Fiskmediciner i Dk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Har använt Flagyl
    ...som inte är en fiskmedicin, utan receptbelagd medicin avsedd för människa. Jag har använt Axilur (fenbendazol), som inte heller är en fiskmedicin, utan avsedd för hund & katt.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Har använt Flagyl (metronidazole) i både foder och i vattnet med mycket goda resultat när jag haft problem med magarna hos fiskar. Främst diskus.
      Flagyl är i och för sig ingen fiskmedicin utan en människor/djur-medicin.

Jag testade Flagyl mot hål-i-huviudet coh det slog ut akvariet men inte sjukdomen. Det gjorde som sagt kombinationen vitaminer och octozin.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Vad är definitionen på en fiskmedicin? Att det verksamma ämnet enbart används till fisksjukdomar? Finns fiskfoder som är preparerade med metronidazol.

Räknas det som fiskmedicin?
        Mvh Alex

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Vad är definitionen på en fiskmedicin? Att det verksamma ämnet enbart används till fisksjukdomar? Finns fiskfoder som är preparerade med metronidazol.

Precis min tanke vad har vi för definition på fiskmedicin? Det är säkert olika.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Fisk medicin eller inte. Svår definition då många är värksamma för just parasiten svampen eller masken va det nu är man har får åkomma. Inte främst till just fisk. Så resept kan vara mycket bra lösning då man lätt kan överdosera och i värsta fall slå ut hela akvariet eller rentav döda fisken. Men då kommer en fråga upp hos mig hur gör man då om fisken är sjuk tar den i en påse till vet? Det finns ju vet som gör hembesök osv. Hur löser man detta problem ??

-fördelen kan skulle kanske slippa dem som medicinerar bara ena ögat har en liten vit prick som mycket väl kan bero på en ph rubbning i burken som läker av sig själv.

- Nackdelen är väll att lösa detta praktiskt om man bara behöver ringa o säka min fisk är sjuk jag behöver den medicinen 100kr och ett recept..

Hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till.

Jo det är klart det finns mediciner som är enbart till fiskar osv

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

En del sjukdomar är ju enkla att diagnosticera och av de erfarenheter jag har så funkar mediciner bra där, ex vitaprick och olika maskar. Ett krux med många fisksjukdomar är att de är svårdiagnosticerade för oss amatörer och då blir det svårt att välja rätt medicin. Vad som betraktas som fiskmedicin vet jag inte direkt, blir fisken frisk av det så är det väl delvis en fiskmedicin?

Jag vet att det var rätt mycket kring kemikalieinspektionen och fiskmediciner för ett tag sedan. Var detta landade vet jag däremot inte.
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av kaj.p
                Precis min tanke vad har vi för definition på fiskmedicin? Det är säkert olika.
                Just i detta fallet diskuterades det som säljs i akvarieaffärerna som fiskmedicin. (Och diskussionen gällde om medicinen i affärerna fungerade)

Annars är ju allt "i dagligt tal" medicin som ges till fiskarna i "läkande" syfte. (Enligt lagen är ett läkemedel en vara dvs. som säljs med detta ändamål dvs. apelsiner mot skörbjugg är inte medicin)
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Ok när det då gäller "fiskmediciner" så använder jag Flagelat preparat, samt ibland avmaskningsmedel. Typ Flagellol o Nematol
                  För använde jag också med medel som innehöll Nifurpirinol då detta ibland hjälpte vid headstanding. Men det finns knappt kvar efter att det förbjöds i tyskland hösten 2010.
                  Vad jag upp till detta använder mot svamp o yttre parasiter är Kaliumpermanganat (PP)som är ett kraftigt oxiderade salt. Tycker detta fungera bra då det tar nsätan alla externa parasiter o här finns heller ingen risk för restistensutveckling, vilket känns bra. Kaluimpermanganat användes förr också i humanmedicinen.
                  Det finns dock parasiter som skyddar sig genom att omges med en oljehinna + att de kapslar in sig i slemhuden. Då blir det knivigare.
                  När jag tömmt ett kar på fisk o skall ha in ny så använder jag Klorchock avsett för pooler/ alt PP i syft att sterilisera. Kläckningsgraden på rom ökar ofta markant efter en sådan behandling av karet.
                  Det var nog allt tror jag.

HAr sedan också en tanke om detta med antibiotika i fiskmedicinerna.
                  Även om detta läggs på vetrinär så är ju frågan hur mycket kan de om fisk?? JAg vet två av varandra oberoede vetrinärsbesök i två lika delar av landet Där man ville ha utskrivit antibiotika till sin fisk. I bägge fallen fick man ut det, men då det oftast är avsett för lantbruk så fick bägge 2 kilo Oxatetracyclin var med sig hem. Så det måste skrivas ut en hel i under ett är i landet och mot vad som förekommer i vår hobby måste vara en ringa del.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Vad är definitionen på en fiskmedicin?
                    Jag menade "medicin avsedd för fisk", dvs att det nånstans på paketet eller bipacksedeln står dosering till fisk.

Finns fiskfoder som är preparerade med metronidazol.
                    Javisst, fast det fodret kan du inte lagligt köpa i sverige utan recept.

Kommentar

• kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

Ursprungligen postat av Mike_Noren

Javisst, fast det fodret kan du inte lagligt köpa i sverige utan recept.
                      Är du säker på det Mike ? Fisk medicin ligger ff utanför läkemedelsförordningen och Sverige är ett av få länder (även i EU) där metronidazol är receptbelagt o klassat som antibiotika.

Jag har också hört att den verksamma substansen i Octozin var metro men att de nu varit tvugna o ersätta denna. Men någon kanske har bättre info här.

Sedan missa de jag Patriks poäng o där håller jag med. Vi är alldeles för dåliga på diagnostik ofta medicinerar man efter forumråd. Inte lätt o träffa rätt där inte.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Ursprungligen postat av kaj.p
                        Är du säker på det Mike ?
                        Nix, får erkänna att jag baserade det på att det är receptbelagt för människa.

Vi är alldeles för dåliga på diagnostik ofta medicinerar man efter forumråd. Inte lätt o träffa rätt där inte.
                        O ja, och det är klart att det är lättare att känna igen stora stadiga yttre parasiter än t.ex. bakterieinfektioner.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                          Jag menade "medicin avsedd för fisk", dvs att det nånstans på paketet eller bipacksedeln står dosering till fisk.
                          Är det fiskmedicin nu då?
                          Mvh Alex

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Är det fiskmedicin nu då?
                            Nja, men i alla fall lagligt. Vad fick du för anvisning om dosering?

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Pratade med veterinären som jag kände och berättade att jag behövde ett recept och förklarade även att jag kände till doseringen vilket hon inte gjorde. Så hon gjorde det lätt för sig och utgick från förpackningens dosering och skrev "enligt anvisning".
                              Mvh Alex

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Du ser väl till att inte fiskarna tar sig en sup!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...