Försäkring via folksam

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roger.j
    Användare
    • June 2008
    • 91

Försäkring via folksam

Hej tänkte bara skriva om ett dilemma man har med försäkringar.
    Hade stömavbrott med en följd av fiskdöd.
    Pratade med vattenfall under avbrottet där dom säger att dom står för kostnaderna för död fisk men efter anmälan och 4 månaders väntan så står dom ej för detta allså avslag.
    Pratade under samma period med mitt försäkrings bolag som sa att jag måste först kräva detta av vattenfall och om dom inte står för det så skall detta gå på min försäkring pga att jag tagit en extra försäkring med drulle för att just mina akvarium samt fisk skall vara försäkrade vid tillfällen som detta.
    Har sedan pratat med folksam igen som säger att givetvis skall dom stå för detta & tycker det är dåligt att vattenfall ej står för detta; men att jag måste styrka detta på något vis.
    Skickar in alla papper och får till svar att ingen utbetalning kan ske pga att folksam inte betalar ut för djur (det vart just detta jag frågade när jag täcknade min extra försäkring).
    Detta kallar jag för rent bedrägeri från folksam och skall gå vidare i ärendet

Så ett litet tips när man tecknar extra försäkringar är att inte bara fråga utan se till att få detta skriftligt.

Mvh
    Roger
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Riktigt dåligt!!!

Hoppas du får upprättelse.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• roger.j
      Användare
      • June 2008
      • 91

Ursprungligen postat av DaRe
      Riktigt dåligt!!!

Hoppas du får upprättelse.
      Ja vi får se telefon till dom imorgon igen men tror nog inte dom ändrar sig : (!.
      Mvh
      Roger

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

[QUOTE=roger.j;Skickar in alla papper och får till svar att ingen utbetalning kan ske pga att folksam inte betalar ut för djur (det vart just detta jag frågade när jag täcknade min extra försäkring).

känns märkligt då jag vid ett par tillfällen värderat djur åt ditt bolag
        kan du länka in deras svar så vi kan bilda oss en egen uppfattning
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• roger.j
          Användare
          • June 2008
          • 91

[QUOTE=cf.akvarielagret;865450][QUOTE=roger.j;Skickar in alla papper och får till svar att ingen utbetalning kan ske pga att folksam inte betalar ut för djur (det vart just detta jag frågade när jag täcknade min extra försäkring).

känns märkligt då jag vid ett par tillfällen värderat djur åt ditt bolag
          kan du länka in deras svar så vi kan bilda oss en egen uppfattning[/QUOTE]
          Har tyvärr bara fått det meddelat via telefon men ska begära det via mail så får vi se om jag får detta & vet själv att andra fått ut pengar för fisk via Folksam så fortsättning följer troligen med flertalet samtal med Folksam samt Vattenfall.
          Mvh
          Roger

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

[QUOTE=roger.j;865452]
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Har tyvärr bara fått det meddelat via telefon men ska begära det via mail så får vi se om jag får detta & vet själv att andra fått ut pengar för fisk via Folksam så fortsättning följer troligen med flertalet samtal med Folksam samt Vattenfall.
            Mvh
            Roger
            Ganska förvirrande ??
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Från något annat forum

Ja men problemet i mitt fall var just att jag frågade pga att vissa av fiskarn kostade 2500:- st och man hade ju inte bara en av vardera sort utan större grupper av de flesta arterna.
              Men tyvärr så tog man en försäkring som inte gäller fast dom sagt att det skulle göra det.
              Mvh
              Roger
              ---------------------------------------------------------
              Men tyvärr så tog man en försäkring som inte gäller fast dom sagt att det skulle göra det.
              Mvh
              Roger
              --------------------------------------------------------------
              detta vänder på en del stenar
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Uttalanden som denna kanske inte är så smart
                hittat på annat forum
                ------------------------------------------------
                Låter som man får ta kontakt med Länsförsäkringar & If framöver.
                Sedan ang att säga att det skulle vara något annat än det var är ju ett bedrägeri men vem vet det kanske är dumt att säga som det är utan man kanske måste ljuga för att försäkringen ska gälla men tycker själv att man ska vara ärlig och kommer att fortsätta så även om man inte får rätt (ärlighet varar längst enligt mig själv)
                Mvh
                Roger
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Det är väl fullständigt korrekt allting som Roger skriver.

Jag tycker själv det är smått omöjligt att få rätt mot försäkringsbolag. Först vill de att man försäkrar sitt bohag för enorma summor och då säger de att det täcker full ersättning för allt man har men de "glömmer" att säga att alla saker man har skrivs av snabbt som attan så har du en massa kläder som är 3 år eller så så får du ingen ersättning alls, eller som de ser det full ersättning av värdelösa kläder.

Ska man få ersättning krävs att man säger att kläderna är nyare än vad de är och jag gör som Roger håller mig till sanningen och får ingenting , men betalat hyggliga summor i avgifter årligen.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• roger.j
                    Användare
                    • June 2008
                    • 91

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Från något annat forum

Ja men problemet i mitt fall var just att jag frågade pga att vissa av fiskarn kostade 2500:- st och man hade ju inte bara en av vardera sort utan större grupper av de flesta arterna.
                    Mvh
                    Roger
                    ---------------------------------------------------------
                    Mvh
                    Roger
                    --------------------------------------------------------------
                    detta vänder på en del stenar
                    Ja Crister sitter ju även på andra forum än detta så givetvis hittar du samma länk även där & det är inte bara ett forum utan flertalet & vitsen med detta är ju att informera att man ska se till att få saker skriftligt från försäkringsbolagen så kanske saker dom lovat gäller.
                    Mvh
                    Roger

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Bra tips!! Tack.

///David

Kommentar

• Magnus m
                        Användare
                        • December 2008
                        • 303

Jag fick inget av if så mitt tips är Länsförsäkringar
                        Petrochromis biten!

Kommentar

• roger.j
                          Användare
                          • June 2008
                          • 91

Efter nytt samtal med högre instans så har jag fått fel svar av min handläggare för Folksam betalar ut för djur & specielt med tanke på min försäkring men fallet skall kontoleras igen innan svar ges så fortsättning följer.
                          Mvh
                          Roger

Kommentar

• nicson
                            Användare
                            • January 2010
                            • 639

Bra att det verkar lösa sig!

Finns en känd parallell i detta - En bil kör in i ett hus som demoleras, nu kommer bolaget som fastighetsägaren tecknat hemförsäkring hos att hänvisa till kolliderande fordons trafikförsäkring, kolliderande fordons trafikförsäkringsbolag kommer med samma automatik att hänvisa till hemförsäkringen. Jodå, det reder oftast ut sig till sist men kan ta åratal...

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Jag hade en bilstereo i min ungdom som jag tog in från bilen på kvällarna så den inte skulle bli stulen, jag hade den på golvet vid fönstret.

Jag har full försäkrad bil och drulle-försäkring hemma.

Så av ett tråkigt misstag vattnade jag blommorna i fönstret för mycket så det droppade sedan ned på bilstereon som gick sönder.

Hemförsäkring täckte det inte då det var ett föremål som inte hörde hemma i hemmet, hade det varit vanliga stereon hade det täckts.

Bilförsäkringen täckte det inte då olyckan inte skedde i bilen. Hade jag hällt vatten på bilstereon när jag var i bilen hade jag fått ersättning.

Det slutade med ingen ersättning och jag slängde den och köpte ny.

Helt sant och tack för att man är ärligt , jag hade lika gärna kunna säga att en vattenflaska välte i bilden som rann ut över stereon.

///David

Kommentar

Arbetssätt...