Tömma hona dagen efter lek?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Mange
    Användare
    • September 2011
    • 40

Tömma hona dagen efter lek?

Har en Protomelas sp. "steveni taiwan" hona som jämt och ständigt sväljer sina ägg istället för att gå tiden ut.
    Hon brukar tugga max en vecka sen sväljer hon eller spottar ut äggen.

Nu lekte dom igår och jag fick byggt mig en äggtumlare kvickt son f-n.

Nu till frågan... kan jag tömma henne på äggen redan dagen efter eller finns det någon fördel med att låta henne gå någon dag till?

Vanligtvis brukar jag låta alla mina honor tugga mellan 2-3veckor innan tömning.
    Har aldrig tömt så här tidigt.

Fördelar/Nackdelar med att tömma henne tidigt?
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Mr.Mange
    Har en Protomelas sp. "steveni taiwan" hona som jämt och ständigt sväljer sina ägg istället för att gå tiden ut.
    Hon brukar tugga max en vecka sen sväljer hon eller spottar ut äggen.

Nu lekte dom igår och jag fick byggt mig en äggtumlare kvickt son f-n.

Nu till frågan... kan jag tömma henne på äggen redan dagen efter eller finns det någon fördel med att låta henne gå någon dag till?

Vanligtvis brukar jag låta alla mina honor tugga mellan 2-3veckor innan tömning.
    Har aldrig tömt så här tidigt.

Fördelar/Nackdelar med att tömma henne tidigt?
    Äggen är särskilt känsliga direkt efter lek så kan du vänta någon dag är det bra. Jag vet inte exakt hur länge däremot. Jag spekulerar nu men det kan vara "skalbildningen" som är känslig (efter att spermien passerat genom ett hål - mikropyle - "stängs" ägget och skalet hårdnar. Det kan också vara äggcellens första delningar.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mr.Mange
      Användare
      • September 2011
      • 40

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Äggen är särskilt känsliga direkt efter lek så kan du vänta någon dag är det bra. Jag vet inte exakt hur länge däremot. Jag spekulerar nu men det kan vara "skalbildningen" som är känslig (efter att spermien passerat genom ett hål - mikropyle - "stängs" ägget och skalet hårdnar. Det kan också vara äggcellens första delningar.
      Det kan faktiskt ligga något i det du skriver.

Läste någonstans på nätet att det kan bli svampangrepp på äggen med, men detta begriper jag inte hur det kan bli så om man bara ser till att cirkulationen i äggtumlaren är tillräcklig, så borde man väl slippa svamp?

Kommentar

• Gäst

Tänkte testa och se hur det gick, tog en P.saulosi dagen efter lek och tömde henne på 41st ägg. Dom började utveckla lite blodkärl.... men inatt blev det strömavbrott i ca 2h, alla dog! Med cirkulation kan man lyckas men så fort dom ligger stilla för länge så dör dom.

Jag brukar vänta 4-5dagar med mindre malawi, då har dom hunnit utveckla ögon och en liten kropp, men med större väntar jag över en vecka.

//joel

Kommentar

• Mr.Mange
          Användare
          • September 2011
          • 40

Tråkigt att höra att du förlorade allihopa pga ett strömavbrott.
          Trodde inte att dom var så känsliga... det var trots allt bara 2 timmar.

Jag har väntat med att tömma min hona nu i 2 dagar.
          Tror jag väntar 2 dagar till så får vi se vad det blir av det.

Kommentar

• Gäst

gör så för att vara på den säkra sidan

Kommentar

Arbetssätt...