JBL ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cremedaz
    Användare
    • December 2003
    • 144

JBL ytterfilter

Jag som alltid har kört med Eheims prylar ville prova något annat.
    Det blev ett JBL Cristal Profi e1500, ytterfilter.
    JBL filtret har en snygg design och går tyst men pumpen fungerar inte problemfritt.
    Första gången jag tog isär filtret fick jag det inte tätt igen, så ny tätning (o-ring) fick införskaffas.
    Ett nytt problem är att pumpen i intervaller låter illa och det kommer en massa luftbubblor ur utströmmnings slangen , det verkar som om pumpen får i sig tjuvluft eller går torrt på något sätt? Det finns en handpump på ovansidan pumphuvudet som man kan pumpa fram vatten med, som jag brukar använda då det låter bubblar som mest, då kommer det väldigt mycket luft ur filtret och det funkar som det ska ett tag.
    Frågan är hur det skulle kunna smyga in luft i filtret trots att det nu inte läcker ut vatten?

Mvh Erik
    Min zoon.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Har du undertryck i en volym kommer den att suga in luft men inte släppa ut. Skulle den släppa ut vätska skulle du ha upptäckt något fränt.

Kan det också vara så att det är små luft bubblor kvar i systemet?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cremedaz
      Användare
      • December 2003
      • 144

Filtermassorna är nyligen bytta och jag var noga med att lufta ur systemet innan uppstart. Frågan är hur det skulle kunna bli ett undertryck i systemet?
      Filterbehållaren och slanganslutningar läcker ej heller då pumpen är avstäng (ej undertryck).

Mvh Erik
      Min zoon.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Då låter det onekligen som att det ändå finns luft i systemet. Jag tycker mina filter har låtit första 3-4 veckorna oavsett märke.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...