Vilken Ciklid passar mig bäst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • May 2011
    • 124

Ursprungligen postat av DaRe
    Jag tycker grenar passar utmärkt i ett Malawikar också, eller tanganyika eftersom även där lär det trilla ned något träd och annat från gång till annan. Samt att jag har sett en hel del filmer med grenar och annat i både Malawi och Tanganyika kar.

Färggrannt utan puckel blir nog Malawi, eller?
    - Ja kanske det. Om de inte är för tråkiga i sina personligheter och inte bökar sönder eller äter växterna : )

Kommentar

• Perfetto
      Användare
      • May 2011
      • 124

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Ekgrenarna buffrar vattnet nedåt vilket inte behöver betyda problem, men något man måste kompensera för om man väljer fisk från områden med basiskt vatten: Malawi, Tanganyika, en del Centralamerika osv. Det faktum att det finns nedfallna grenar även i dessa områden har inte med saken att göra. Två grenar till 720 liter är inte samma sak som lite nedfallna träd i ett innanhav. Alltså vill du undvika stora täta vattenbyten och behålla grenarna så är det enklast att välja fiskar som kommer från surt vatten och fiskar som inte kräver stora mängder mat. Välj bort Tanganyika, Malawi, diskus och alla arter som blir 3dm och uppåt. Det finns fortfarande många hundra arter att välja bland.
      - Jag har haft exempelvis Jack Dempsey´s som trivts i mina vatten. De ynglade av sig konstant och verkade må jättebra. Jag tycker de är fantastiskt vackra, men de vill helst inte vara för många tyvärr.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Heros sp. "red shoulder" färggranna billiga (äter iofs en del växter men det bror på vilka du har, crinum funkar)

Jag har väldigt mycket med grenar och jag har ett hyggligt pH test som jag kör, jag ligger på ~7 i pH i alla kar med eller utan gren. Det kanske krävs grymt mycket med grenar för att det ska ha effekt?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Perfetto
          Användare
          • May 2011
          • 124

Heros sp. "red shoulder" färggranna billiga (äter iofs en del växter men det bror på vilka du har, crinum funkar)

Jag har väldigt mycket med grenar och jag har ett hyggligt pH test som jag kör, jag ligger på ~7 i pH i alla kar med eller utan gren. Det kanske krävs grymt mycket med grenar för att det ska ha effekt?
          - Ja det är också en intressant fisk, helt klart.

Kommentar

• Perfetto
            Användare
            • May 2011
            • 124

Tack ni som bidragit med tips -hoppas ni inte ser mig som en surgubbe som dömer ut varje förslag urskillningslöst : )

Jag får köra med uteslutningsmetoden för att få fram en fisk som dels trivs i miljön jag erbjuder, och dels passar min smak dessutom.

Kom nyss hem från ett besök på Guldfisken Zoo här i Kalmar, och måste säga att det är lockande att köpa 4-6 Jack Dempsey´s och 2 eller 4 Påfågelciklider.
            Jag pratade med ägaren där och han menade att de fungerar att ha i ett 720 tillsammans, och i den typen av vatten.

Mina tidigare JD´s rörde aldrig växterna, och i Zoobutiken gick Påffarna i ett växtakvarium.

OM det nu blir den här konfigurationen....finns det överhuvudtaget någon mindre stimfisk som kan överleva i mitt akvarium eller blir det mat rakt av?

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Du vill väl bara ha det lite perfetto, helt enkelt.

Du kan ha större barber eller skivtetror. Jag har en grupp barber 14 cm med mina centralare. Ska nog iofs inte behålla dem, men jag gillar dom rejält!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Det kommer säkert att ta sin lilla tid innan du vet vad du vill ha!
                Besök så många akvarieaffärer som möjligt och ta god tid på dig att studera fiskarna.
                Kolla sedan i artregistret, så får du bra info om hur de är.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Lizardking
                  Användare
                  • December 2007
                  • 79

Thorichtys maculipinnis/ellioti kanske kan passa, eller varför inte några helt vanliga blåciklider?

Kommentar

• Perfetto
                    Användare
                    • May 2011
                    • 124

Ursprungligen postat av Lizardking
                    Thorichtys maculipinnis/ellioti kanske kan passa, eller varför inte några helt vanliga blåciklider?
                    - Tack för tipset. Inte helt olik Jack Dempsey, tycker jag.

Frågan är hur den trivs i icke-basiskt vatten?

Kommentar

• Perfetto
                      Användare
                      • May 2011
                      • 124

Du vill väl bara ha det lite perfetto, helt enkelt.

Du kan ha större barber eller skivtetror. Jag har en grupp barber 14 cm med mina centralare. Ska nog iofs inte behålla dem, men jag gillar dom rejält!
                      - Jag hade gärna haft ett stim Tigerbarber i samma tank, men gissar att de skulle reduceras ganska snabbt.

Skivtetror äter växter och funkar därför inte i min växttank.

Kommentar

• aejohansson
                        Användare
                        • May 2011
                        • 432

dats, ingen ciklid men kul fisk i grupp

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av aejohansson
                          Fast tycker han att diskus är dyrt så kanske man inte ska kolla på dats.

Kommentar

• Perfetto
                            Användare
                            • May 2011
                            • 124

Ursprungligen postat av aejohansson
                            - Absolut! Men de är ju stört omöjliga att få tag i tyvärr : (

Kommentar

• Lizardking
                              Användare
                              • December 2007
                              • 79

Ursprungligen postat av Perfetto
                              Inte alls, akvarieteknik och imazoo brukar ha dats med jämna mellanrum. Kolla även in valfritt svenskt monsterfiskforums säljdel.

Kommentar

• aejohansson
                                Användare
                                • May 2011
                                • 432

Ursprungligen postat av Perfetto
                                Akvarieteknik har fortfarande 4-5 cm hemma, landar hos butik på typ 150 kr

Kommentar

Arbetssätt...