Simtråden 2012

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Simtråden 2012

För ngt år sedan spanade jag in en grupp Simochromis diagramma hos handlarn. Dock var jag för långsam den gången men när de kom in igen efter årsskiftet blev det tillslag!

Som alg-, sediment- och vallisneriaätare är den grym har jag märkt...

Arten är ju mycket framgångsrik i sin biotop - ngn har sagt att de finns runt hela sjön. Om de andra Simochromisarna (babaulti m fl) vet jag ingenting. Ni som håller/hållt Simmar kan väl haka på här...
  • nicson
    Användare
    • January 2010
    • 639

Tja, ingen Sim i sista bilden men uppenbarligen tycker de att Vallisneriabladen skall trimmas till samma höjd. Ett gäng trädgårdsmästare uppenbarligen!

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Bra tråd. Häftigt med akvariets får. Slipper skaffa undervattensgräsklippare med andra ord.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Har varit nyfiken på dessa fiskar i många år, men aldrig haft dem. Kan därmed inte bidra med något, men kommer följa tråden. Man tackar!
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Magnus m
          Användare
          • December 2008
          • 303

Har för några dagar sen skaffat 25 st diagramma från isanga 6+19 7-12 cm så återkommer snart med bilder och film
          Petrochromis biten!

Kommentar

• nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

Ser fram mot det Magnus! Var borta tre dagar i veckan - då får Simmarna (och alla andra hålla diet). När jag kommer hem är Vallisneriorna nertuggade till 5 cm höjd...

Verkar vara lite av Tanganyikas Uarus. Paradox att en fisk som simmar omkring i bukter med Vallisneriabestånd i sjön inte går att hålla i växtkar. Kanske de låter bli växterna om jag håller mig hemma och häller grönfoder på dem.

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Nu har jag haft mina Simochromis en månad. De är pigga och mer än en hanne har färgat ut, och nog är det ett par honor som står och tuggar...

Kan med säkerhet säga att (åtminstone denna stam) är betydligt mindre aggressiv än Maswa-dubbar (som jag också bara haft en stam i o f s). Hanarna jagar framförallt andra hanar men jaktsträckan är betydligt kortare än för dubbarna. De kör så att säga inga åttor efter varandra i karet utan rusch och stopp - det verkar räcka så.

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Så står jag nu inför akvaristens värsta fiende...flytten! Om ett par månader står detta kar tomt och samlar damm i svärföräldrarnas uthus - jag kommer kanske att få möjlighet att fylla upp det ngn gång i framtiden igen.

Simmarna är lyckligt ovetande om detta, de far runt som om tiden inte håller på att rinna ur timglaset. Det jag börjat med de senaste veckorna är att repa sjok med trådalger i dammen o slänga i karet - diagrammorna blir vilda och sliter i det med samma aptit som det djupfrysta!

Kommentar

• nicson
                  Användare
                  • January 2010
                  • 639

Bild 1: När roten var ny i karet var det gott om alger o medföljande sediment på den.
                  Bild 2: Lägg märke till honan som betar på roten trots att såväl alger som sediment (o vallisnerior!) är upptuggade för länge sedan. Stenkolen äter de dock inte.
                  Bild 3: Behov är till för att mättas...en näve trådalger från dammen blir middag för Simochromis diagramma .
                  Bild 4: Svårt att få skärpa när Simmarna kastar sig över godbiten! Några andra invånare kollar in läget...säkert finns det goda kryp i algerna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Hade Simochromis diagramma en gång för drygt 25 år sedan.

++++++
                    De var väldigt snygga, jäkligt produktiva och jag sålde en himla massa yngel av dom. Dt var lätt att sälja ynglen av dom för de var relativt snygga.

- - - --
                    Köpte i och för sig en liten grupp men snart hade hanen slaktat alla utom en hona som han lekte av och sen klädde av (bet sönder hennes fenor). Jag flyttade henne och hon fick spotta och fenorna växte ut. Efter några månader släppte jag in hanen till henne - han lekte av henne direkt och började sedan direkt att klä av henne. detta upprepades några gånger tills jag tröttande på fisken och dess beteende.
                    De var i och för sig lätta att sälja till affärerna, men bara en gång per affär för i regel blev de kvar rätt länge i affären och en hane han växa till sig och började då per omgående att slakta sina artfränder så att affären till slut bara hade en fisk kvar.

Kommentar

• Carliz
                      Användare
                      • May 2012
                      • 233

Bidrar med 2 bilder som är tagna för 3,5 år sen, har tyvärr inte kvar dessa skönheter.
                      det var iallfall Simochromis diagramma isanga 1+3.

Kommentar

• nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

Rackarns fin hanne! Tycker de ljusare diagrammorna går bra mot mörka troffar.

Jag har bestämt mig för att mina skall få flytta med då lasset går i augusti men det blir till att pressa ner sig i 540-tank för dem så vi får se om aggressiviteten påverkas.

När jag köpte mina frågade jag om de var Isanga vilket jag vet att handlarn haft inne förut. Fick då svaret att det var sannolikt så men spelar ingen roll då de ser likadana ut över hela sjön. Kan det verkligen vara så?

Kommentar

• Carliz
                          Användare
                          • May 2012
                          • 233

Ursprungligen postat av nicson
                          Rackarns fin hanne
                          han var fin, en bild på en av honorna

Kommentar

• Carliz
                            Användare
                            • May 2012
                            • 233

Ursprungligen postat av nicson
                            Jag har bestämt mig för att mina skall få flytta med då lasset går i augusti men det blir till att pressa ner sig i 540-tank för dem så vi får se om aggressiviteten påverkas.

När jag köpte mina frågade jag om de var Isanga vilket jag vet att handlarn haft inne förut. Fick då svaret att det var sannolikt så men spelar ingen roll då de ser likadana ut över hela sjön. Kan det verkligen vara så?
                            har också hört det men tycker det låter lite knasigt.

Kommentar

• nicson
                              Användare
                              • January 2010
                              • 639

Faktum är att den senaste månaden har diagrammorna börjat färga ut ordentligt, ett par av hannarna kan nu mäta sig med de flesta troffar i prakt men inte heller honorna eller betahannarna saknar färg! Kanske är det algtillskottet som gjort susen?

I veckan är det tänkt att de skall få flytta från garaget in i 540-karet där jag nu sålt av jordätarstammen och till min förvåning lyckats fånga upp alla åtta pansarmalar på 10 min! Skall bli intressant att se hur hårt diagrammorna går åt växtligheten som återintroducerats efter Uaru-tiden

Kommentar

Arbetssätt...