260L malawi - BTN bygge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

260L malawi - BTN bygge

Har haft fiskar för ca 4 år sen (är 18 nu) och köpte mig ett 260L med välvd framruta när brossan också köpte ett. Förra gången jag hade fiskar hade jag lite blandat, då man inte var så insatt vid 14 års ålder Har tröttnat på vanlig blå plansch bak rutan, nu efter 3 månader sen uppstart.

Tänkte beställa slimline men ska det va så ska det ju, så jag drog på med en Riktig med klippor osv..

Kommer ha mina 2 gammla pumpar där bak (innerfilter) (kör båda utan filter), doppvärmare och ca 7 liter blå filtermatta. Första är en Aquael fan 3 700L/h, och den andra är en eheim 600L/h. Valde dessa för att de är tysta som möss. Har karet i sovrummet och gillar inte att bli störd av ett par powerhead som jag hade innan (powerhead mp 1200l/h).

Ska ha 2st 40mm raster, en uppe och en nere, lika så utblåsen, ett uppe, ett nere. Ser man det frammifrån ska insugen vara till höger och utblåsen till vänster så vattnet får passera hela vägen bakom innan det kommer ut, så det blir lite rundgång i karet.

Lite snabbinfo:

260L välvd ruta
    2x30W lysrör, Sera bluesky Royal (bak) och Power Glo (fram) (folie som reflektor i hela locket)
    2xinnerfilters pumpar, eheim (okänd modell), och Aquael fan 3. (tilsammans 1300-1400L/h)
    Julas Blästersand 100%
    Och såklart en Jäger doppvärmare på 150W

Kommer mata på med rätt många bilder. Jag gör denna tråden för jag själv är sån som söker otroligt mkt info innan jag gör grejer och vill ha det detaljerat hur allt ska funka. Så förhoppningsvis hittar väll ngn som ska köpa BTN denna sen och har hjälp av den Annars kanske det bara kan va kul att kolla på projektet

Sorry för ev. stavfel, skriver fort
  • Gäst

Okey, glömde en viktig sak... Fiskarna Har 5 st Demasoni varav 1 hona är tuggande, och den andra tömde jag för 2 dar sen på 6 yngel. sen har jag 4 Auratus också, men tanken är att ha bara demasoni

bild 1. Som det såg ut från början

Bild 2. Tagit ut all grus (marmorkross) så det var rätt skitit.

Bild 3. På morgonen hade allt lungnat sig

Bild 4. Nya lysrören, det ljusa för att få ljuse i akvariet och powerglo för att få fram fin färg på mina demasoni.

Kommentar

• Gäst

Sådär bakrunden kom och den såg skitbra ut bra med klippoor, det ända som såg ut att bli bekymmer var platsen, för det va rätt så tight där uppe, men de löser sig Sågade till den (Hel*ete) att få skiten rakt

Kommentar

• Gäst

sådär, sågad på höjden också, 2st insug på vänster sida (bakifrån) och 2 st utblås till hoger för utblåsen Kapade jag till flexslang och silikonade fast i hålen så jag kunde så in en slang i dem, om man skulle behöva ta upp pumpen så inte allt sitter fast, fler bilder kommer på det. satte bakgrunden som jag skulle ha den och ritade av, samt la silikon 1,5cm från sträcket så det skulle komma mitt i.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Verkligen snyggt med bakgrund. Enorm förvandling. Bra jobbat!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

Sådär, fastsilikonad i botten och sidorna, samt lade jag silikon ovanpå också om vattenyta skulle komma upp dit, så ser man inte det

Sen klippte jag till min matta som var 50x50x3cm till stavar som var 50x3x3 och placerade dem på det lämpligaste stället så de också gå att ta väck om det skulle vara så blev ca 10cm brett och ungefär 4-5cm djupt och 50 högt. Och så var Eheim pumpen på plats också Som sagt kör innerfilters pumpar utan filter, då jag inte vill köpa nya, och de litertalet räcker, samt att de är tysta. blåa filtret vid pumpen är som stöd då den inte har någon hållare

Kommentar

• Gäst

Sådär, i eheim pumoen stack jag in den gula slangen och silikonade fast den så slangen sitter där, sen anslöt jag slangen till flexslangen som är fäst i bakgrunden.

Samma princip på min fan 3, fast slangen sitten inte fast i pumphuvudet utan det runda locket ovanpå var på trångt så fick knappt in slängen men den sitter där så skulle man behöva ta väck den för att rengöra kan man det, dock går inte det med eheim som jag silikonat fast hela skiten . I alla fall, den gula slangen sitter då "löst" både i bakgrunden och i pumphuvuden (den svarata pumpen).

Kommentar

• Gäst

Sist men inte minst för tillfället, satte folie i hela locket, bild före och efter med reflektor, gillar att ljuset blev lite mer blåare också tack vara foliet. Blir ändå inte super ljust så halva lystöret räcks av bakgrunden men det blev bättre när jag kunde reflektera det ialla fall

Nu ska jag vänta tills kl 12 inatt för då ska jag fylla vatten (rengöra lite snabbt) sen i med ett par testpiloter från min brors andra akvarium med sällskapsfisk och så blir det att sätta i mina malawi på morgonen Blir att fylla sanden med ikväll efter jag rengjort och innan jag fyllet karet fullt

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av DaRe
                  Verkligen snyggt med bakgrund. Enorm förvandling. Bra jobbat!!
                  Tack så mycket ! värmer

Kommentar

• affealien
                    Användare
                    • January 2012
                    • 1157

Riktigt snygg bakgrund, Blir nog riktigt bra!

Kul att du hade före och efter resultat på lyset med folie i locket. Ska nog ta och göra det på mitt 54L kar för där är verkligen belysningen usel.
                    Mvh
                    //Alf

Kommentar

• Gäst

jo ja tycker det blev stor skillnad, ändå är 50% av det bakre lysröret bak bakgrunden, tycker det blir snyggare färg med folie med

Kommentar

• Gäst

sådär, sanden är i och mina plastväxter från ikea blir lite mindre stenar här var sen, är snö i skåne så man ser inte vilket färg stenarna är ^^ Finns ett ställe här där de krossar sten så det är uppdelat i alla olika storlekar och sorters sten, blir att dra dit och baxa lite

Kommentar

• Jonas_
                          Användare
                          • November 2011
                          • 101

Ser bra ut vad blir det för fiskar i det?

Kommentar

• Jonas_
                            Användare
                            • November 2011
                            • 101

Slarv av mig, missade första sidan

Kommentar

• Gäst

haha just nu blir det några random fiskar som test över natten tack tack vattnet fyllt, bilder kommer, har 1,3cm skillnad (mindre där bak)

ska jag ta bort någon centimeter med filtermatta så det blir lite bättre flöde eller ? eller det kanske är skit samma med bara 1,3cm ?

Kommentar

Arbetssätt...