Fråga angående ACO-004 luftpump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanlidman
    Användare
    • February 2004
    • 118

Fråga angående ACO-004 luftpump

Jag har funderat på att köpa en luftpump modell större till min lokal, denna funderar jag på och bygga ett rörsystem av vprör i taket där det går ner luftslangar till akvarierna (en luftslang driver 3st akvarier som står på ställningar och fann denna på internet:
    Luftpump ACO-004
    Elektromagnetisk luftpump. 4500 l/h. 58W. Tryck 0,028 Mpa.*Inkl luftförgrening med 6 utgångar. Kräver inga utbytesdelar som membran. Något högre ljudnivå än membranpumparna.**Vikt 2,5kg. Mått 210x125x155mm.
    Pris ca 850kr plus frakt (150kr).

Jag är vet inte hur bra denna är och är rädd att trycket blir ganska dåligt i vprören (den har ju bara 0.028mpa (0.28bar), vad tycker ni och har ni någon annat att rekommendera för ca 1000-2000kr?.
    Hälsn Johan
    Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier
  • TutenStain
    Användare
    • September 2008
    • 168

Jag har själv en resun LP-100, 9000l/h med ett tryck på 0,042 Mp. Tycker den är kanon. Driver ca 20 kar med den (några kar har även 2st 22mm rör i).

Kommentar

• johanlidman
      Användare
      • February 2004
      • 118

Hur stor belastning kan du göra med din pump då?.
      Hälsn Johan
      Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

Kommentar

• boa_johan
        Användare
        • December 2006
        • 6

Jag hade tänkt att driva ca 16st akvarier med denna som är hälften så kraftig som din.
        Hälsn Johan

Kommentar

• TutenStain
          Användare
          • September 2008
          • 168

Ursprungligen postat av johanlidman
          Hur stor belastning kan du göra med din pump då?.
          Hälsn Johan
          Förstår inte riktigt vad du menar () men för mina ändamål så fungerar den väldigt bra. Jag har även väldigt mycket böjar samt så går det helt vanliga luftslangar från röret till alla kar (= mycket motstånd) men det fungerar väldigt bra.

Kommentar

• Zten
            Användare
            • December 2009
            • 75

Ursprungligen postat av TutenStain
            Jag har själv en resun LP-100, 9000l/h med ett tryck på 0,042 Mp. Tycker den är kanon. Driver ca 20 kar med den (några kar har även 2st 22mm rör i).
            Måste passa på och fråga om ljudnivån på LP-100 ?

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Trycket blir inte dåligt i rören om du inte tar ut för mycket luft
              alltså vad ska du ha för luftning
              syrestenar då kan du ha massor av akvarier till pumpen
              men ska du ha stort flöde genom filter o långa vinklade rör 25-50mm då går det åt massor av luft.
              då skulle jag rekomendera en sidkanalare som ger massor av luft
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• TutenStain
                Användare
                • September 2008
                • 168

Ursprungligen postat av Zten
                Måste passa på och fråga om ljudnivån på LP-100 ?
                Tycker den är väldigt tyst för att pumpa så mycket luft som den endå gör. Hästlängder ifrån en sidokanalare när det gäller ljudnivå. Bubblandet låter mer än pumpen (25mm rör i karen). Säger inte så mycket kanske, men vet inte vad jag ska jämföra med. Jag stör mig inte på den när jag är i lokalen.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Tycker den är väldigt tyst för att pumpa så mycket luft som den endå gör. Hästlängder ifrån en sidokanalare när det gäller ljudnivå. Bubblandet låter mer än pumpen (25mm rör i karen). Säger inte så mycket kanske, men vet inte vad jag ska jämföra med. Jag stör mig inte på den när jag är i lokalen.
                  Ljud kan irritera olika bubblande ljud är inte så otrevligt som en skramlande pump i sovrummet.

lägg den i en kategori
                  1. sovrummet
                  2. vardagsrummet
                  3. källaren
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor

Kommentar

• TutenStain
                    Användare
                    • September 2008
                    • 168

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Ljud kan irritera olika bubblande ljud är inte så otrevligt som en skramlande pump i sovrummet.

lägg den i en kategori
                    1. sovrummet
                    2. vardagsrummet
                    3. källaren
                    Skulle nog inte vilja sova i lokalen dock (ljudnivå), men att holla en normal konversation går utan bekymmer. Tycker de inte låter betydligt mer än sådana billiga (och kassa) luftpumpar för enstaka kar från AM Top etc. Har alldrig tänkt på det, men 2 meter från pumpen där de andra karen finns som den driver hör man nog inte den (pumpen). Kan kanske ge en bättre förklaring nästa gång jag drar till lokalen.

Kommentar

• boa_johan
                      Användare
                      • December 2006
                      • 6

Förstår inte riktigt vad du menar () men för mina ändamål så fungerar den väldigt bra. Jag har även väldigt mycket böjar samt så går det helt vanliga luftslangar från röret till alla kar (= mycket motstånd) men det fungerar väldigt bra.
                      Jag menade hur mycket belastning jag kan göra med pumpen och som du beskrev så verkar den klara av en hel del. Hur tjocka rör har du byggt upp ditt rörsystem med?, jag har funderat på 34mm rör i taket (se bilden nedan).

Hälsn Johan

Kommentar

• jojon80swe
                        Användare
                        • January 2011
                        • 57

Hur stort är rummet? Jag tror den pumpen blir för klen för en så pass lång slinga. 20mm rör blir alldeles för klent. Du bör gå upp på minst 32.

Själv har jag gått ifrån membranpumparna till förmån från en mindre sidkanalare. Den drar lika mycket ström men ger mycket mer luft. Visst den låter lite mer men inte mer än att det går prata normalt i lokalen. Sidkanalare har också den fördelen att dom är underhållsfria, det är en simplare motorkonstruktion, det är liksom inga delar som pajar med tiden, bara nåt lager kan behöva bytas vartannat år.
                        jojon80@spray.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ursprungligen postat av jojon80swe
                          Hur stort är rummet? Jag tror den pumpen blir för klen för en så pass lång slinga. 20mm rör blir alldeles för klent. Du bör gå upp på minst 32.

Själv har jag gått ifrån membranpumparna till förmån från en mindre sidkanalare. Den drar lika mycket ström men ger mycket mer luft. Visst den låter lite mer men inte mer än att det går prata normalt i lokalen. Sidkanalare har också den fördelen att dom är underhållsfria, det är en simplare motorkonstruktion, det är liksom inga delar som pajar med tiden, bara nåt lager kan behöva bytas vartannat år.
                          Helt enig sidkanalare blir bättre

fast vi vet inte antal akvarier eller hur stort luftflöde som behövs i varje akvarium
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Helt enig sidkanalare blir bättre

fast vi vet inte antal akvarier eller hur stort luftflöde som behövs i varje akvarium
                            En bra sak till med sidkanalare man har alltid en i reserv
                            annars kanske olyckan kommer .... om han kommer är det alltid storhelg.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• johanlidman
                              Användare
                              • February 2004
                              • 118

Själa rummet är ca 3.5*4,5meter och rören kommer att bli ca 18meter totalt, luftstyrkan kommer att vara medel (som en vanlig standard luftpump), eftersträvar inte att burkar ska se ut som det kokar i dom.. Jag ska ha ungfödare, tetror, barber, scalarer i burkarna..

Jag vill gärna ha det underhållsfritt, har en kompis som har en membranpump men där får man byta membranet på..

Har ni någon sidokanalare att tipsa om (max kostnad ca 1000-1400kr)?.
                              Hälsn Johan

Kommentar

Arbetssätt...