Johan ska skaffa fina malar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Johan ska skaffa fina malar.

Hej!
    Jag har ett tanganyikaavkarie och min sambo har ett malawiakvarium. Tillsammans så har vi ett yngelakvarium på 100 liter, detta har dock aldrig behövts användas då inga yngel har kommit ännu, men när som helst nu. Men för att akvariet inte ska stå helt tomt utan ha lite invånare så tänkte jag prova på att odla något i det som inte förstör för de framtida yngel som ska gå där. Så därför införskaffade jag lite rötter och några catfish-grottor som jag har lagt i nu. På söndag så skaffar jag 4 stycken Zebra-Pleco L-046 som ska få växa upp i akvariet och förhoppningsvis börja yngla av sig så att jag får fler.

Målet med L-046 är att själv få så många så att jag ska kunna ha dem i ett 1000 liters tillslut där jag tänkt ha SA-ciklider. Blir det sedan några över så är det ju en trevlig slant till kassan att sälja dem då de fan inte är billiga

Det stora akvariet finns inte förens jag får ett fast jobb och vi kan flytta till ett hus. Men tänkte att det tar ett tag att få dessa 4 att växa sig könsmogna och dessutom ska de yngla av sig en 40 yngel så att de inte bara försvinner i ett stort akvarium.

Så helt enkelt något att pyssla med i ett annars ganska tomt akvarium
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Låter som en bra följetång. Dessa är ju ändå the holy grail of catfish!
    Otroligt vackra men ack så kostsamma.

Håll oss uppdaterade hur det ser ut före och efter.

Ska inte L46 ha ganska lågt pH för att leka/trivas? Är det i konflikt med yngeluppdragning för afrikanerna?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
      NCS Medlem

• March 2007
      • 1825

L46, så som jag hittat än så länge, det är inte helt lätt att hitta info om detta, många är tysta som graven om hur de gör. Men pH ligger från 6-7.5 ungefär i naturlig miljö. Det är väl mer hårdheten isf, men de artbeskrivningar jag hittat så står det att de leker i det mesta och att de inte är så kinkiga. Anledningen till det höga priset ligger snarare i att de får så få yngel per gång. Det är det jag hittat hitills iaf. Men de vill ha strömt vatten precis som afrikanska ciklider så det passar väldigt bra. Sen är de känsliga med nitrit men vilken fisk är inte det Man får inte slarva med vattenbytena helt enkelt.
      Men ska bli trevligt och se om det fungerar och hoppas man får en hane och en hona iaf så att det ens finns chans till lek. Fördelen med fisken är ju att den bara stiger i värde ju större den blir. Så om man skulle få 4 honor så kan man ju alltid sälja av den för en bra krona och skaffa en hane.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag kommer att följa dina uppdateringar! Ser fram emot det.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• AquaZoo
          Användare
          • October 2007
          • 66

Ursprungligen postat av johho
          L46, så som jag hittat än så länge, det är inte helt lätt att hitta info om detta, många är tysta som graven om hur de gör. helt enkelt.
          Tycker du

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Trevligt med mer läsning, tack

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1825

En tanke är att ha dem med tapajos orange-head när allt är klart. Jag har inte tokgranskat det, men verkar som att de är från samma ställe i naturen, så kanske kan försöka hålla en biotopriktig artuppsättning med nån tetra från samma område samt några pansarmalar. Det återstår att se, har inte kommit så långt ännu

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Sådär, då simmar det 4 stycken L-46 i mitt akvarium. Eller simmar och simmar, gömmer sig och ligger still är väl mer sanning

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1825

Här är det fösta bilderna, kanske de sista, för fisken har nu gömt sig

Helt sjukt kilopris på den firren

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Overklig färgteckning!

///David

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Ursprungligen postat av johho
                      Här är det fösta bilderna, kanske de sista, för fisken har nu gömt sig

Helt sjukt kilopris på den firren
                      Wow! Lycka till!!

//Kaj

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Tackar, jag hoppas verkligen att de kommer trivas, det är ju mycket cash inblandat. Men det har ju verkligen varit en drömfisk sen man såg den första gången. Sjukt snygg!

DaRe, jag satt vid dagens lunch och förundrades över hur vissa mönster återkommer i naturen, zebra-randigt t.ex. På två så vitt skilda djur som en mal och en häst så är det intressant att tänka på

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Ikväll ska första matningen ske, ska ha lite dunkelbelysning på och ingen kamera, det viktigaste är att de börjar ta maten. Ska ge dem en flinga av sitt gamla foder och en av mitt nya, så får vi se vad de fastnar för.

Kommentar

• Hac
                            Användare
                            • February 2012
                            • 10

D e riktiga sötnosar men smakar d så kostar d en hel del .

Kommentar

• classe
                              NCS Medlem

• April 2007
                              • 1147

Blir fin L.046 där den se framtid håller på dig johho!!
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...