Xenotilapia papilio Tembwe

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taskov
    Användare
    • May 2009
    • 33

Xenotilapia papilio Tembwe

hej hej jag har 8st Xenotilapia papilio Tembwe som är ca 3 veckor gamla i sitt nya hem. jag tror att dom ännu har stress färgen kvar (bild finns).

Fiskarna ser ut att stor trivas dom simmar runt i lugn och ro och tuggar på sanden dom går ihop med. en helt underbar fisk och vill att den ska få det så bra som det går

Ph är runt 8.5 - 9.
    Temp 25 -26 grader
    Mat: frusna Atemina och Tanganyika fling foder
    Lyse: 8h per dag sen går det till moonlight i 2h så dom en lugn ner släckning

kan tillägga att jag byter vatten varje vecka och lägger in bikarbonat och sådana salt tabletter vid varje vatten byte.

Någon som har erfarenhet om dessa fiskar och kan ge mig lite tips

Tack på förhand
    Deni
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Välkommen hit Deni!

Härliga fiskar du har valt. Jag har själv inte haft dessa men beundrar deras skönhet!
    Har du sett om du har båda könen?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• taskov
      Användare
      • May 2009
      • 33

Hej hej, Ja jag ska ha av båda könen av dem, En helt underbar fisk och otroligt vacker, dom går ihop med lamprichthys tanganicanus i karet =)

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1824

Hej taskov!

Jag gissar att du köpt dem hos Nol. Jag hade 4 stycken därifrån under 1.5 års tid. Sen fick de flytta sig på grund av andra fiskar som skulle få plats. Men saknar dem lite, för de var så snygga.

Jag gjorde precis som du, skötte vattenbyte, matade med artemia, räkmix och NLS. Fick ett alpha-par som lekte en gång men blev inga yngel, sen blev det inga mer lekar, tror de stördes av troffarna. Men de trivdes iaf, sen knödde alphaparet bort betaparet, men de fick vara med och visa ibland, men oftast höll de sig gömda. Stor bottenyta bara så de kan få tugga och spela upp sig. Får hoppas de färgar ut mer än de gjort, de är magnifika när de spänner upp fenorna sedan. Men tog några veckor innan de gjorde det hos mig med.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Är det tembwe eller tembwe II?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Anders i Askim
            • February 2008
            • 1031

Här finns lite matnyttigt!

Är inte de här små fjärilarna värda en egen tråd? Enligt Carl Westholm (CB 3 2008 sid 12-16) är de ju inte sandciklider. Så jag flyttar mina inlägg hit från sandlekare/featherfinstråden. Äh, jag lyckades inte flytta dem. Så de står kvar i tråden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=758656#post758656

Tembwe II syftar på Tembwe deux där denna pärla kommer ifrån.
            X. papilio är en riktigt stor favorit under flera år.
            Är inne på min 4:e kull nu i vinter så tillgången är säkrad för en tid.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• taskov
              Användare
              • May 2009
              • 33

Ursprungligen postat av DaRe
              Är det tembwe eller tembwe II?
              Jag vet faktisk inte vilken av dom två sorterna den är ska fråga Kent det

Vad skiljer Tembwe med Tembwe II ?
              Senast redigerad av taskov; 12 March 2012, 12:31.

Kommentar

• taskov
                Användare
                • May 2009
                • 33

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59851

Tembwe II syftar på Tembwe deux där denna pärla kommer ifrån.
                X. papilio är en riktigt stor favorit under flera år.
                Är inne på min 4:e kull nu i vinter så tillgången är säkrad för en tid.
                Hur sköter du om dina Tembwe? tänkte på vatten byten ditt ph temp osv?
                Är det något speciellt man ska tänka på ?

Kommentar

• Anders i Askim
                  • February 2008
                  • 1031

Hej!
                  Jag kör liknande vattenvärden som du.
                  Det finns ett par saker att tänka på.
                  -Vattenkvalitet dvs välfiltrerat och ordenligt syresatt.
                  -Foder skall vara finfördelat då fisken gillar och gå och plocka i sig från
                  inredning/sanden.
                  -Fisken bör hållas som solitär på botten då allt för tuffa medinvånare trycker undan papilion

1-2 vattenbyten i veckan blir det och det uppskattas alltid.

Svaret på det endemiska namnet på denna fisk är Tembwe Deux eller Tembwe II.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• taskov
                    Användare
                    • May 2009
                    • 33

Min pumpar 1500 liter per timma vilket är ca 8 gånger akvarium mängden mitt kar är ett Juwel Rio 180..

Funderar på köpa hem en http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=827&page=1 Men det kanske blir för mycket vart skulle ni tro?

Vattenberedningsmedel ska man köra med det? har aldrig använt något sådant förut. (I sådana fall vilken skulle ni rekommendera?)

Jag gör allt för dessa små liv så dom ska få ett så bra hem som det går
                    Senast redigerad av taskov; 12 March 2012, 20:44.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Jag tycker happy life har fungerat riktigt bra.

Klart vatten och lekvilliga fiskar. Jag har dock inte använd beredning på rät länge

///David

Kommentar

• Anders i Askim
                        • February 2008
                        • 1031

Ursprungligen postat av taskov
                        Min pumpar 1500 liter per timma vilket är ca 8 gånger akvarium mängden mitt kar är ett Juwel Rio 180..

Funderar på köpa hem en http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=827&page=1 Men det kanske blir för mycket vart skulle ni tro?

Vattenberedningsmedel ska man köra med det? har aldrig använt något sådant förut. (I sådana fall vilken skulle ni rekommendera?)

Jag gör allt för dessa små liv så dom ska få ett så bra hem som det går
                        Filtrering har inte så mycket att göra med pumpkapacitet.
                        Viktigt att det finns ett vettigt filtermedia för dom goda bakterierna.
                        Att öka vattenflödet skulle jag avråda ifrån då fisken kan få problem att få energin från fodret att räcka till i ett allt för starkt flöde.

Vattenberedningsmedel kör jag inte och i Göteborg har vi ett ganska vettigt vatten för Tanganyikaciklider.

Om du skall ge dina papilio en liten extra krydda i livet kan jag rekomendera att du kläcker artemia.
                        Ny kläckt artemia är ett i min mening kanon foder för plankton/insektsätare.
                        Mina får artemia i princip varje dag även upp i åldrarna.
                        Mvh Anders

Kommentar

• taskov
                          Användare
                          • May 2009
                          • 33

Okok men min pump som jag har inne just nu är väl inte för stark? dom passa fint till mina gamla vilket vart malawis så borde funka nog bra dom simmar runt i lugn och ro så som jag ser det.

Ska åka och köpa Artemia till helgen och se om jag lyckas få igång den proccesen så dom kan få lite lyx lyx =)

Tack för all hjälp då har man lärt sig lite mer

Kommentar

Arbetssätt...