Varför fortsätter fiskare att fiska trots minskande fångster?
Kollaps
X
-
Varför fortsätter fiskare att fiska trots minskande fångster?
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetTaggar: Ingen -
Varför fortsätter vi att andas fast luften blir sämre och sämre?
Varför håller vi VF ciklider i akvarium då vissa arter är hotade?
Varför fortsätter vi att slösa vatten vid vattenbyten då det råder vattenbrist i stora delar av världen?
Varför slösar vi el till våra akvarier, el producerat från div miljövidriga energikällor? -
Samhällsvetenskaplig forskning när den är som allra sämst.
A. Varför presentera något alla redan kände till som nytt?
B. Varför undersöker forskare från rika länder alltid befolkningen i fattiga länder? Speciellt när problemt framförallt är en export från de rika länderna?
mvh
OlofKommentar
-
Lite mer här:
An international centre that advances transdisciplinary research for governance of social-ecological systems.
tege, där har vi debattämne för en längre debatt skulle jag tippa
Olof varför tycker du att detta var känt sedan länge, menar du allmänt människans oförmåga till att anpassa sig proaktivt? Att det är väl känt att vi bara är kapabla till reaktiva förändringar? Antar att detta är lika giltigt kring varför driver man SAAB vidare ändå till sista droppen utan att vilja se sanningen i vitögat? Passion för det man sysslar med, och visst jag tycker den biten är en viktig del av mänskligheten, vi reagerar, men när vi gör det gör vi det väldigt effektivt. Däremot är vi väldigt dåliga på att vara proaktiva, dvs logik biter inte så pass att det leder till drastiska åtgärder.
Eller är ni inne på fördelningspolitik helt enkelt?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag menar att människor är obenägna att byta yrke. Det är ju välkänt sedan länge.
Att lönen till stor del inte är bestämmande för vilken karriär man väljer ser man ju tex på att en ingenjör tjänar 50-100% mer än en förskolelärare trots att de har lika lång utbildning. Ändå utbildar sig många till förskolelärare. Det krävs självklart ytterligare incitament för att helt byta yrke mitt i livet.
Då det gäller fiske generellt finns det flera ytterligare komplicerande faktorer. Dels att priset på fisk skjuter i höjden då fångsterna minskar. Dels subventioner. Som en av världens mest subventionerade brancher är detta inte oviktigt inom fiske.
Mvh
OlofKommentar
-
För att det värde handeln med VF fisk sätter på cikliderna är det enda som håller arterna vid liv. Om det inte var för handeln med VF malawiciklider hade nilabborre planterats in för länge sen.
Men visst är det så att folk undviker att byta arbete om de inte absolut måste, och är mindre villiga att byta ju osäkrare alternativen är och ju mer de har investerat i sitt arbete. Vi ser ju det här i sverige också.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Du måste skoja med mig. Skillnaderna? Tja, när det gäller att andas - har någon ett val där? Varför andas när luften är skitig?... Och alldeles oavsett om fiskaren ANSER att han inte har något val så tror åtminstone jag att om han hade tvingats välja mellan att andas och fiska så hade han valt andas, eller är jag helt fel på det?
Nä, det var en jävligt genomusel jämförelse tege.
...skillnaderna...?...hahahadu skojar med mig!
//KajKommentar
-
Du måste skoja med mig. Skillnaderna? Tja, när det gäller att andas - har någon ett val där? Varför andas när luften är skitig?... Och alldeles oavsett om fiskaren ANSER att han inte har något val så tror åtminstone jag att om han hade tvingats välja mellan att andas och fiska så hade han valt andas, eller är jag helt fel på det?
Nä, det var en jävligt genomusel jämförelse tege.
...skillnaderna...?...hahahadu skojar med mig!
//Kaj
Och vi är experter på att klaga på andraKommentar
-
Jo det är sannerligen lite för enkelt att klaga på andra det tycker jag med och där får vi alla tänka oss för vilket social miljö vi vill bygga runt oss.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad låter enklare än det är, men ack så braKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Och nej, människor är inte usla i grund och botten. Det finns en stor majoritet goda människor - annars hade vi inte överlevt så här långt. Det där med att alla är usla och onda är ursprungligen bara en uppfinning av just sådana människor för att rättfärdiga deras eget beteende. Men visst har vi alla drag av den där dåliga sidan i olika stor utsträckning.
//KajKommentar
-
Fråga en fiskare vad han väljer först, att sluta andas eller sluta fiska?. Troligen är det samma sak för honom, just därför fortsätter dom med båda sakerna.
Felet är väl att sånna som du och jag som bara är lite usla köper fisken Dessutom betalar vi mer o mer dess färre dom blir.
Seriös eller inte det beror på hur man ser på saken.Senast redigerad av tege; 15 February 2012, 10:18.Kommentar
-
Tycker inte det är den enskilda fiskarens skuld att fisken försvinner eller grisbondens fel att grisar lider och föds upp i fabriker..
Skulden till alla sånna resonemang är alltid och kommer vara DU och JAG! Det är vi som väljer att köpa billig ohållbart fiskad fisk och det är du och jag som stödjer t.ex. laxodlingarnas miljökonsekvenser genom att "bara ibland köpa". Pengar har och kommer alltid vara boven i alla de här dramorna i världen, att vrida och vända saker på annat sätt är bara att skjuta ifrån sig problemet. Sen att en sån fjantig sak som att man bara måååste äta kött varenda dag får nån gärna förklara? Inför 3 köttfria dagar i veckan så kommer vi att lösa i alla fall på kort sikt större delen av världens miljöproblem (ha ha stora ideer jojo)
Att det systemet vi använder idag inte kommer funka om 2-300 år förstår nog de flest men ingen vill inse det fullt ut förrens vi verkligen måste.
Ta makten som konsument och din demokratiska rätt om du vill förändra!!Senast redigerad av Rivulatus; 15 February 2012, 12:25.SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
Kommentar