DaRe i pisten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    DaRe i pisten

    Efter att ha dykt ned i Apistogramma i artregistret har jag fastnat för dessa små rackare. Små och oansenliga i första anblick men ack så vackra när man ger sig tid att kolla på dem.

    Jag har ett 112 liters kar med en liten intern rund eheimpump som knapp roterar vattnet. Det har gått med yngel i omgångar och just nu har jag en massa guldancistrus som är 2cm i karet.

    Jag har bestämt mig för att konvertera detta till en tank med Apistogramma

    Jag vill helst att det blir ett snyggt mystiskt akvarium med många gömställen och vrår där de kan gömma sig. Första försöket är på g.

    I'll be back.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Getingen
    Användare
    • December 2012
    • 412

    #2
    Bra idé. Apistos är underbara. Hade själv velat göra samma sak.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Apistogramma och mycket vackra och intressanta / Ann-Mari

      Kommentar

      • PiaJo
        NCS Medlem
        • January 2011
        • 1744

        #4
        Ja, visst är de underbara

        Det går att göra så goa kar för dessa med en massa rötter, lite växter, löv och dunkel belysning, mumma..
        Senast redigerad av PiaJo; 12 March 2012, 17:28.
        ----------------------------------
        /PIA

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Tackar alla för stödet , och trevligt med ett första inlägg av dig Pia,

          har ni några tips på inredning som jag skulle kunna tänka på. Jag hade innan ett par stora rötter som ser lite knasiga ut nu i akvariet. Det kommer foton så småningom...

          Jag hade tänkt massor av eklöv också som mer eller mindre täcker botten samt en hel del växter. Målet är iofs inte att det ska bli biotopriktigt snyggt, det står på golvet i garaget, men lite spännande vill jag allt att det ska bli så man får spana efter de små liven för att se när de dyker fram.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • PiaJo
            NCS Medlem
            • January 2011
            • 1744

            #6
            Låter som att det blir bra

            jag brukar tänka "kaos" med rötter och pinnar, lite gröna växter för att det inte skall bli alltför "brunt", ganska många grottor av kokosnötter för de smälter in bra bland rötterna.

            Försöker bifoga bilder på mina kar som jag har apistos i men det funkar inte, får kolla om jag gör fel senare.
            ----------------------------------
            /PIA

            Kommentar

            • PiaJo
              NCS Medlem
              • January 2011
              • 1744

              #7
              Har ju glömt att fråga.. vilken apa skall du har?
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • Lizardking
                Användare
                • December 2007
                • 79

                #8
                Det här ska bli spännande att följa.. Vilka arter har du i tankarna?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #9
                  Du ska kunna bifoga bilder om de är mindre än 2MB. Undvik åäö och mellanslag i filnamn samt att det bör vara .jpg filer ej .jpeg
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • PiaJo
                    NCS Medlem
                    • January 2011
                    • 1744

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Du ska kunna bifoga bilder om de är mindre än 2MB. Undvik åäö och mellanslag i filnamn samt att det bör vara .jpg filer ej .jpeg
                    Åh, då vet jag vad det var för fel.. den är för stor. Får fråga Gobben hur jag minskar den, jag kan inte beskära den mer för då blir det ingen bild kvar
                    ----------------------------------
                    /PIA

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #11
                      Om du har PC kan du kolla efter image resizer



                      funkar väldigt bra för snabbscalning av bilder, dålig kontroll av kvaliteten dock.

                      Vi hoppas få till autoskalning på ciklid.org för större filer också men det hänger på ett gäng parametrar i någon php.ini
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • PiaJo
                        NCS Medlem
                        • January 2011
                        • 1744

                        #12
                        Här kommer en bild på mitt 54 liters kar och mitt 105 liters kar, de är inredda mer eller mindre för mina apor.

                        Hoppas att de kan inspirera
                        Senast redigerad av PiaJo; 12 March 2012, 21:38.
                        ----------------------------------
                        /PIA

                        Kommentar

                        • GöranE
                          Användare
                          • February 2009
                          • 334

                          #13
                          Supersnyggt Pia! Gissar att dom trivs bra.. :-). Vilka arter har du i karen?
                          Jordätare är det som gäller..

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • November 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Efter att ha dykt ned i Apistogramma i artregistret har jag fastnat för dessa små rackare. Små och oansenliga i första anblick men ack så vackra när man ger sig tid att kolla på dem.

                            Jag har ett 112 liters kar med en liten intern rund eheimpump som knapp roterar vattnet. Det har gått med yngel i omgångar och just nu har jag en massa guldancistrus som är 2cm i karet.

                            Jag har bestämt mig för att konvertera detta till en tank med Apistogramma

                            Jag vill helst att det blir ett snyggt mystiskt akvarium med många gömställen och vrår där de kan gömma sig. Första försöket är på g.

                            I'll be back.
                            Ja, jag har heller aldrig känt för Apistogramma men nu har jag fallit totalt för en skönhet, denna gör nog att även jag blir Apistoägare så småningom

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Här kommer en bild på mitt 54 liters kar och mitt 105 liters kar, de är inredda mer eller mindre för mina apor.

                              Hoppas att de kan inspirera
                              Men vart är fisken??? Det där liknar mest stilleben från min trädgård Pinnar o löv i allmän oordning
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...