Barber som stimfiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • May 2010
    • 315

Nej mina liknar inte de du har DaRe, mina är dock ganska mycket mindre ca 7 cm för den största... Inga tecken på förlängningar i ryggfenan än så länge heller, och i princip helt silvriga förutom svart fläck och två röda fält i stjärtfenan... Exakt som i den bilden jag postade innan...

Edit skall se om jag kan ta nån bild eller video på mina...

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
      Min kan nog vara lite vad som helst, de är köpta på akvarielagret och de har några kvar.

Vore ju intressant att höra vad det kan vara för några.
      Fasiken vad balla. Vad kostade de. Varför inte odla dem
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Tack Ola, jo jag gillar dem.

Vet inte hur man gör för att odla sånna.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Praktbarber har jag odlat i Ehimefilterytterfilter (nar man rengör finns de längst ner där vattnet kommer inte) och ciklidlyngelgropar (när man suger upp yngel från "sovgropen" där föräldrarna lagt dem så får man lite praktbarber också).
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Big_Sal
            Användare
            • May 2010
            • 315

fan alltså så fort jag skrev att dessa barber fungerar skitbra så slutar det fungera...
            Såg i morse att en av dem hade ett skadat öga, tänkte att den kom för nära zebraynglena eller något, den åt i alla fall som vanligt... ¨

Sen sitter jag och kollar på TV, och ser att nåt händer i karet och då är alla 4 ornatumsen i en feeding frenzy och sliter den stackarn i stycken... Gick verkligen på några få sekunder så att rädda den var inte ens aktuellt... Nu hoppas jag att det var för att den var skadad och att de inte fått smak för barber...

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

DaRe,
              ser du om barberna driver? Hannarna brukar slåss, lite ciklidaktigt, men honor brukar de mest jaga runt. Du kan testa en busenkel grej med lekmopp. Ta en låg plastburk (typ pepparkaksburk), ordna akrylgarn eller grönt/blått filtertrassel. Lägg det i burken och tyng ned allt med en sten. Barber går gärna in vid detta trassel och lägger rom (om de är lekmogna alltså). Rommen skyddas delvis av trasslet, så föräldrarna får svårare att käka upp den. Bara att låta burk/trassel ligga i akvariet några dagar, spana på vad barberna gör och med lite tur kunna lyfta ut en del rom efteråt. Kläck rommen i annat kar och mata upp separat. Många barbyngel kan ta nykläckt artemia som första foder.
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Nu blir jag lite sugen... Ska fundera på detta.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Erik Åhlander
                  Användare
                  • September 2006
                  • 796

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Ingen av de tre bilderna föreställer P.mahecola. Jag skall se om jag kan lista ut vilka arter det kan vara av de ca 8 som finns att välja på. Jag tycker inte att Big Sals och DaRes bilder visar samma art.
                  Det var inte så enkelt. Det skulle inte förvåna mig om det blir ytterligare arter beskrivna snart. Både P. filamentosus och P. assimilis verkar kunna se ut lite hur som helst, men jag misstänker att den som Big Sal har bör kallas P. filamentosus, och DaRes fiskar P. assimilis. Åtminstone klassar Seriously Fish http://www.seriouslyfish.com/profile...imilis&id=1248 fiskar som liknar dem på DaRes bilder som "a very colourful form of Puntius assimilis" (ja dom är faktiskt ännu mer färgsprakande) och troligen har dom rätt. Jag tycker dessutom inte att någon av de två (Big Sals och DaRes fiskar) ser ut i färgen som de P. filamentosus som jag själv fångade i Kerala i slutet på 1980-talet. Jag minns dem som ganska silvergrå. Mest grå. Fast de tvärbandade ungfiskarna av alla dessa är ganska vackra. Erinrar en del om tigerbarber fast med bara tre band.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Intressant!

///David

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Erik, bra info där. Verkar ju inte alltför svårodlade heller, om man ville prova.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Jag har köpt en ny mopp, trasslig sådan. Återkommer i egen tråd någon gång framöver. Tyvärr tror jag att jag bara har en hona och resten hanar, men det kanske går i alla fall.

///David

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Kan gå fint även med bara en hona, men håll lite koll där. Gaddar hannarna ihop sig så driver de mycket hårt och den ensamma honan får aldrig vila.

Kommentar

• Big_Sal
                            Användare
                            • May 2010
                            • 315

Nu har mina barber vuxit en del och blivit både grönare på kroppen och rödare i stjärt- och ryggfenor, samt att två st har tydliga filament... verkar som om de kan utvecklas till att bli likadana som dina DaRe

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Trevligt, jag har 4 kvar. 3 hannar och 1 hona som det ser ut. De andra har trots sin storlek gått åt då jag varit borta en vecka. Misstänker att knorrande magar på synspilorna kan ha varit orsaken...

///David

Kommentar

• Big_Sal
                                Användare
                                • May 2010
                                • 315

Jag har 5 st, verkar som om det är 2 hanar resten honor, en av dem verkar ha hamnat efter i storlek och är lite mindre så vet inte riktigt vad hen är...

Kommentar

Arbetssätt...