Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Ola: ok, ut i skogen bär det av! Hoppas angarnsjöängen är ett bra ställe å fånga på.

FI: vet inte, omöjligt å se hon har såklart valt det mest svåråtkomliga stället i karet som revir/gropgrävställe.

appropå 130L så vet jag faktiskt inte hur stor den är å så, men det som va mest skrämmande var väll "1 vattenbyte på 4 månader" ....
    fish r friend

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

"appropå 130L så vet jag faktiskt inte hur stor den är å så, men det som va mest skrämmande var väll "1 vattenbyte på 4 månader" ...."

Jo det där med vattenbytet var givetvis hyffsat maxat, det är helt otroligt egentligen att fisken har överlevt...
      Själv har jag ett par gånger valt att hoppa över ett vattenbyte pga att yngel just har blivit frisimmande och att jag inte ville skrämma ynglena och föräldrarna. Jag har då gått från vattenbyte 1 gång i veckan till 1 gång varannan vecka... jag svär att jag har kunnat se att fiskarna har påverkats negativt av detta. Man kan se på andningen att den blir "tyngre" då man väntar med vattenbytet, 375liter är kanske inte för litet för fiskarnas storlek än så länge men när det gäller vattenkvalitén så är det i minsta laget, faktiskt så är det så.
      Det är pga av dessa observationer som jag skaffade ett till ytterfilter, jag märkte helt enkelt att ett ytterfilter inte räckte längre...
      Jaguarciklider äter mycket, skiter mycket, gräver mycket och påverkar därför även vattnet mycket. Bra filtrering är ett krav.

Tillbaka till den där amerikanen...
      Så länge fiskarna är små så behöver de inte ha så stora akvarium, det är därför man måste ta reda på hur stora ägarens fiskar är innan man börjar klaga högljutt. Huvudsaken är att man flyttar dem till ett större akvarium då de blir större eller börjar bråka pga utrymmesbrist. Problemet med jaguarciklider är däremot att de växer så snabbt, detta gör att en sån flytt inte är särskilt långt fram i tiden och att det därför kanske är lika bra att skaffa ett hyfsat stort kar på en gång bara för att slippa stressa fiskarna i onödan med en flytt.
      Hur som helst så tycker jag själv att det är aggressionerna vid leken och före leken som är det största problemet med jaguarciklider, enligt mig så är det pga detta som jaguarciklider behöver stora kar, storleksproblemen kommer långt långt efter aggressionsproblemen...
      En ensammen jaguarciklid kan säkert leva okej i ett 130 liters tills den är åtminstone 15cm, min gissning är däremot att ett par på 8-10cm inte ens skulle klara ett dygn i ett sånt kar...

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Ruggigt mycket yngel du har!
        Finns det verkligen marknad för jaguaryngel eller vad gör du med dem?
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Magnus:
          De flesta yngel slutar tyvärr som mat till malarna men jag har några från en av deras första kullar på uppväxt i ett yngelkar. Problemet är bara att de har vuxit så långsamt att det knappast är lönsamt att driva upp dem för försäljning, risken är också att de blir "stunted" pga deras dåliga tillväxt i början, de förblir nog "dvärgar" och då är det nog bäst att jag tar hand om dem själv.

Appropå marknaden för jaguarciklider så är den väl inte särskilt stor just nu kanske men med lite tur så kan vi som skriver här göra att det blir ändring på detta i framtiden. Detta är åtminstone vad jag själv hoppas på.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Angaende inga vattenbyten pa 4 man:

Det ar inte bra och man tar nog kal pa en hel del fisk men det kan ske, nitrathalten blir sakert jattehog och om man forsokte satta in en ny fisk skulle den med sakerhet koola direkt men en fisk som har vant sig vid det sakta kan leva i det. Jag sager att det ar mojligt men jag skulle inte rekomendera det till nagon. En gang i veckan ca 10-50% ar nog bast for tillvaxt.

Appropa vattenbyten har det studerats med yngel:
            Ett kar som var 80 liter hade lika manga yngel som ett 8 liters kar, i 80 l gjordes det ett vattenbyte pa 20% var andra eller tredje dag medans det gjordes 2X dagligen 75% i 8 l karet. Enligt resultatet borjade man se resultat efter bara ett par veckor och innom ett par manader var ynglen i 8 l karet mer an dubbelt sa stora som dom i 80 l.

Dalig vattenkvaliter ar ocksa det framsta skalet till hal i huvudet sjukan som inte gar bort. Har i USA verkar det vara framst stora ciklider som leder av det. Manga Oscars som blir inbytna har ofta stora hal i huvudet, grumliga och uppsvallda ogon och trasiga fenor (ocksa ett problem av dalig vattenkvalitet).

Som Fredrik har sagt sa ater , skiter och graver jaguarerna mycket vilket betyder att man bor gora stora vattenbyten ofta och dammsuga gruset och under decorationerna ofta.

Och det dar med att man skall kunna fixa hur snabbt fisken vaxer tror jag inte mycket pa. Hanar vaxer ofta snabbare men det kan ta upp till en storlek pa 5-8 cm innan det borjar andras. Jag har haft kullar fran olika ciklider som borjade pa samma storlek (oftast ca 4-5 cm) och tillvaxten har varit helt olika.

Pa ett gang scalare forblev den minsta 5 cm avan nar den storsta var 12 cm och resten (16st) daremellan. Jag har nu 3 rivulatusar som var lika stora i borjan , dom ar 8, 11 och 16 cm . Den som ar storst ser 4 ganger storre ut an den minsta. Samma sak har hant om och om igen.

Det ar nog sa som proffesionella odlare plockar ut sina basta avels fiskar.

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Tänk på att jaguarer kan vara ganska misstänksamma mot nytt foder. Prova kör ett tag, till slut måste hon äta. Kommer hon aldrig fram får du väl överväga sjukdom men det låter mest som FI säger, att hon har lagt ägg som hon försvarar. Hon skulle nog vara skitsmal om hon inte har ätit på två veckor. En av mina jaguarer får inte i sig sig mycket per dag eftersom han är utmobbad. Men han får i sig, ändå ser han ut som en "tråd". Så om din inte hade ätit på två veckor så skulle hon nog inte må speciellt bra och skulle nog antagligen ha knivrygg (ryggen ser ut som ett knivblad). En av mina pirayor jag hade förr åt heller inte på säkert 3-4 veckor, han så ut som en cd-skiva, närå inte så allvarligt men han var extremt knivryggig och smal.

Att jaguarerna spottar ut maten när dom får nytt foder har jag erfarit många gånger. Dom tar det, tuggar lite, sen kommer ett helt moln med mat. Efter ett tag vänjer dom sig och kastar sig över maten. Man får ha lite tålamod när man ska vänja in ett nytt foder. Kan säkert ta en månad eller mer innan dom tar det med full aptit.

Du hörde väl hur FI:s reagerade bara han bytte storlek på maten, det var ändå samma mat fast lite större. Dom verkar vara ganska misstänksamma mot allt nytt. Speciellt som små. Nu tycker jag det går bättre att introducera ny mat än vad det gjorde i början.

FI: har du tänkt på att vissa mediciner slår ut hela bakterifloran i karet? Tyckte inte såret såg så farligt ut så jag undrar om det var nödvändigt att medicinera. Hade säkert räckt med en salttillsats. Salt fungerar mot svamp och gör att sår läker fortare om det inte har gått in i ett allvarligt skede. Hade du kört med salt på en gång så hade det säkert fungerat. Jag vet inte vad medicinen innehåller som du har men om den färgar vattnet grönt så kan det mycket väl vara malakitgrön i den. Det sägs slå ut hela bakteriefloran i karet. För övrigt så har sera extremt dålig info på sina förpackningar. Den jag köpte mot vita prick stod det inget om att den skulle skada något i karet. Senare fick jag höra att just den medicinen slår ut alla bakterier. Troligen därför jag fick en ny sjukdom så snabbt. Man ska ta det väldigt försiktigt då man medicinerar och helst köra ytterfiltret i en hink medans så att man klarar några bakterier. I karet räcker det med ett vanligt innerfilter några dagar.

MVH Martin
              MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Martin:
                "har du tänkt på att vissa mediciner slår ut hela bakterifloran i karet?"
                Nä det visste jag faktiskt inte, vet du om det är så även med Sera Mycopur?
                Svampen är borta nu och jag gjorde precis ett delvattenbyte precis som det stod på bruksanvisningen, borde jag även köra ner Nitrivec för att säkert få fart på bakteriefloran igen?

"Tyckte inte såret såg så farligt ut så jag undrar om det var nödvändigt att medicinera."
                Såret såg riktigt illa ut först, vi snackar blödande köttsår här... men det hann hela en hel del innan svampen dök upp, bilden är också från sista medicineringsdagen så det är därför det inte ser så jättefarligt ut på bilden.
                Men det är möjligt att det var lite onödigt att medicinera i alla fall... jag tordes bara inte riskera något.

Såret dök i alla fall upp då jaguarhanen fastnade bakom en stor rot med några vassa kvistar, han jagade Clariasmalen och hamnade bakom roten på något sätt och kunde sedan inte ta sig därifrån. Det hela slutade med att han sprattlade så att hela den stora roten flyttade på sig och sedan kom han ut med ett "hål" i sidan... :O
                Det är lite otäckt att det kan gå så illa av en sån liten sak och jag har minst sagt fått mig en funderare på vad man bör och inte bör ha i karet.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Jaguartipset: Idag kom Ciklidbladet med Fredriks artikel - Jaguaciklider - rovdjursfantastens "våta" dröm.
                  Kolla speciellt in fotot på sid. 28.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell Fohrman

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

å jag som köpt gamecube å nytt akvarium istället för att bli medlem i NCS :-/

Får man årets gamla nummer om man blir medlem senare på året?
                    fish r friend

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Kjell Fohrman:
                      "Jaguartipset: Idag kom Ciklidbladet med Fredriks artikel - Jaguaciklider - rovdjursfantastens "våta" dröm.
                      Kolla speciellt in fotot på sid. 28."
                      Hehe, jo det där var minst sagt en lyckoträff.
                      Jag skulle även vilja passa på att tacka för att ni hade satt ihop artikeln så fint med bilderna och allt. Tusen tack!

orm:
                      "Får man årets gamla nummer om man blir medlem senare på året?"
                      Jajamensan! Jag blev medlem i och med detta nummer och jag fick även nummer 1 i brevlådan idag, båda numrena är verkligen jätteintressanta. Sälj GCn och bli medlem nu

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

"Nä det visste jag faktiskt inte, vet du om det är så även med Sera Mycopur?"

Nej det vet jag inte, vet inte ens om påståendet att costapur skulle slå ut bakterierna var sant. Någon annan som vet kanske. Sera skriver inget om det i sin bruksanvisning men enligt inlägg jag har hört av så ska malakitgrönt vara bakteriedödande. Du kan ju kolla upp vad mycopur innehåller, det står i bruksanvisningen eller på förpackningen. Sedan kan du ju alltid kolla upp ämnena eller höra med någon kunnig här eller på zoopet.

Låter ju iofs ganska troligt att min första medicin förstörde balansen i karet, eftersom det kom en ny sjukdom så fort. Det andra medlet jag använde sera baktopur direct var iaf extremt bakteridödande och där var man tvungen att köra ytterfiltret i en hink för att inte sabba allt man byggt upp i karet. För att beskriva hur stark medlet var kan jag berätta hur daggmaskar reagerade på det. Jag fick en tablett över så jag tänkte att jag kunde krossa den och ha krosset på en mask sedan mata med det för att dom skulle få lite medicin i magen. Detta var alltså under medicineringen. Så fort maskarna fick ett litet korn av medicinen på sig så började dom ringla som tokiga, nu snackar vi extremt lite bara några mjölkorn typ. Sedan när jag la maskarna i krosset för att rulla in dom i det så tvärdog dom. Inte 10 sek tog det, inte 2, inte ens 1, bara maskarna hamnade i krosset så var dom livlös inom hundradelar. Visst är väl maskar inte de tåligaste djuren kanske men dom är troligen tåligare än bakterierna i akvariet. Nu var det här ju extremt stark medicin men jag tvivlar inte på att många mediciner stör bakterifloran i karet och om jag ska medicinera mitt kar något mer så tänker jag köra ytterfiltret i en hink lika som jag gjorde senaste gången bara för att vara på den säkra sidan. Detta tänker jag göra även fast det inte rekommenderas för jag tycker att informationen på medicinerna är bedrövlig.

MVH Martin
                        MVH Martin

Kommentar

• Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

Fredrik:
                          Verligen en kanonartikel, man funderar ju lite på om man verkligen skall ha Tanganyika i 600 liters karet
                          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

Magnus: har du ett 600 liters så är det inte mycket att fundera på. Jag menar jaguarerna har aggression, attityd, utseende, matlust och är en väldigt peronlig fisk. Vad mer kan man begära av en fisk. Visst, dom visar inte sin fulla färgprakt förrän dom har blivit riktigt stor. Men finns det någon fisk som är snyggare då? Knappast. Hade jag varit dig hade jag skaffat jaguarer direkt. Dom är inte speciellt svåra att få tag på.

Vet nog en sak som jag ska önska mig när jag fyller år iaf. Just det, medlemsskap i NCS och prenumeration på ciklidbladet. Man kan ju inte missa en jaguarartikel nu när man har fått chansen. Hur gör man för att bli medlem? Ska man sätta in pengar på kontot bara? Men isåfall var skriver man namn,adress etc. Förstod inte förklaringen här på ciklid.se riktigt.

Nu ska jag kolla på FI:s filmer.

MVH Martin
                            MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

extremt mycket yngel. Det måste ju vara mer än 400. Jag hade ca 50 sebrayngel och det såg inte mycket ut för världen. Det blev ett mycket litet stim och jag räknade dom så det var cirkus 50. Ditt stim ser ju ut som det skulle vara 6-700 yngel. Tänk på att man bör överdriva i sina gissningar när det gäller så många fiskar för det är alltid mer än vad man tror. Dom ser iaf hyfsat stor ut om man jämför med hur mina sebrayngel ser ut. Dom är extremt små. Ynlgen har nog minskat till kanske 20 st nu. Det är troligen den utmobbade jaguaren som tar sina nattrundor. Varje kväll jag ska lägga mig så knäpper jag på taklyset, då ser man att han står väldigt nära sebrahonan och ynglen. Hon verkar inte se honom så han tar nog några yngel då och då.

Förresten så verkar det som mina jaguarer blir mer och mer kära. Igår jagade sebrahonan iväg "jaguarhonan?" Hannen som stod på håll såg det. Han blev tvärförbannad och simmade mot sebran med utspända gällock, hon stack därifrån. Han verkade försvara jaguarhonan vilket väl tyder på att han försöker ragga.

Inatt var också någon fisk som grävde men jag vet inte vilken. Såg heller inget imorse. Det kan ju vara sebrahannen som förbereder ny lek eftersom de gamla ynglen snart är borta. Men jag hoppas verkligen att det var en jaguar som grävde.

MVH Martin
                              MVH Martin

Kommentar

• Bilbo
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 1159

För att bli medlem i NCS skriver du namn och adress på inbetalningskortet (om du använder ett sådant) om du betalar via nätet skriver du det i "meddelanderutan". (Föreningssparbanken har max 70 tecken som gräns).
                                Tyvärr tror jag inte det skulle bli så populärt med Jaguarer hos min fru som tycker att det skall vara lite variation i akvarierna, så jag får nog nöja mig med "små" centralamerikaner (Nicaraguense, Salvini) i mitt 450 liters.
                                // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...