt...