DaRe i pisten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

    #31
    Gissning... Apistogramma huascar ??
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • January 2007
      • 290

      #32
      Tror mer på Apistogramma atahualpa nu (om man nu får ändra sig).
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #33
        hehe, nu börjar det bli riktigt varmt. Jo visst är det dessa, jag vet inte riktigt könsdelning, men köpte 4 för att vara lite mer på den säkra sidan. Och visst är de smala och små men någon stans ska alla börja livets resa

        Drömmen är ju att de ska bli lika vackra som den jag har fotat från Janne Westers fiskar på Södermalms akvarieaffär

        Jag sitter och klurar på inredning och är väldigt inspirerad av Pias och Mats Bryzells bilder. Nu är det inte mycket att hänga i granen. Jag hade väl egentligen velat inreda innan jag skaffade dem, men eftersom jag varit på jakt efter dessa en längre tid och nu fanns de i butiken så var jag tvungen att slå till.

        Jag måste sälja av de 7cm 15-20 st ancistrusar jag har och vet inte vad jag ska göra med guldanscistrusarna de är väl 50-60st. Kanske kan jag ha dem i en hink med luftbubblor tills de vuxit till sig?! Nu är de bara 2-3 cm.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Big_Sal
          Användare
          • May 2010
          • 315

          #34
          Låter som om enda logiska lösningen är att köpa ett kar till....

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #35
            hehe, nej det funkar inte tidsmässigt jag vill hinna sköta burkarna ordentligt och skrapa rutor varje vecka och så vidare. Redan u är det lite knapert med tid...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • November 2005
              • 1294

              #36
              Ursprungligen postat av DaRe
              Har du fått tag på denna?
              Nej, Och har inte försökt än, men den finns ju beskriven i boken "små cichlider"
              av F ingemannn Hansen och Benny B Larsen. Så i Danmark lär den väl finnas.
              Det som gör denna art extra intressant är att i nämda bok klassas den som lättskött med svårighetsgrad 1-2 samma som tex regnbågsciklid.
              Hur som helst, den snyggaste apisto jag sett på bild.........

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #37
                deo me fortitudo. ! ;-)

                Kommentar

                • Mats Bryzell
                  Användare
                  • March 2012
                  • 231

                  #38
                  Halloj David!
                  Ditt kar är på gång och det kommer att bli toppen, det är jag övertygad om.
                  Du skulle nog kunna dra i lite mer "småstuff" i baljan - pinnar, blad och så vidare, så att det blir många små prång och ställen för dina nya apor att dona runt i.
                  Här är en bild på ett 100-literskar med några vildfångade Apistogramma spec2 -Rio Jari, Purus. Liknar A. agassizii.
                  Du kanske kan få lite småidéer?




                  Kommentar

                  • Mats Bryzell
                    Användare
                    • March 2012
                    • 231

                    #39
                    DaRe, nu har du ju redan köpt dina apor, men en lite "mild" apistogramma är A. borelli, som man gärna kan ha en grupp av, låt oss säga 1+2, eller 1+3 i lite mindre kar på runt 100-liter. A. borelli opal är fina blickfång speciellt med hanens blå dräkt. Kanske något att fundera på framledes?

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #40
                      Toppen Mats, ujujuj vilken fin opal borelli.

                      Jo jag har en del på gång med inredningen jag återkommer så snart jag har tid, jag börjar nytt jobb imorrn så jag lär vara smått upptagen med att sätta mig in i det närmaste tiden.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell
                        Användare
                        • March 2012
                        • 231

                        #41
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Toppen Mats, ujujuj vilken fin opal borelli.

                        Jo jag har en del på gång med inredningen jag återkommer så snart jag har tid, jag börjar nytt jobb imorrn så jag lär vara smått upptagen med att sätta mig in i det närmaste tiden.
                        Ja, opal-varianten är riktigt fin!
                        Låt det ta tid med burken bara, ingen hets och en stor nypa tålamod är ett bra recept!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          #42
                          Tålamod är inte riktigt min dygd , men jag håller med det är rätt väg i detta fallet och jag ska försöka...
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell
                            Användare
                            • March 2012
                            • 231

                            #43
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Tålamod är inte riktigt min dygd , men jag håller med det är rätt väg i detta fallet och jag ska försöka...
                            Låter bra!
                            Lite OT; tror du att det, i någon typ av framtid, kommer att kunna bli autoskalning i bildhanteringen när man lägger upp bilder i inlägg?

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #44
                              Vi har autoskalning i ett par varianter. Upplösningen för bifogade filer kan vara hur hög som helst och anpassas till forumets bredd. Filstorleken skalas ned till 900 kB för medlemmar och mindre för icke medlemmar. Dock max 2 MB.

                              Det sim inte går är filer större än 2 MB Samt skalning av bilder som länkas in från Photobucket (eller andra ställen) så de anpassas till forumbredden, jag misstänker att det är 2 MB gränsen du tänker på...
                              Senast redigerad av DaRe; 19 March 2012, 18:44.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell
                                Användare
                                • March 2012
                                • 231

                                #45
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Vi har autoskalning i ett par varianter. Upplösningen för bifogade filer kan vara hur hög som helst och anpassas till forumets bredd. Filstorleken skalas ned till 900 kB för medlemmar och mindre för icke medlemmar. Dock max 2 MB.

                                Det sim inte går är filer större än 2 MB Samt skalning av bilder som länkas in från Photobucket (eller andra ställen) så de anpassas till forumbredden, jag misstänker att det är 2 MB gränsen du tänker på...

                                Japp, det är 2 MB som är problemet! Vet inte hur jag skall kringgå det problemet. De bilder jag lagt upp är redan gamla nerskalade bilder, men man är ju sugen på att lägga upp nya bilder framgent...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...