Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #76
    orm:
    Suveräna filmer! Den andra var kanon, både till innehållet och kvalitén.

    Jag skymtade en platydoras costatus i bakgrunden, en riktig bjässe såg det ut som, hur stor är den?
    P. costatus är faktiskt en av mina favoritmalar, jag har haft ett par stycken i olika omgångar, de är iofs extremt nattaktiv men de funkar perfekt som bottenstädare till ciklider, en riktig tuffing som klarar det mesta. Min är inte så stor men den har börjat få REJÄLA hullingar längs efter sidolinjen, klart respektingivande.
    Synd bara att den inte visar sig så ofta...

    Hur som helst, filma gärna mera, det gick bättre att se hur fiskarna egentligen såg ut i filmerna än i bilderna.
    Vad är det för kamera du använder förresten?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #77
      ja min chokladmal är en riktig tjockis som är lika aktiv på dagen som natten. han är nog inte mer än 8-10cm stor, inga rejäla hullingar ännu. men jag håller med dig, tuff som få och en riktig favorit i karet

      kameran är en Minolta Dimage X, köpt för att den är snygg å liten istället för bra hehe.
      fish r friend

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

        #78
        orm: bilden på gäddcikliden visar precis det jag menar. Munpartiet och ögonen var väldigt likt det man såg på vissa av dina jaguarbilder. Visst är det som fredrik sa att bilder inte visar riktigt hur fisken ser ut, filmer är mycket bättre.

        Det som kan bli problem är att jag inte har någon digitalkamera plus att om jag lånar den jag lånade förr så tror jag inte att jaggarna skulle få visa sin naturliga färgprakt på bilderna då det inte var världens bästa kamera precis.

        Angående bilderna jag knäppte på cypern så vet jag inte om dom blev bra än. Dom knäpptes med en vanlig systemkamera. Dom är inne på framkallning nu så vi får se hur dom blir. Om jag får tag på en scanner kan jag slänga in dom på hemsidan men jag garanterar inget.

        "Du kanske har blivande utställningsexemplar i karet ;D"

        Jo jag skulle tro att dom är ganska färggranna för sin storlek. Två av de mindre jaguarerna har kommit ikapp den största i växten och ligger väl nu på kanske 12 cm medan den största är ca 13 cm. Den mindre utmobbade är väl ca 10-11 cm. En av dom på 12 har annan kroppsform än de andra, väldigt pucklig rygg och blir tjock på ett helt annat vis vid matning än de andra. Dennes mage sväller liksom rakt ner medan de andras sväller mer åt sidorna. Det är denna med den annorlunda kroppen som jag misstänker är en hona. Kanske är det annorlunda maginnehåll som gör att magarna ser olika ut (tänker främst på organen som producerar ägg).
        Ska höra om jag kan låna kameran igen så kan jag visa er lite bilder på dom. Bara för att få lite reda på könen. Bruden kommer kanske idag och kollar på hockeyn så jag kan höra om hon plockar med kameran.


        MVH Martin
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #79
          "ja min chokladmal är en riktig tjockis som är lika aktiv på dagen som natten."
          Min är extremt nattaktiv och visar sig bara under dagen om han flyttar sig mellan gömställena eller kastar sig fram för att äta något som han inte kan motstå, i övrigt så är det först efter lyset har släckts som man kan "se" honom...

          "kameran är en Minolta Dimage X, köpt för att den är snygg å liten istället för bra hehe."
          I så fall så har du gjort ett bra köp eftersom jag tycker att den verkar jättebra, filmerna från din kamera har dubbelt så hög bilduppdatering som mina. Mina filmer går i hela 8 bilder per sekund. Imponerande, eller hur?

          Appropå filmer så filmade jag lite nu på förmiddagen...
          Om man närmar sig jaguarerna från ovan och bakifrån med handen så vrider de sig och snurrar runt, detta kan man givetvis utnyttja och jag skulle inte förvåna mig om det går att lära fiskarna trick med denna metod...
          Nåja, något trick har det givetvis inte blivit ännu men jag lyckades i alla fall få jaguarhanen att snurra runt litegrann utan att för den skull bli biten.
          (3MB)


          Jag filmade även då jag gör ett lite tafatt försök att jämna till deras grushögar. Detta är för övrigt vad ni andra också har att vänta er då ni ska fixa något i karet...
          I första filmen petar jag bara lite i gruset utan att hota fiskarna och det är oftast en ganska dålig strategi... så även den här gången som ni kan se. Det blir helt enkelt inte mycket gjort...
          I den andra filmen går det bättre eftersom jag där hotar jaguarhanen. och det är denna strategi man i regel måste använda sig av om man inte ska bli biten eller behöva stå halva dagen och peta i en grushög...

          Filmerna visar också varför jag inte har blivit biten ännu... nämligen eftersom jag har STOR respekt för dem. Jag har ingen aning om det gör ont att bli biten eller om det knappt känns men jag har inte tänkt ta reda på det heller... Det är däför jag är så försiktig.

          Nåja, här är filmerna i alla fall.
          (6MB)

          (8MB)


          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #80
            FI:
            tror inte att du behöver vara rädd för att ta ett bett. Om du ser att dom är på väg att bita kan du ju knyta näven för att ge dom så dåligt tag som möjligt. Kanske vore bra om dom fick provbita för att förstå att dom inte kan besegra dig. Du kanske ska låta dom bita och då knycka till med handen eller nåt för att skrämma dom, bara så att dom får respekt för dig.

            Sen är det ju en fråga om man vågar också. Lätt för mig och sitta här och säga utan att prova själv=).


            MVH Martin
            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #81
              "Sen är det ju en fråga om man vågar också. Lätt för mig och sitta här och säga utan att prova själv=)."
              Precis. ;D
              Det är lätt att tänka att det säkert inte gör ont osv men när en 20-25cm stor fisk med både huggtänder och stor mun börjar hota en så är det lätt att man ryggar tillbaka.
              Jag spelar för övrigt gitarr också så jag är inte så där överdrivet sugen på att skada fingertopparna... :/

              Men vi får se, jag kanske gör ett försök i alla fall, de är ju inte direkt rädda för mig just nu och har de kvar denna orädsla då de är typ dubbelt så stora så är det nog inte roligt att göra något i karet. Det kanske kan vara värt att få lite ont om det i sin tur gör att de får lite mer respekt för en.

              Jepp, jag ska prova det där med att knyta näven, jag tror jag t.o.m gör det nu på en gång...

              *Tar ett djupt andetag... och i med handen i baljan igen*
              Fortsättning följer...

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #82
                7 minuter senare å ingen fortsättning har följt! FI har förblödigt!

                Min hona i paret har äggröret framme
                fish r friend

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #83
                  AJ! *blodet sprutar*

                  Nä jag bara skojade.
                  Jag tordes inte låta dem bita mig... De har ju huggtänder!.. :O
                  De blev inte rädda av att jag knöt näven i alla fall, bara mer ilskna såg det ut som...

                  Har ingen av er haft stora ciklider tidigare och blivit biten? ...jag har bara haft påfågelciklider och de var ju bara tama och skulle aldrig ha kommit på tanken att bita en. Kan ingen berätta hur ont det gör eller om de kan få hål på huden osv?
                  Kan man få infekterade sår om man blir biten av fiskarna? ...det är ju en hel del bakterier i vattnet...

                  Jag vill inte vara försökskanin då jag inte vet vad jag ger mig in i... :/

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #84
                    "Min hona i paret har äggröret framme "
                    Vad roligt, då är det definitivt inte länge kvar till de leker.
                    Det är ju nästan sebraciklids-varning på dina fiskar. Hur länge har du haft dem i karet? 2 veckor?

                    Det här kan man läsa på Akvarieguiden's beskrivning om jaguarcikliden
                    "Odling
                    Har bara lyckats några få gånger i akvarium."

                    Kommentar överflödig

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

                      #85
                      "Jag tordes inte låta dem bita mig... De har ju huggtänder!.. :O
                      De blev inte rädda av att jag knöt näven i alla fall, bara mer ilskna såg det ut som..."

                      FEGIS. Hahaha. Det jag tänkte med att knyta näven var att dom skulle göra mindra skada då inte att det skulle skrämma dom. Jag menar att ha fingrarna fladdrande löst i vattnet då dom hugger är nog inte det skönaste. Jag har faktiskt erfarenhet av att bli biten. Det var i våran damm vi har. Vi har regnbågar, det efter en matning som jag skulle ta en regnbåge på ryggen och jag körde ner handen snabbt och fick av misstag pekfingret rakt ner i halsen på en fisk på kanske 2-2.5 kg. Detta var ju mitt fel så det var inget riktigt hugg. Vid ett hugg från fiskens sida så biter han nog tag lite. Denna fisk bara ryckte undan och simmade därifrån. Regnbågar har också om inte stora men många tänder. Jag fick iaf en redigt skrapsår längs hela fingret som blödde lite ett tag. Detta var ju alltså fisk i en stor utomhusdamm, men det fanns inte någon tendens till inflammation eller nåt sånt. Tror inte att du behöver oroa dig för inflammationer snarare är nog det värsta att våga hålla kvar handen då fisken får käkarna runt din hand. Tänk bara på att hålla in fingrarna så att dom inte får tag på något så litet, då får du nog större sår än om dom tar tar i din knytnäve.

                      Jag blev biten av en påfågel på ca 15 cm. Men han hade inga riktiga tänder så det blev inte ens en skråma i fingret.


                      MVH Martin
                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • chrillo
                        Användare
                        • February 2003
                        • 180

                        #86
                        Tjenamoss

                        Sitter i kiruna i en datasal och skriver nu. Hörde att du varit på ocean aquarium i cypern walle_1 där var jag med förra sommaren. Blev väldigt imponerad av haj akvariet där =). Var du förästen och dök nått? vi var på dyktur och fick mata ett stort bamsefiskstim med mat etc =) det var riktigt häftigt.

                        Kommer bli mer aktiv då jag kommer hem igen.

                        ciao!
                        720liter Malawi

                        Mvh /Christian
                        http://www.akvaristforeningnord.org

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

                          #87
                          Jo hajakvariet var väl rätt hyfsat kan man säga. Hade dom jaguarerna när du var dit också? Vad var det för fiskar ni fick mata under dykningen?

                          Nej vi var aldrig och dök något, men vi tänkte åka ut på djuphavsfiske men vi visste inte hur seriöst det var och hur mycket man egentligen får runt cypern[?]

                          Har kikat på din andra video jag nu orm. Håller med Fredrik. Dina ser inte alls konstig ut där. Det var kanske pga. det du sa att du höl kameran snett som fick dom att se onaturliga ut. Hur som helst så måste jag hålla med om att dom är färggranna. Det är ganska svårt att se på filmen men jag skulle tro att mina har mer fläckar på bukarna än vad dina har. Om man ser fiskarna live kan man ju kolla in riktigt, har dina en ljusblåskimrande nyans längs hela fenorna? Detta är väldigt vackert och stämmer liksom ihop med den lila färgen på sidan. Väldigt vackra fiskar håller det här på att bli.

                          Ska försöka få tag på kameran en annan dag, flickvännens brorsa var inte hemma igår.

                          Nej nu måste man plugga även fast man är sjuk[xx(]


                          MVH Martin
                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #88
                            Va trökig ni är och inte skriver. Får väl dra ihop nå ja då.

                            Gjorde alldeles nyss en ny räkmix för den gamla var slut. Hade i mer musslor den här gången. Testbiten i akvariet var ju fantastisk, jaguarerna låg nästan på varann under mathålet i sin iver att få tag på de slemmiga militärgröna klumparna som ramlade ner. Att dom blev så grön den här gången beror på att jag hade mer musslor. De skitade ner väldigt mycket nu när det inte var fryst, blev en massa mikroskopiska smulor som dammade omkring i karet. Detta var ju bara fördel för ynglen som smaskade i sig. Brukar inte kladda nå när maten väl blivit fryst.

                            Hur gick det med ditt räkmixtillverkande FI? Blev det något eller struntade du i det?

                            Iaf så verkar det som att två av jaggarna har funnit varandra mer än de andra två. Dom står liksom väldigt nära varann och slåss aldrig med varann, bara lite tjuvnyp i sidan eller stjärtfenan. Dom andra två blir jagade ibland av dessa två så jag hoppas att det är ett par på gång. Ska inte ta ut något i förskott än men det ser ju iaf lovande ut.

                            Det var kvällens rapport, god afton

                            MVH
                            Martin
                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • yvonne

                              #89
                              Mycket rolig tråd att läsa
                              Jag blir mycket sugen att skaffa Jaguar[:p]
                              Angående att stoppa ner fingrarna i akvariet när man har rovfisk har jag erfarenhet av den vanliga svenska "gäddan".
                              Min dotters kompis trodde inte på mig stoppa inte ner fingrarna han hugger sa jag, jag hinner undan sa hon !!! herregud vad det blödde och då var han inte så stor.
                              Ni skrev också om jakten och hur spännande det var kan berätta att ibland satt vi 10 st framför akvariet när gäddan skulle äta han exploderade i alla regnbågensfärger "blev mycket förvånade av de underbara färgerna" och sen böjde han hela kroppen som en bumerang.
                              Han fick enbart levande foder "laxyngel".
                              Tyvärr dog han 1 år gammal ca 1,0 kg
                              Och nu när jag läst om Jaguar ohh vad sugen jag blir[:p]
                              Mvh Yvonne

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

                                #90
                                Martin:
                                "Testbiten i akvariet var ju fantastisk, jaguarerna låg nästan på varann under mathålet i sin iver att få tag på de slemmiga militärgröna klumparna som ramlade ner."
                                Hehe, det finns inget roligare än när fiskarna beter sig så där. ...man matar dem nästan för mycket bara för att det är så kul att se dem bli så lyckliga.

                                "Hur gick det med ditt räkmixtillverkande FI? Blev det något eller struntade du i det?"
                                Jag struntade i det, ynglena försvann ju ganska snabbt sist och det var främst för dem som mixen skulle funka bra. Nu har de däremot ett par hundra nya yngel som simmar runt i karet så det kanske börjar vara dags att ta tag i det där nu igen.
                                Vi får se hur jag gör.

                                Appropå militärgrönt så har jag Sera Mycopur i karet nu... Jaguarhanen fick ett sår då jag skulle håva upp Clariasmalen för ett par dagar sedan, malen "flydde" till jaguarernas revir och jaguarhanen skadade sig i sin iver att oskadliggöra hotet... Ett riktigt köttsår blev det, blodigt och fult... Och svampangreppet kom givetvis som på beställning.
                                Såret har i stort sett helat och mycket av svampen har försvunnit men så här ser det ut just nu i alla fall.

                                Det kommer nog att bli ett redigt ärr ser det ut som...

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...