Försäkring via folksam

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Ursprungligen postat av DaRe
    Jag hade en bilstereo i min ungdom som jag tog in från bilen på kvällarna så den inte skulle bli stulen, jag hade den på golvet vid fönstret.

Jag har full försäkrad bil och drulle-försäkring hemma.

Så av ett tråkigt misstag vattnade jag blommorna i fönstret för mycket så det droppade sedan ned på bilstereon som gick sönder.

Hemförsäkring täckte det inte då det var ett föremål som inte hörde hemma i hemmet, hade det varit vanliga stereon hade det täckts.

Bilförsäkringen täckte det inte då olyckan inte skedde i bilen. Hade jag hällt vatten på bilstereon när jag var i bilen hade jag fått ersättning.

Det slutade med ingen ersättning och jag slängde den och köpte ny.

Helt sant och tack för att man är ärligt , jag hade lika gärna kunna säga att en vattenflaska välte i bilden som rann ut över stereon.
    Så jävla bra med byråkrati

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Ursprungligen postat av roger.j
      Hej tänkte bara skriva om ett dilemma man har med försäkringar.
      Hade stömavbrott med en följd av fiskdöd.
      Pratade med vattenfall under avbrottet där dom säger att dom står för kostnaderna för död fisk men efter anmälan och 4 månaders väntan så står dom ej för detta allså avslag.
      Pratade under samma period med mitt försäkrings bolag som sa att jag måste först kräva detta av vattenfall och om dom inte står för det så skall detta gå på min försäkring pga att jag tagit en extra försäkring med drulle för att just mina akvarium samt fisk skall vara försäkrade vid tillfällen som detta.
      Har sedan pratat med folksam igen som säger att givetvis skall dom stå för detta & tycker det är dåligt att vattenfall ej står för detta; men att jag måste styrka detta på något vis.
      Skickar in alla papper och får till svar att ingen utbetalning kan ske pga att folksam inte betalar ut för djur (det vart just detta jag frågade när jag täcknade min extra försäkring).
      Detta kallar jag för rent bedrägeri från folksam och skall gå vidare i ärendet

Så ett litet tips när man tecknar extra försäkringar är att inte bara fråga utan se till att få detta skriftligt.

Mvh
      Roger
      mycket konstigt, jag hade folksam (tror jag) kan ha varit dina försäkringar oxå (sveriges bästa bolag) och för ett gäng år sen sprack ett kar med ungefär 200st malawiyngel 5-6cm storlek, de 260literna rann ner i ett annat kar under och överfyllde det så att täckglaset låg emot vattenytan. i det karet gick det ca 30 avelsdjur av malawi.

det som resultatet blev av detta var att de 200 ynglerna dog pga av inget vatten kvar doppvärmaren sprack av samma orsak pga av överhettning och pumpen skar som satt i det karet och iom att vattnet rann ner på lysrampen under och eller att doppvärmaren sprack så gick säkringen och det medförde att fiskarna i det undre karet dog pga syrebrist......

jag anmälde detta till försäkringsbolaget och skrev vilka ersättningskrav jag hade typ 20kr/yngel och 50kr/vuxen fisk pump doppvärmare och akvarie, nu kommer jag inte ihåg exakt belopp men säg ca 7000i anspråk (karet var begagnat och gammalt) sägas bör att jag hade fotodokumenterat allt dött och trasigt, och bolaget kom tom och inspekterade så det inte blev några skador på källarlokalen oxå.....

jag hade drulle allrisk eller vad det heter, men nu tyckte försäkringsbolaget att mina anspråk var för höga.....de skulle minsann kontakta en expert och värdera fiskarna och grejerna så jag fick göra en detaljerad lista och skicka in.

döm min förvåning när de var klara.

min ersättning blev över 15000-16000 kommer inte ihåg exakt summa.
      men de hade frågat en zoohandlare om värdet, precis som christer säger att han blivit tillfrågad (kanske var han som värderade mitt?) tack Christer

för fisken fick jag i ca 50-60kr per yngel (försäljningpris butik) och avelsdjuren var det samma typ 80-120kr/st
      jag fick ersättning för ny doppvärmare och pump

dock ersatte de inte akvariet då detta inte täcktes av försäkringen???? för att de skulle ersätta akvariet skulle jag ha gjort något uppenbart tokigt som att ha råkat slå sönder det med en hammare eller nåt (drulle) att det bara hade spruckit utan yttre påverkan gjorde att de inte ville ersätta det, även om förmodligen orsaken att det sprack helt var mitt fel pga av dåligt stöd under hela akvariet (det borde väl vara drulle om nåt) jag sket i vilket då det var ett gammalt plastramsakvarie på 260liter som jag värderat till 500spänn

vattenskadorna på källaren täckdes dock inte då det tydligen gick på fastighetens försäkring (fick en avfuktare några månader)

så kontentan av detta rabblande är ge dig inte de gör tydligen olika från gång till gång
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av DaRe
        Jag hade en bilstereo i min ungdom som jag tog in från bilen på kvällarna så den inte skulle bli stulen, jag hade den på golvet vid fönstret.

Jag har full försäkrad bil och drulle-försäkring hemma.

Så av ett tråkigt misstag vattnade jag blommorna i fönstret för mycket så det droppade sedan ned på bilstereon som gick sönder.

Hemförsäkring täckte det inte då det var ett föremål som inte hörde hemma i hemmet, hade det varit vanliga stereon hade det täckts.

Bilförsäkringen täckte det inte då olyckan inte skedde i bilen. Hade jag hällt vatten på bilstereon när jag var i bilen hade jag fått ersättning.

Det slutade med ingen ersättning och jag slängde den och köpte ny.

Helt sant och tack för att man är ärligt , jag hade lika gärna kunna säga att en vattenflaska välte i bilden som rann ut över stereon.
        Haha ja det där känner jag igen på det viset är försäkringsbolagen helt galna....

hade inbrott i min bil för länge sen, de stal allt löst + bilstereo och massa skit i bagaget det jag fick ersättning för på bilförsäkringen för var typ max 5cd skivor bilstereon och skadorna på bilen det andra typ 20cd skivor mina slipade solglasögon (enbart för bilbruk) och grejerna i bagaget fick jag ta på hemförsäkringen (dubbla självrisker) då det inte fick förvaras i bilen.......jag var alltså tvungen att ta med mig allt i bilen varje gång jag parkerade den hemma, hade jag parkerat tex var som helst men inte hemma hade de ersatt allt

lite senare samma år fick jag översvämning i mitt förråd halvmeter med regnvatten varvid i stort sett allt förstördes. men återigen samma visa fast värre i mitt förråd fick man inte förvara sånt som tillhörde lägenheten typ kläder och böcker som möglade lite möbler var det oxå, hade oxå en hel del bildelar som förstördes bla bilsäten och extraljus och lite andra reservdelar detta fick jag ta på bilförsäkringen om jag ville ha ersatt för de skulle förvaras i bilen eller garaget sa de (svårt när man inte har garage och att ha skiten i bilen skulle ju vara svårt att få plats sen). grejerna som tillhörde lägenheten fick jag ingen ersättning alls för. ersättningen jag fick var så låg att det inte ens var 5% av värdet på allt förstört

så jag frågade dem vad man fick förvara i sitt förråd och fick till svar, saker utan värde..........men sånt slänger man väl svarade jag och då höll de med men likaväl så fick man inte ersättning för kläder och det andra, att hela anledningen med förråd är att man inte har plats i lägenheten struntade de i.

efter detta så har jag aldrig mer tittat åt samma håll som länsförsäkringar (skyr dem som pesten) har numera dina försäkringar och de är mycket bättre på allt, även om de inte ersätter allt i en bil de heller
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• roger.j
          Användare
          • June 2008
          • 91

Har fått nytt svar från Folksam
          Ingen ersättning!!!! fast detta vart utlovat via telefon åter igen!!!
          Så funderar på att lägga ner allt vad som har med vatten att göra med tanke på att vad händer om man skulle få läcka och inte få ersättning.
          Så ska ta en funderare men det lutar åt att sälja allt och lägga ner mina sidor
          Så till er andra så se till att få saker skriftligt så kanske ni ligger bättre till vid ev skador via akvarium.
          Mvh
          Roger

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av roger.j
            Har fått nytt svar från Folksam
            Ingen ersättning!!!! fast detta vart utlovat via telefon åter igen!!!
            Så funderar på att lägga ner allt vad som har med vatten att göra med tanke på att vad händer om man skulle få läcka och inte få ersättning.
            Så ska ta en funderare men det lutar åt att sälja allt och lägga ner mina sidor
            Så till er andra så se till att få saker skriftligt så kanske ni ligger bättre till vid ev skador via akvarium.
            Mvh
            Roger
            Man får börja göra som de flesta bolag gör när man ska teckna tex tv avtal, man får helt enkelt spela in samtalen med dom.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• roger.j
              Användare
              • June 2008
              • 91

Ursprungligen postat av deelay
              Man får börja göra som de flesta bolag gör när man ska teckna tex tv avtal, man får helt enkelt spela in samtalen med dom.
              Ja det skulle vara något att börja tänka på för det gör ju dom mot oss.
              Mvh
              Roger

Kommentar

• lisabeth
                Användare
                • December 2012
                • 124

Jag har också i veckan ringt Folksam där jag har både villa och hemförsäkring,det enda de ersätter är om skadan beror på brand ,hon "trodde" det "kunde" gälla om doppvärmaren brann och fiskarna kokade, men det gjorde det inte för ett par år sedan när mina wf gick åt.Och akvariet får inte spricka utan någon måste ramla på det eller råka tappa något på det för att försäkringen ska gälla(man måste då också ha allriskförsäkring)Så nu ringer jag runt till andra bolag.
                lisa

Kommentar

Arbetssätt...