Tjena, har ett fluval fx5 för grov mekanisk filtrering samt biologisk fylld med filtermatta 10ppi.
Samt ett Eheim 2215 620l/h med 10ppi filtermatta och ca 1 liter torvgranulat.
Strilrör på eheim riktat mot ytan och fluvalen är riktad mot ytan den med.
Detta i ett 375 liters och endå så börjar fiskarna flåsa när jag stänger av "Syrestenen"
Sätter jag på den slutar dom ganska snabbt...
har haft andra lösningar på filter och alltid varit tvungen att ha den jävla syrestenen.
Har inte tätt som fan i rampen eller något... Jag har heller inte det helt stängt.
Temperaturen i karet är 26 grader med ett PH på 6,9 och kh 4-5.
Nitrit ligger på 0 och järnhalter är bra.
Vattnet i fråga är brunnsvatten med ett orginal PH på 7,5 och KH 5-6.
Byter 30% vatten ( Minst ) varje vecka.
Använder easy life´s produkter för att ta bort eventuella tungmetaller...
Har även haft malawi i detta kar med PH 8.3 och kh runt 14.
Samma problem då.
Nu till frågan, vafan måste jag ha "Syrestenen" i med den irriterande luftpumpen?
Vet att det luftar ur koldioxid men vafan.. det är ju bara bra för har endast några växter tillsammans med 4 små oscars och en Alti gäddciklid. samt några malar..
Lite tefärgat vatten från torvgranulaten, finkornig råda sand och rötter.
Har haft ut ALLT och bytt bakgrund imellan med riktigt akvariesilikon och BTN slimline. samt rengjort med aceton utan olja. Låtit det torka ordentligt och allt.
Så jag misstänker att det är brunnsvattnet det är något problem med. Vad kan det vara?
Tror ej jag har glömmt något nu, jo! Jag har inga kemikalier i närheten av akvariet etc.
Tack på förhand. Mvh Patrick
Samt ett Eheim 2215 620l/h med 10ppi filtermatta och ca 1 liter torvgranulat.
Strilrör på eheim riktat mot ytan och fluvalen är riktad mot ytan den med.
Detta i ett 375 liters och endå så börjar fiskarna flåsa när jag stänger av "Syrestenen"
Sätter jag på den slutar dom ganska snabbt...
har haft andra lösningar på filter och alltid varit tvungen att ha den jävla syrestenen.
Har inte tätt som fan i rampen eller något... Jag har heller inte det helt stängt.
Temperaturen i karet är 26 grader med ett PH på 6,9 och kh 4-5.
Nitrit ligger på 0 och järnhalter är bra.
Vattnet i fråga är brunnsvatten med ett orginal PH på 7,5 och KH 5-6.
Byter 30% vatten ( Minst ) varje vecka.
Använder easy life´s produkter för att ta bort eventuella tungmetaller...
Har även haft malawi i detta kar med PH 8.3 och kh runt 14.
Samma problem då.
Nu till frågan, vafan måste jag ha "Syrestenen" i med den irriterande luftpumpen?
Vet att det luftar ur koldioxid men vafan.. det är ju bara bra för har endast några växter tillsammans med 4 små oscars och en Alti gäddciklid. samt några malar..
Lite tefärgat vatten från torvgranulaten, finkornig råda sand och rötter.
Har haft ut ALLT och bytt bakgrund imellan med riktigt akvariesilikon och BTN slimline. samt rengjort med aceton utan olja. Låtit det torka ordentligt och allt.
Så jag misstänker att det är brunnsvattnet det är något problem med. Vad kan det vara?
Tror ej jag har glömmt något nu, jo! Jag har inga kemikalier i närheten av akvariet etc.
Tack på förhand. Mvh Patrick
Kommentar