If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
STOCKHOLM. Akvariefiskar avlas så hårt att resultatet kan bli uppsvällda kroppar och ögon som håller på att ramla ut, uppger Ekot i Sveriges Radio. – Det är djurplågeri, säger Mikael Forsberg, som jobbar på en zooaffär i Jönköping, till programmet.
Även om det inte finns ett generellt förbud mot att mata med levande fisk så är det ändå inte tillåtet då det faller under de allmänna reglerna i djurskyddslagen. Varför en extragul golden skulle lida förstår jag inte. När det gäller papegojorna är det främst den framavlade "munkorgen" (kan inte stänga munnen) som skulle kunna orsaka problem för fisken.
De papegojor jag kollat på och jag har kollat på en hel del sedan förra diskussionen tycks klara sig utmärkt vad gäller att stänga munnen. Som många andra centralare håller de munnen öppen då de simmar runt, men vid matning och munbrottning ser det ut att fungera utmärkt
Jag ha faktiskt inte direkt sett eller hört några konkreta problem med fiskarna annat än att de ser skumma ut?! Det betyder givetvis inte att det inte finns problem men man hittar dem inte direkt i alla fall.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
De papegojor jag kollat på och jag har kollat på en hel del sedan förra diskussionen tycks klara sig utmärkt vad gäller att stänga munnen. Som många andra centralare håller de munnen öppen då de simmar runt, men vid matning och munbrottning ser det ut att fungera utmärkt
En del kan stänga munnen och enligt en annan tråd får de som inte kan problem om de hålls med dessa. De som inte kan har "hjärtformad" mun. Enligt Wikipedia är de som kan stänga munnen framodlade för att kunna göra det (snacka om att gå över ån efter vatten) http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_parrot_cichlid
Wikipedia saknar referens för att det är framodlat. Jag kan faktiskt tänka mig sexuell selektion i akvariet (evolution!) där honan och hanen som vinner konkurrensen/blir vald är de som lyckas bäst i munkampen för generna vidare - de med fungerande mun!
Inte för att försvara framodlingen av div. defekta fiskar, men tycker att aveln med hund o katt är betydligt värre, där flera raser är kroniskt sjuka o lider av tex. värk.
Dessvärre är det just dom mest extrema av dessa som vinner utställningar
Inte för att försvara framodlingen av div. defekta fiskar, men tycker att aveln med hund o katt är betydligt värre, där flera raser är kroniskt sjuka o lider av tex. värk.
Dessvärre är det just dom mest extrema av dessa som vinner utställningar
Nej då inte alls säkert! Finns ju undantag!
Vår katt 9st Best In Show av 11 utställningar!
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Haha, det va en söt kisse, tänkte mer på katter med nos i höjd med ögonen, som ger kroniska problem med tårkanaler/andning!
Och ta bara en poppis hund som schäfer som idag tydligen ska se ut som bakbena stelopererats i 90 grader enligt domarna
Ursprungligen postat av Wilhelm
Nej då inte alls säkert! Finns ju undantag!
Vår katt 9st Best In Show av 11 utställningar!
Haha, det va en söt kisse, tänkte mer på katter med nos i höjd med ögonen, som ger kroniska problem med tårkanaler/andning!
Och ta bara en poppis hund som schäfer som idag tydligen ska se ut som bakbena stelopererats i 90 grader enligt domarna
Kommentar