England/kontakt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • October 2008
    • 204

England/kontakt

Hej
    En fråga angående ström. Om jag köper ett akvarium i England. Hur funkar det med stickkontakten här sen? kan jag i princip knipsa sladden och sätta dit en svensk koppling?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av mantis777
    Hej
    En fråga angående ström. Om jag köper ett akvarium i England. Hur funkar det med stickkontakten här sen? kan jag i princip knipsa sladden och sätta dit en svensk koppling?
    Ja och om du gör det "hantverksmässigt" tror jag att det är tillåtet. De har 230 volt i England men alla elektroniska apparater är till för att kunna funka i 220. Jag tror att det har att göra med sämre ledningar. Varje stickkontakt har en egen säkring. Jag köpte en tvättmaskin i England och garantin (fem år) gällde enligt försäljaren även i Sverige. En del apparater (bärbar dator t.ex.) får man ibland flera sladdar till.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mantis777
      Användare
      • October 2008
      • 204

Ok, tack.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

Köp en adapter, då behöver du inte fundera

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av aejohansson
          Köp en adapter, då behöver du inte fundera
          Det är jobbigt i längden - och dyrt - särskilt om du behöver många. Det jag har gjorde när jag bodde i England var att jag bytte ut kontakterna på svenska grendosor. (Detta är inte tillåtet i England...). När jag flyttade hem tillverkade jag "adaptergrendosor" för akvarierna, men efter hand har jag bytt ut kontakterna. Särskilt när det blir blandat med nya värmare och pumpar blir det stökigt. Det går köpa kontakter på loppis för någon krona styck och de är inte speciellt dyra i affärer heller.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Jag tror att vi har 230 V i Sverige nu för tiden.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Jag tror att vi har 230 V i Sverige nu för tiden.
              Tack för informationen! Från allvetande Wikipedia Se min understrykning på slutet.

Following voltage harmonization, electricity supplies within the European Union are now nominally 230 V ± 6% at 50 Hz.[1] For a transition period (1995–2008 ), countries that had previously used 220 V changed to a narrower asymmetric tolerance range of 230 V +6% −10% and those (like the UK) that had previously used 240 V changed to 230 V +10% −6%.[2] No change in voltage is required by either system as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands (230 V ±6%). In practice, this allows countries to continue to supply the same voltage (220 or 240 V), at least until existing supply transformers are replaced. Equipment used in these countries is designed to accept any voltage within the specified range.

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ännu en Wikipedia-länk http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_e...ity_by_country
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...