Farligt att göra rent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Farligt att göra rent?

    Hej!
    Jag har haft fiskar (malawi mbunas) i mitt kar i 4 mån nu. Det har lagt sig alger precis överallt (på sand och sten). Det jag undrar är:
    Kan jag flytta fiskarna till ett litet kar och göra rent hela akvariet?
    Hur ska jag då göra rent gruset på lättast möjligast sätt?
    Om jag nu ska ta upp allt, måste jag göra inredningen så lik som möjligt som den var innan?

    Skulle vara tacksam för svar. Det är för mycket alger för min pleco att hålla i ordning på.

    //Robin
    Mvh
    Robin
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Om det inte hjälper att mata mindre prova med fler algätande malar/fiskar eller något anti-algmedel, Femanga "Algen Stop" t.ex.

    Kommentar

    • Tascha
      Användare
      • October 2002
      • 214

      #3
      Du bör undvika att ta upp fiskarna och göra rent hela akvariet.
      Mitt förslag är att du under en tid matar mindre, byt 1/3 vatten i veckan och passa samtidigt på att röra runt i stenen samt köp några malar till.

      Om du nu ändå bestämmer dig för att göra vid akvariet helt (vilket är den absolut sista utvägen) så behöver inte tänka på att placera stenar och dyligt på exakt samma ställe.

      Lycka till.


      /Roger
      /Roger

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Hade ett 60-liters där det blev som en grön spöklik slöja som täckte botten.
        Försökte med att mata mindre, sög bort algerna eller vad det nu var, ersatte vattnet vid vattenbytena med vatten från andra fungerande akvarier.
        Det kom tillbaka i samma takt hela tiden.
        Sedan provade jag med att ha i "Algen Stop" en gång (hade vunnit det på ett lotteri i klubben), efter det försvann algerna för att inte återkomma.

        Kommentar

        Arbetssätt...