375L Soperum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av Suma
    Jag har Cyprochromis mamalesa, också bleka om man jämför med Kitumban, inte samma kontrast...

Enantiopus melanogenys Utinta piggnar till när man krämar på med belysning...

Växtdelen är oplanterad men planerad.Mangroven skiter i det och försöker spricka upp iallafall. Mne visst ser det ut att göra ont?
    Fascinerande! Är växtdelen i den där btn-modulen eller hur har du riggat upp den? Gillar att du kör med mangrove. Tänkte använda det i sumpen till ett saltkar jag hade en gång i tiden, men då fick jag aldrig tag på mangroveskott.

//Kaj

Kommentar

• Suma
      Användare
      • January 2011
      • 606

Ursprungligen postat av Kajjjan
      Fascinerande! Är växtdelen i den där btn-modulen eller hur har du riggat upp den? Gillar att du kör med mangrove. Tänkte använda det i sumpen till ett saltkar jag hade en gång i tiden, men då fick jag aldrig tag på mangroveskott.

//Kaj
      Ja växtdelen är i BTN-överhängmodulen...det bara blev på det sättet, tänkte ett tag ha det som typ spotthylla men blev lite för grund, ska ta lite mer bilder sen utan lock på rampen så är det lättare att förstå.Karet står placerat så att det blir eftermidddagssol som träffar växtdelen. Mangroven köpte jag på http://www.mangrove.at/news.html , där finns det en del att välja på.
      -------------------
      Mats

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Musikfrågan, inte så svårt denna gång....man kliar sig bekymrat i skägget och undrar
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Suma
          Användare
          • January 2011
          • 606

Ursprungligen postat av Suma
          Musikfrågan, inte så svårt denna gång....man kliar sig bekymrat i skägget och undrar
          Kulturskymning kulturskymning...Det musikaliska stycket var ju såklart "Hal som en ål" med Göteborgsgruppen Ensamma hjärtan...en inspelning från radioprogrammet Tonkraft som gick i kanalen P3.Observera Danielssons unika rimm "Hej då" på löss, är ju i orginal: adjöss...Den mänskliga hjärnan är ett unikt organ vad gäller prioritering av minnen.
          -------------------
          Mats

Kommentar

• Suma
            Användare
            • January 2011
            • 606

Avslöjande utvikningsbilder från vattenbytestiden.

Uppfällning LED rampe.../ UVC + utsprut + strömmare / andra grejjer
            -------------------
            Mats

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ja varför köpa en kruka på Ikea när man kan bygga om ett helt rum för en stackars planta
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
                Användare
                • January 2011
                • 606

Ursprungligen postat av DaRe
                Ja varför köpa en kruka på Ikea när man kan bygga om ett helt rum för en stackars planta
                Absolut min mening,vi måste gemensamt förhindar detta missbruk av krukor.
                Min mangroveplanta, som förresten heter Mandrake, säger att han inte förstår hur det kunde spåra ur så katastrofalt. Jag tillrättavisade honom bestämmt och bad honom hålla tyst!
                -------------------
                Mats

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Hahaha, ROFLMAO, nu känner jag igen dig lite bättre :-)
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Suma
                    Användare
                    • January 2011
                    • 606

Hahaha, ROFLMAO, nu känner jag igen dig lite bättre :-)
                    Ska försöka aktivera mig lite mer på forumet...har varit lite dåligt med pyssel men har lite nytt pågång...
                    -------------------
                    Mats

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

OK göra sten då...Latextekniken...lätt modifierad enl tråd i Ciklider.se...
                      Tanken är att dölja en 5000L sunsun omrörare.Få se hur det blir när det är klart men såhär är det nu.
                      1. Sten lånad, skall återföras i frihet.
                      2. Latexgummi från Panduro...
                      3. Pensla på ett par lager..
                      4. Torkad blir den transperent
                      5. Armera med gasbinda el dyligt + mer latex...ca 5 lager blev det nog...
                      6. Dra av gummit.Dra på det igen, för att den inte skulle säcka gjorde jag en stödform av ugnsfolie...+ tejp å så.
                      7. 1:a lager husfix Sika med lite svart pigment..tunt lager..
                      8. På med mer husfix 2-3 lager armerade lite med gasbinda...
                      9. Plastade fast 2 alugrejjer med epoxi + glasfiber.
                      10. Ett lager husfix till.
                      11. Slipade kanterna med en minirondell...
                      Kolla på bilderna fattar ni.Bilderna lite i okronologisk ordning.tog ca en vecka..fortsättning följer såklart.
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Snyggt jobbat! Ser helt klart ut som en sten.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Fasen vad enkelt det såg ut Kan dock tänka mig att det krävs ett gott handlag.

///David

Kommentar

• Suma
                            Användare
                            • January 2011
                            • 606

Ursprungligen postat av HåE
                            Snyggt jobbat! Ser helt klart ut som en sten.
                            Fasen vad enkelt det såg ut Kan dock tänka mig att det krävs ett gott handlag.
                            Faktiskt enklare än det ser ut.Jag gjorde det onödigt svårt genom att göra utblåshålet + urtaget för fästplattan redan i latexformen.Utan dessa skulle formen blivit en enkel skål som varit lättare att bygga upp.
                            Rent teoretiskt...alltså bara teoretiskt..skulle man kunna gjuta av en kvm natur på ett par timmar.Men det är självklart bara i teorin och inte något som en akvarist,med normalt funtad självbevarelsedrift ens skulle tänka på att verkställa..
                            -------------------
                            Mats

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Hur lätt var det att få bort latexen från stenen? hade du någon förbehandling?

///David

Kommentar

• Suma
                                Användare
                                • January 2011
                                • 606

Hur lätt var det att få bort latexen från stenen? hade du någon förbehandling?
                                Som det ärevördiga gamla Ångermanländska ordstävet: Lätt som en plätt.
                                Tvättade bara rent stenen med vatten innan.
                                -------------------
                                Mats

Kommentar

Arbetssätt...