Anbefalninger på valg av fisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shade
    Användare
    • February 2012
    • 35

Anbefalninger på valg av fisk

Hei på dere.

Jeg er en ganske ny akvarist fra Norge som trenger anbefalninger på hvilket oppsett av fisk jeg burde velge. Er da selvsagt tanganyika jeg skal ha.

Karret jeg har er følgende:

Akvastabil 530 liter med t5 lystopp.
    2 80w lysrør. Fluval fx5 filter. 2 Jæger 300w varmekolbe. Ca 50 kg kalksand som buffrer vannet. Innvendig 3D bakgrunn med blåsvamp bak for ekstra filtrering.

Jeg kan få tak i følgende:

1 gruppe tropheus moliro + ett par Vf Eretmodus Hesteneser.

1 liten gruppe frontosa på 5 stk. De er små Ca 4-5 cm.
    Hva kan jeg ha sammen med disse?

Har også tilgang på:
    Leptosomaer.
    A.Calvus black
    Brevis
    Prinsessen av burundi
    Neolamprologus leleupi orange
    Flere utgaver av julidochromis og diverse sneglehuslekere.
    Synodontis petricola

Jeg har ingen stor favoritt blant disse. Jeg liker i grunn alle sammen. Det jeg lurer på er hva som passer sammen? Kan dere hjelpe meg med 2-3 forskjellige oppsett? Jeg synes det er veldig vanskelig å bestemme meg og vil gjerne hør deres meninger om atferd og oppførsel på de forskjellige artene.

Mvh Shade
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Hei og Velkommen till Nordiske Cilkidesellskapets forum!

Hvor i Norge bor du? ..og hva vet du om vannet du har hjemme? Noen naboer som har Tanganyika, Frontoser osv?
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Shade
      Användare
      • February 2012
      • 35

Mange takk. Jeg bor på Sørlandet, 1,5 times kjøring fra Arendal Ca. Er ingen i området her som har akvarium som jeg vet om hvert fall. Springvannet her holder en ph på rundt 7. Og med den kalksanda jeg har burde det ikke være vanskelig å komme godt over 8. Så vannkvaliteten burde være bra.

De fleste tanganyikaene skal vel ha mellom 8 og 9 hvis jeg ikke har misforstått helt?

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Smaken är ju delad och massor kommer inte att hålla med mig, men jag hade gått på Leptosomaer.
        Brevis + eventuellt fler diverse sneglehuslekere.
        julidochromis
        Synodontis petricola

Det blir ett mycket intressant och lättskött akvarium. Läs här hur ungefär den kombinationen kan funka http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nicson
          Användare
          • January 2010
          • 639

Jag gillar hästnosar, men just VF hästnosar ihop med troffar har jag varnats för på detta forum. VF:arna verkar bära med sig flagellater eller andra organismer som leder till buksot på troffarna. Kör på F1 istället för säkerhets skull...

Kommentar

• Shade
            Användare
            • February 2012
            • 35

Takk for svar. Det var en fin artikkel Ola. Absolutt ingen dum ide med Leptosoma og sneglehus lekere.

Takk for infoen Nicson. Jeg var ikke klar over at Vf Hesteneser ikke var bra sammen med Troffer. Vil det ha noe å si om jeg går for andre fisk med de vf hestenesene?

Kommentar

Arbetssätt...