Vilken Ciklid passar mig bäst?
Kollaps
X
-
-
Ekgrenarna buffrar vattnet nedåt vilket inte behöver betyda problem, men något man måste kompensera för om man väljer fisk från områden med basiskt vatten: Malawi, Tanganyika, en del Centralamerika osv. Det faktum att det finns nedfallna grenar även i dessa områden har inte med saken att göra. Två grenar till 720 liter är inte samma sak som lite nedfallna träd i ett innanhav. Alltså vill du undvika stora täta vattenbyten och behålla grenarna så är det enklast att välja fiskar som kommer från surt vatten och fiskar som inte kräver stora mängder mat. Välj bort Tanganyika, Malawi, diskus och alla arter som blir 3dm och uppåt. Det finns fortfarande många hundra arter att välja bland.Kommentar
-
Heros sp. "red shoulder" färggranna billiga (äter iofs en del växter men det bror på vilka du har, crinum funkar)
Jag har väldigt mycket med grenar och jag har ett hyggligt pH test som jag kör, jag ligger på ~7 i pH i alla kar med eller utan gren. Det kanske krävs grymt mycket med grenar för att det ska ha effekt?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Heros sp. "red shoulder" färggranna billiga (äter iofs en del växter men det bror på vilka du har, crinum funkar)
Jag har väldigt mycket med grenar och jag har ett hyggligt pH test som jag kör, jag ligger på ~7 i pH i alla kar med eller utan gren. Det kanske krävs grymt mycket med grenar för att det ska ha effekt?Kommentar
-
Tack ni som bidragit med tips -hoppas ni inte ser mig som en surgubbe som dömer ut varje förslag urskillningslöst : )
Jag får köra med uteslutningsmetoden för att få fram en fisk som dels trivs i miljön jag erbjuder, och dels passar min smak dessutom.
Kom nyss hem från ett besök på Guldfisken Zoo här i Kalmar, och måste säga att det är lockande att köpa 4-6 Jack Dempsey´s och 2 eller 4 Påfågelciklider.
Jag pratade med ägaren där och han menade att de fungerar att ha i ett 720 tillsammans, och i den typen av vatten.
Mina tidigare JD´s rörde aldrig växterna, och i Zoobutiken gick Påffarna i ett växtakvarium.
OM det nu blir den här konfigurationen....finns det överhuvudtaget någon mindre stimfisk som kan överleva i mitt akvarium eller blir det mat rakt av?Kommentar
-
Du vill väl bara ha det lite perfetto, helt enkelt.
Du kan ha större barber eller skivtetror. Jag har en grupp barber 14 cm med mina centralare. Ska nog iofs inte behålla dem, men jag gillar dom rejält!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Det kommer säkert att ta sin lilla tid innan du vet vad du vill ha!
Besök så många akvarieaffärer som möjligt och ta god tid på dig att studera fiskarna.
Kolla sedan i artregistret, så får du bra info om hur de är.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Thorichtys maculipinnis/ellioti kanske kan passa, eller varför inte några helt vanliga blåciklider?Kommentar
-
Kommentar
-
Skivtetror äter växter och funkar därför inte i min växttank.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-