Vad knäppt att det inte finns en kategori som helt simpelt heter "Ciklider" helt generellt.
Vad baserar jag det på? Jo, att det finns typer (jag t.ex.) som inte vet vad för slags ciklid jag söker eller vill skriva/fråga om. I det här fallet valde jag att - i brist på allmän rubrik - skriva under rubriken "Tanganyikasjön" eftersom det är mest välkänt för mig. Men tråden handlar inte specifikt om T-ciklider, utan vad som är mest lämpat för mig.
Hoppas nu att jag får objektiva svar på mitt inlägg, och inte enbart T-ciklidsägare pga att jag lade inlägget just här : )
Huvudfrågan är alltså vilken sorts Ciklid som kan passa mig bäst.
Nå...mina förutsättningar och specifikationer då:
720 liters kar (200x60x60)
Två stora ekgrenar i armtjockler, var och en över metern lång.
Belysning: 5 PowerLED-spottar
Växter
Bra filtrering, men vill inte byta vatten typ 300l/vecka
Sandbotten
Vattnet här är mjukt
Hur fisken ska vara beskaffad:
Färgstark helst (jag är svag för prickiga eller randiga firrar, och gillar inte pucklar i pannan...på fisken alltså)
Gärna ett mindre stim, men inte typ 50-60 stycken.
Gärna någorlunda fredlig, men inte mesig.
Vad baserar jag det på? Jo, att det finns typer (jag t.ex.) som inte vet vad för slags ciklid jag söker eller vill skriva/fråga om. I det här fallet valde jag att - i brist på allmän rubrik - skriva under rubriken "Tanganyikasjön" eftersom det är mest välkänt för mig. Men tråden handlar inte specifikt om T-ciklider, utan vad som är mest lämpat för mig.
Hoppas nu att jag får objektiva svar på mitt inlägg, och inte enbart T-ciklidsägare pga att jag lade inlägget just här : )
Huvudfrågan är alltså vilken sorts Ciklid som kan passa mig bäst.
Nå...mina förutsättningar och specifikationer då:
720 liters kar (200x60x60)
Två stora ekgrenar i armtjockler, var och en över metern lång.
Belysning: 5 PowerLED-spottar
Växter
Bra filtrering, men vill inte byta vatten typ 300l/vecka
Sandbotten
Vattnet här är mjukt
Hur fisken ska vara beskaffad:
Färgstark helst (jag är svag för prickiga eller randiga firrar, och gillar inte pucklar i pannan...på fisken alltså)
Gärna ett mindre stim, men inte typ 50-60 stycken.
Gärna någorlunda fredlig, men inte mesig.
Kommentar