Jaguarciklid 2003 - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

å efter att för första gången matat 6 jaguarer så förstår jag varför ni gör er egen räkmix
    fish r friend

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Klart att jag inte tar det lugnt med alkoholen. hahah skamta, det ar lugnt det. Idag kommer jag hem iaf men jag har bara 3,5 min kvar nu sa jag hinner inte skriva sa mycket. Ska iaf beratta vad jag sag for fiskar pa ett akvariestalle vi var pa har, men den historien tar vi ikvall nar jag ar hemma.

MVH Martin
      MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

FI: om två av mina jaguarer försvara utrymmet bakom en stor rot, kan jag misstänka att mitt parbildande redan är över?

de jagar bort alla andra fiskar, men de "puffar" även lite i sidorna på varann, men det verkar inte aggressivt.
        Eller jag är rätt säker på att det är ett par, största jaggan å en lite mindre har nog som sagt redan parat ut hos zoohandlaren.
        fish r friend

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

orm:
          Jag bryter in lite kort mitt under hockeymatchen...

Det låter definitivt som att de där två har bildat par.
          Mina var inte så aggressiva mot varandra då de var mindre och är detta något som gäller rent generellt så går nog de första lekarna som på räls.

Hur har du inrett, har du sand eller grus?
          ...när jag såg de där bilderna som du länkade till på Zoopet så blev jag sugen på att byta till sand istället. Allt för att mina "små" fiskar ska trivas så bra som möjligt.
          De skulle även spara sina respektingivande gaddar om jag hade sand... det hade varit kul. Som det är nu så hinner gaddarna precis titta fram igen mellan lekarna innan de bryts bort av allt grävande i gruset.

SKIT!!!!!!!!! Slovakien kvitterade just!!

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jo jag har tankt pa det har med sand eller grus, i karet med jaggarna har jag grovt grus - jag trodde inte att dom skulle kunna grava i det(ca 2-3cm) men dom har gravt stans jattehal. Sa idag bytte jag 50% vatten och fyllde igen gropen. Det tog bara ett par timmar for dom att grava en annu storre grop!

FI - har du nagon lank man kan kolla hur det gar for Sverige i hockey och AIK i hockey/fotboll?

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

"Det tog bara ett par timmar for dom att grava en annu storre grop!
              "
              Hehe, det är precis så där det brukar bli här hos mig också. Gillar man att inreda karet på avancerade sätt så är det inte jaguarciklider man ska skaffa sig.

Jag har dock lyckats peta ner några växter nu, det blev riktigt snyggt faktiskt. En av växterna har de grävt upp men de andra har jag placerat mitt inne i ett stenrös så de lär de inte kunna komma åt i första taget... Det är precis så man måste göra då man ska inreda till jaguarer, vill man inte att de ska förstöra en sak så måste man placera den där de inte kommer åt den, det är det enda sättet.

"FI - har du nagon lank man kan kolla hur det gar for Sverige i hockey och AIK i hockey/fotboll?"
              Tyvärr inte, däremot så kan jag berätta att Sverige är i VM-final mot Kanada, på söndag smäller det.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

FI: men vi ägde slovakien

Så är det inrett, jag gjorde ett fel och tog inte fin sand som jag hadde tänkt, de hadde inget inne när det var dags att handla.

Men mina planer är att paret ska växxa till sig och sedan ta över det större 576L akvariet ensamma med lite malar och nån annan fisk, då skall det inredas enligt sjöbiotop-bilderna vi har sett.

En bild på paret: http://ebirah.microheaven.com:1701/s...12_turturduvor
                fish r friend

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Nu är jag hemma igen. Orkade inte skriva något igår så vi tar det nu istället.

Jaguarerna har växt på sig under vistelsen på Cypern. En av dom har verkligen fått fina huggtänder. Men den minsta är rejält utmobbad, beror väl på att jaguarerna är ihoprängd i ena änden av karet, medan sebrorna står ungefär i mitten. Det enda stället är vänsterdelen av karet och för att ens kunna vistas där så måsta han krypa in bakom pumpen för att inte bli utmobbad. Har har dock ett helt annat beteende än vad den sjuke jaguaren hade när han stog vid pumpen så jag är säker på att han inte är sjuk iaf.

Nu kommer nästa trökiga nyhet. Jag misstänker att jag har 4 hannar. Eller också har jag en väldigt dominant hona om man ser till färgerna. Vi får vänta och se vad som händer mellan dom. Tycker det borde vara mer aggressioner om det är 4 hannar så det låter inte så troligt ändå.

Angående Ocean Aquarium som jag var på på Cypern så antar jag att ni förstår vilka fiskar som fanns där. Jaguarer såklart, dock inte så stora ca 12-15 cm, men otroligt fina färger. Såg ut som dominanta hannar hela bunten. Väldigt prickiga och inte alls något svart band på sidan. Däremot var dom väldigt fega. Knäppte såklart flest kort på dom, knäppte nog 46 kort sammanlagt tror jag, och säkert 10 på jaggarna.

Orm: tycker dina ser ganska bebisaktiga ut. Smala kroppar, bleka färger och stora ögon. Säker på att det inte är något fel på dem?

MVH Martin
                  MVH Martin

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

orm:
                    "Men mina planer är att paret ska växxa till sig och sedan ta över det större 576L akvariet ensamma med lite malar och nån annan fisk, då skall det inredas enligt sjöbiotop-bilderna vi har sett."

Inse hur snyggt det skulle bli. Jag skulle också vilja göra något liknande, men det får nog vänta tills man uppgraderar karet. Nästa kar blir i alla fall ett 720liters och inhandlas så fort pengarna börjar klumpa ihop sig igen.

Appropå bilderna.
                    Inredningen såg ju faktiskt väldigt naturlig ut på något sätt, du har ganska mycket "bråte" och gruset är ju väldigt fint, du har dessutom valt "vanliga" stenar framför de extremt onaturliga kolstenarna som jag valde.

Du verkar ha hittat ett riktigt gosigt och kärt par. ;D Ungefär hur stor är honan resp. hanen?
                    Fotografera gärna mer på just paret, både på honan och hanen och från sidan så att vi kan komma fram till något angående könskillnaderna som är så svåra att se.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Tjenare Martin och välkommen tillbaka!

"Nu kommer nästa trökiga nyhet. Jag misstänker att jag har 4 hannar. Eller också har jag en väldigt dominant hona om man ser till färgerna. Vi får vänta och se vad som händer mellan dom. Tycker det borde vara mer aggressioner om det är 4 hannar så det låter inte så troligt ändå."

Så otur tror jag nog inte att du har, kom ihåg att det i princip dröjde ända tills äggen kläcktes från deras första lek innan jag visste säkert att jag hade både en hona och hane. Det är jättesvårt att könsbestämma dem så där tidigt.
                      Tittar du noga så kan du säkert se några små skillnader, ju större de blir ju tydligare blir de, när de sedan är hyffsat stora så är det nästan omöjligt att ta fel. Hanen ser i regel mycket grövre ut på alla sätt, kraftigare huvud, kraftigare käke, högre och bastantare kropp osv. Jag tror att samma skillnader finns även då de är små, det är bara det att de förmodligen är VÄLDIGT små. Hos mig så syntes skillnaderna mest vid fenorna, honan hade inga fläckar på ryggfenan medan hanen ganska tidigt fick fläckade fenor.

Ser det ut att fungera med sebrorna i karet eller ser jaguarerna ut att få mycket stryk?

"Orm: tycker dina ser ganska bebisaktiga ut. Smala kroppar, bleka färger och stora ögon. Säker på att det inte är något fel på dem+"
                      De är ju väldigt små, det är därför ögonen ser så stora ut. Själv tycker jag att orm's jaguarer ser ovanligt färggranna ut, mina var bara grå i den där storleken, hanen hade varken stora eller små fläckar...
                      Jämför orm's bilder med den här...

Respect! ...eller också inte.
                      Nåja, de växer ju snabbt och det är det som är trösten då man tycker att de ser lite halvtråkiga och ut.

Här hos mig så är det i alla fall full rulle i karet, jag köpte ju ett gäng jättedanior här om dagen och tre stackare är fortfarande kvar, jaguarerna turas om att vakta ynglena och att jaga jättedaniorna och man blir hela tiden avbruten av ENORMA plask som t.o.m stänker ut över vardagsrumsgolvet. :O
                      Men roligt är det. ;D

Jag har däremot fått reda på att fiskarna kan bli mer aggressiva om man matar dem med levande foder så jag vet inte om jag generellt vill uppmana folk att ge fiskarna levande foder längre. Aggression kan vara kul i vissa fall men det kan också vara EXTREMT jobbigt, bl.a vid leken då man inte gärna vill att de ska bli aggressivare än de redan är.
                      Tänk på detta.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

"Tjenare Martin och välkommen tillbaka! "

Tack så mycket. Var skönt med lite värme, låg väl runt 30-32 grader i skuggan varje dag.

"De är ju väldigt små, det är därför ögonen ser så stora ut. Själv tycker jag att orm's jaguarer ser ovanligt färggranna ut, mina var bara grå i den där storleken, hanen hade varken stora eller små fläckar..."

Jo iofs är dom små men mina ser inte alls ut sådär och dom är väl ungefär lika stor skulle jag tippa på. Kan det inte vara någon korsning eller nåt? Om dom där är färggranna så måste mina vara praktexemplar, för dom är mycket mer färggranna och prickiga än dom på dina om orms bilder.

"Så otur tror jag nog inte att du har, kom ihåg att det i princip dröjde ända tills äggen kläcktes från deras första lek innan jag visste säkert att jag hade både en hona och hane. Det är jättesvårt att könsbestämma dem så där tidigt."

Jo men om jag kollar på genitalpappillen så synd den ganska tydlig när jag matar fiskarna så magen sväller ut. Genitalpappillen syns tydligare då eftersom det blir så fullt i magen att den trycks ut. Men det är väl bara att vänta och se.

"Ser det ut att fungera med sebrorna i karet eller ser jaguarerna ut att få mycket stryk?"

Jaguarerna är ganska illa ute om dom står nära rutorna. Sebrahannen kör brutalt sitt massiva huvud rakt i sidan på dom så det lossnar fjäll. Mest utsatt är den utmobbade jaguaren som blir jagad av både jaguarerna och illa behandlad av sebrahannen. Än går det men blir det för häftigt så får jag ta och dela karet till jaggarna har växt till sig eller helt enkelt håva upp sebraynglen så att föräldrarna lugnar ner sig.

"Jag har däremot fått reda på att fiskarna kan bli mer aggressiva om man matar dem med levande foder så jag vet inte om jag generellt vill uppmana folk att ge fiskarna levande foder längre."

Det där gäller nog de flesta fiskar. De naturliga instinkterna kommer väl fram. Men det främjar även lekvilligheten så i vissa fall kan det vara bra att ge levandefoder. Tycker ändå att man ska ge levandefoder så ofta man kan, så fiskarna får det så naturligt som möjligt. Aggressioner kan ju avhjälpas med större kar eller "targetfish".

Måste iaf säga att munnarna på jaguarerna har blivit väldigt stora, så även tänderna. När dom var runt 5-6 cm så hade dom skitsmå munnar och jag undrade hur det skulle bli (eftersom jag gillar fisk med stora munnar som kan ta stora byten). Men nu är det en annan visa. Nu kan man slänga i en hel klump räkmix och hela skiten åker ner på en gång. Dom är väldigt matfriska nu så jag hoppas det håller i sig.

MVH Martin
                        MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

När man ser till huvudets form och utseende så är orms fiskar väldigt lik crenicichlor alltså gäddciklider. Att det är jaguarer på bilderna vet jag men finns det någon möjlighet att dom kan ha parat sig med någon annan sorts ciklid.

MVH Martin
                          MVH Martin

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

"Om dom där är färggranna så måste mina vara praktexemplar, för dom är mycket mer färggranna och prickiga än dom på dina om orms bilder."
                            Du kanske har blivande utställningsexemplar i karet ;D
                            Fotografera gärna så vi andra också får njuta av deras färgprakt.

Hur som helst, ingen jaguarciklid har ju samma mönster som en annan, det kan verkligen variera extremt mycket. Vissa har prickar som är ihopvävda till ett mönster på hela deras sidor, andra har runda prickar. Vissa har inga stora fläckar på sidorna, dominanta hanar, medan andra har stora och alldeles kolsvarta fläckar.
                            Jag har sett en hel drös med olika färgvarianter när jag har finkammat nätet på jaguarbilder och man slutar aldrig att förvåna sig över deras varierande utseende, de kan verkligen skilja sig jättemycket från varandra.
                            Vad man sedan tycker är vackert är givetvis en smaksak.

Jag är själv svag för en fisk som ägaren kallar för "Jumbo", den har inte en dominant hanes färgmönster, faktum är att den på många sätt ser ut som en hona trots att den är en hane. Hur som helst så är den verkligen sanslöst vacker, mönstret ute på fenorna bildar linjer istället för punkter, väldigt ovanligt och väldigt vackert. Basfärgen på kroppen är dessutom knallvit medan de stora fläckarna på sidorna verkligen är kolsvarta och hela fisken har brutalt bra kontrast mellan färgerna, mycket vackert.
                            Några bilder.

Vid en lite mindre storlek.

Och en video.

Här är ägarens huvudsida, det finns tonvis av fantastiska bilder här.

Och forumet...

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

mjo du walle_1, de har nog gått lite för länge hos zoohandlare, men det som mest gör att de ser tunna ut är nog för att jag fotograferar lite snett uppifrån föra att inte blixten ska spegla sig i rutan, då ser de mycket långsmalare ut!

sen återges inte färgerna helt korrekt heller. men det vore kul att se bra bilder på dina exemplar att jämföra med, vore ju inte helt illa om du har riktigt fint avelsmaterial man kan få snylta gener ur

Sen är de bara ett par dar gamla i akvariet, återkommer med mer bilder när de ätit upp sig ordentligt å jag har lånat lite fotoutrustning av farbror fotograf

Ska bli kul att se bilderna från jaggorna på cypern med.

Ja jumbo är ett riktigt praktexemplar, man hoppas att hanen min växer upp och blir lik honom

walle_1: föra att se lite skilnad:
                              jagga: http://ebirah.microheaven.com:1701/s...&img=211_posar

gädda: http://ebirah.microheaven.com:1701/s...g=221_sideshot
                              fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

FI: en lite mörk film på paret + lite liplockfight ... samma filmer som du grejjar typ 15fps mov's, ca 10mb stora.

fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...