Lösning stillastående vatten bakom BTN

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Lösning stillastående vatten bakom BTN

Ska köpa BTN imrn och har för inte så länge sen köpt ny Innerfilter pump som funkar kanon. Man ska ju inte ha stillastående vatten bak bakgrunden så tänkte då att, jag sätter innerfilterpumpen bak bakgrunden utan kåpan på, bara filter i ena hörnet och insugen i andra. På så sätt blir de väll rätt bra, och en slang från utblåset ut i akvariet. Har ritat 2 bilder i paint med 2 olika versioner, antingen den jag beskrev eller nr 2 som är + en biofiltermatta i mitten som en "extra filtrering" vet inte vad som blir bäst. Har mitt kar i sovrunnet så är inte sugen på att sätta en en powerhead som ska döna, har haft det innan.

Bild nr 1: (ritat bakifrån) http://imageshack.us/photo/my-images/33/gwrqwgqw.jpg/

vattnet kommer in genom de två hålen till höger markerat 1, ett hål uppe och ett nere. vattnet (blåa sträcken (2) går genom en tom bakgrund och sen filtreras av pumpens filter (3). Sen går vattnet vidare ut genom en slang och ett hål ut i karet igen (4), vattenflödet i karet markerat med brun färg (när det kommit ut från bakgrunden). På så sätt blir det ett flöde och det står inte surt vatten där bak.

Sen är det bild nr 2: http://imageshack.us/photo/my-images/827/geergew.png/

ända skillnad är att det sitter ett extra biofilter mitt i bakgrunden, vet inte igentligen varför jag tar med det men lite extra rening, och de flesta har ju stora mängder filtermatta där bak. så vilket är bäst ? jag köper inte ngn cirk. pump utan ska hålla mig till det jag har, är detta godkännt enligt er ? Kan man kanske till och med lägga lite extra filtermatta i mitten som på bild nr 2 och ta bort filtret runt pumpen så de blir lite mer ös i den ?

något som är oklart bara skriv

MVH
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag tror det inte behöver vara någon fara med stillastående vatten det står ju bara där, men jag har också hört det.

Jag har BTN moduler utan cirkulation som fylls med vatten och jhar haft så i snart 3 år utan att se några som helst problem.

Dock är jag nyfiken på andras kommentarer.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

ja, men i och med att jag ändå ska ha pump där så kan man ju lika gärna få fart på skiten där bak ju så riskerar man inte att ev vattnet blir surt och kommer ut till de andra såg nu att vissa fyller hela bakgrunden med filter och olika biogrejer, varför ? behöver man byta ut skummet efter ett tag om man fyller hela ? dvs inlopp ena sidan, utlopp andra.

Kommentar

• Erik Österlund
        NCS Medlem

• January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av Rabxorzz
        ja, men i och med att jag ändå ska ha pump där så kan man ju lika gärna få fart på skiten där bak ju så riskerar man inte att ev vattnet blir surt och kommer ut till de andra såg nu att vissa fyller hela bakgrunden med filter och olika biogrejer, varför ? behöver man byta ut skummet efter ett tag om man fyller hela ? dvs inlopp ena sidan, utlopp andra.
        Anledningen till att man har filter bakom bakgrunden är ju att:

1. Man slipper se skiten (filter, doppvärmare)
        2. Man slipper ha slangar som går utanför burken (vilket kan vara tryggt ifall man vill slippa risken att någon slang till ett ytterfilter börjar läcka t ex.)
        3. Det blir en riktigt stor filtervolym

Det känns ju jäkligt synd att ta upp en så stor del av burken som en bakgrund tar och sen inte nyttja den till något. Kör du med grov filtermatta, biobollar eller liknande så behöver du inte byta materialet på många år. Jag rengör aldrig mina filter förrän det börjar bli dåligt genomflöde vilket man märker på att det blir mindre drag i pumpen. Senast jag gjorde rent ett filter var för 1,5 år sen och då i samband med att jag bytte pumpen.

En cirkulationspump låter inte mer än ett innerfiler. Inte enligt mina erfarenheter iaf. Sätt cirkulationspumpen i filtermatta och inte mot glaset, då minimeras vibrationerna.

Kommentar

• Gäst

Okey då kör jag på filtermatta (eller ja klippta fyrkanter av det i hela bakgrunden) kör insug ena sidan och utblås andra Hur grov matta ska jag köra, om jag ska ha det i hela, elelr bara en tjockare vägg ?
          Senast redigerad av Gäst; 20 February 2012, 12:58.

Kommentar

• Erik Österlund
            NCS Medlem

• January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av Rabxorzz
            Okey då kör jag på filtermatta (eller ja klippta fyrkanter av det i hela bakgrunden) kör insug ena sidan och utblås andra Hur grov matta ska jag köra, om jag ska ha det i hela, elelr bara en tjockare vägg ?
            Jag kör med den grövre varianten. Jag skulle inte klippa mattan i smådelar, förstår egentligen inte anledningen till att göra det. Det blir bara jobbigt att få ur den och rengöra den. Man kan ju trä bitarna på fiskelina om man nu absolut vill ha småbitar, men varför?

Köp en rejäl bit, 10 cm tjock. Skär den i bitar som passar bakom bakgrunden, alltså mellan bakrutan och baksidan på bakgrunden. Kläm fast bitar som går från botten och upp till kanten. Ställ 3-4 sådana bitar efter varandra med lite mellanrum så har du riktigt bra filtervolym som vattnet passerar genom. Om du vill kan du lägga biobollar i nätkasse och ha mellan filtermattorna.

Kommentar

• Gäst

en sista liten grej, har ju pump på 700l/h hade ju tänkt ha 2st 40mm hål ett uppe och ett nere för att ta både particklar uppe nära ytan samt skiten vid botten, blir det bra med 2 hål eller bättre med 1 ?, tänker bara, hade ju varit bättre att ha 1 hål som suger in mer skit än 2 som sugen halvmycket

Kommentar

• Gäst

Kan även meddela att jag tog upp och tömmde en hona deamsoni på 4 små firrar ! en till som tuggar men är nog klar om ca 2 veckor. de värkar stormtrivas men jag tog bort min powerhead... tror de va lite strömmt för dem. första gången sedan jag startade detta karet jag fått yngel när jag var mindre fick jag också fast på golden :p

Kommentar

Arbetssätt...