DaRe i pisten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotusvira
    Användare
    • November 2012
    • 187

    Ursprungligen postat av DaRe
    Jag är extremt nöjd med att bara ha dessa fem ciklider i detta 720 litersakvarium. Jag trodde att de skulle skaffa sina revir och vakta dessa, samt möjligen lite strider i gränsen mellan revir. Ännu är det absolut inte så utan hönorna utnyttjar hela akvariet och spanar in grabbarna som, när hönan kommer förbi, avbryter sitt planlösa simmande och vaknar upp och spänner upp sig ordentligt. Det blir kul att se om och när det bildas par. Speciellt att studera hur varaktiga paren är över tiden. Jag förutsätter att paren kommer bytas ut allt eftersom, men det visar sig.

    Oj, dom har gått om plats,Hur stort kar har din Guianacaror? och vad för sällskap har dom?Mina är på gång att leka,som det ser ut.
    Jag hoppas på att spara en grupp, trots att jag inte vet riktigt villken variant det är, som du vet haha.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      Jag har min aGuianacaror i ett 430 liters ensamma. Men de tar inte fullt så mycket plats. Jag hade dem som fullvuxna i ett 112 liters och det fungerade. En liten film från 112literstiden:


      Ber om ursäkt för skakigheten. De var väldigt lättskrämda i det akvariet och jag var tvungen att krypa på golvet för att filma lite närmare. Jag tycker dock den är underbar i alla fall!

      De färgade ut enormt mycket starkare i det större akvariet och hanen visade upp mycket intresantare beteende.
      Du kan läsa min artikel om dem här, om du orkar beta igenom den:


      Klicka på pdf-ikonen så har du pdf:en. Det är endast NCS medlemmmar som kan läsa PDF-versionen av alla artiklar.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        Nu har grenarna lagts till rätta lite av sig själva, men jag har pulat ned dem lite också nu när de inte flyter längre.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Nadja7år_2013-01-17_492.JPG
Visningar: 1
Storlek: 461,4 KB
ID: 683978
        Klicka på bilden för större version

Namn: Nadja7år_2013-01-17_495.JPG
Visningar: 1
Storlek: 477,9 KB
ID: 683979
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Toompa
          Användare
          • September 2012
          • 247

          Snyggt!! Sugen på att fixa lite grenar till mitt 240L. Känns så tomt på höjden.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            Sv: DaRe i pisten

            Tackar. Jag ska försöka foto lite miljöbilder här och var också...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Jag är lite slö med uppdateringen, men jag vill att de ska växa på sig lite. De trivs och jag har två par som visar upp lekbeteende i viss mån. Åtminstone spänner de upp sig för varandra.

              Jag har snokar runt en del på tyska forum som köpt samma fiskar som jag och de verkar väldigt säkra på att fisken kommer från Rio Atahualpa, namne med arten med andra ord. De hade kontakter som kände till just denna import.

              Det är ju kul att vi på forumet har denna art vildfångad från två olika platser.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Gäst

                Har du Windows 7 så ta ett skärmklipp...vips!..3MB blir till 170kB

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  Sv: DaRe i pisten

                  Det går oxå direkt med telefonen. Forumet skalar alla bilder automagiskt också numera. Dock måste jag ha tid att vänta på att de tittar fram och visar sig för kameran.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    En av hannarna har blivit riktigt stilig och trivs med att uppvakta ena honan på ena sidan av karet men lika gärna den andra på andra sidan karet, han svänger sig runt och håller dem båda lika intresserade.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1570.JPG
Visningar: 1
Storlek: 457,3 KB
ID: 686101Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1575.JPG
Visningar: 1
Storlek: 344,6 KB
ID: 686102
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1582.JPG
Visningar: 1
Storlek: 462,5 KB
ID: 686103Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1583.JPG
Visningar: 1
Storlek: 491,4 KB
ID: 686104
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1587.JPG
Visningar: 1
Storlek: 564,6 KB
ID: 686105Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1593.JPG
Visningar: 1
Storlek: 556,0 KB
ID: 686106
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1598.JPG
Visningar: 1
Storlek: 458,4 KB
ID: 686107Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1608.JPG
Visningar: 1
Storlek: 564,4 KB
ID: 686108
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      En av honorna:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1604.JPG
Visningar: 1
Storlek: 456,3 KB
ID: 686109
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Våren-Sommaren_2013-07-03_1606.JPG
Visningar: 1
Storlek: 551,3 KB
ID: 686110
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • July 2008
                        • 907

                        Riktigt fin DaRe. Dvärgciklider har blivigt lite av en favorit här hema sen jag körde igång mitt SA-kar. Liten fisk med stor karisma tuffa som få och otroligt vackra.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          Tack Cronan. Japp jag håller med asgrymma firrar.

                          De går själva i ett 720 och jag funderar vad mer jag kan ha där. Leter efter:
                          Guianacara sphenozona , Rio Sipaliwini
                          även kallad
                          Guianacara sp. "red spotted"


                          eller någon annan udda liten rackare.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • PiaJo
                            NCS Medlem

                            • January 2011
                            • 1744

                            Mycket fina jag har denna 1+2 hemma hos mig med och de är granna med sina färger, dova fast ändå färgranna ( svårt att beskriva i ord...)
                            ----------------------------------
                            /PIA

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Jag är lite slö med uppdateringen, men jag vill att de ska växa på sig lite. De trivs och jag har två par som visar upp lekbeteende i viss mån. Åtminstone spänner de upp sig för varandra.

                              Jag har snokar runt en del på tyska forum som köpt samma fiskar som jag och de verkar väldigt säkra på att fisken kommer från Rio Atahualpa, namne med arten med andra ord. De hade kontakter som kände till just denna import.

                              Det är ju kul att vi på forumet har denna art vildfångad från två olika platser.
                              Mina, eller snarare min (har bara en hane kvar efter att ha klantat till det) kommer från Rio Itaya. Fast den importen var extremt liten eftersom det var några privatpersoner från Danmark som åkte över till Peru för att fånga hem lite fisk. Sedan råkade en av dem jobba i zoobutik, vilket gjorde att jag fick tag på fisken. Så fattade jag det i alla fall, min danska förståelse är ibland lite bristfällig.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • February 2008
                                • 1032

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                En av hannarna har blivit riktigt stilig och trivs med att uppvakta ena honan på ena sidan av karet men lika gärna den andra på andra sidan karet, han svänger sig runt och håller dem båda lika intresserade.
                                Att påstå att firren är stilig är en underdrift, den är ju förtusan helt grym.
                                En skönhet som du borde försöka få yngel på.
                                Kommer fenstrålarna i ryggen utvecklas något mer?
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...