Men nu är de iaf yngel på g tror jag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakke77
    Användare
    • December 2011
    • 40

Men nu är de iaf yngel på g tror jag?

Nu behöver en nybörjare hjälp. Tidigare då jag trodde dom skulle yngla så va dom sjuk. Men nu ser jag ju faktiskt något i munnen på denna röd zebra, men vill gärna ha lite experthjälp med hur lång tid det kan va kvar?

Min dotter fick akvariet i julklapp (6 år gammal) och vill för allt i världen behålla ynglen och inget ska bli uppätet. Hur lång tid tar det innan hon släpper ut dom tror ni? Enligt bilden ser ni något inne i munnen och hon står liksom bara och tittar på mig medan jag spanar och fotar, precis som hon undra om hon inte ska få komma till eget akvarium eller så snart

Tacksam för svar (igen)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Välkommenn hit hakke!

Jäklar vilken bra bild! Jag la in den i artregistret:
    Metriaclima estherae

Kul och grattis till leken, det är ändå något speciellt med lek. Jag tycker det ser ut som om hon han munnen full och hon bör släppa när som. Kan inte malawis släppa ynglen och fortsätta skydda dem även i akvariet utan att man fångar och flyttar dem?
    Senast redigerad av DaRe; 08 February 2012, 07:39.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mr.Mange
      Användare
      • September 2011
      • 40

Om du inte vill ta upp henne och tömma henne om ca 2 veckor (ser ut som att äggen är ganska nya, max 1 vecka) så skaffa en massa småbitar av kalksten som yngeln kan gömma sig bland.

Om bara yngeln har en massa gömställe så kan i bästa fall många klara sig från att bli uppätna.
      Jag har själv missat tömmningar ett par gånger och mina fiskar är jätteduktiga på att vakta sina yngel, men det kan även vara så med förstagångsruvare att dom sväljer äggen om suget efter mat blir för stort eller om dom blir stressade.

Skippa matningen i ca 2-3dagar om det är en förstagångsruvare så hon inte får för sig att svälja äggen när det är dags för matning.

Kommentar

• hakke77
        Användare
        • December 2011
        • 40

Ursprungligen postat av DaRe
        Välkommenn hit hakke!

Jäklar vilken bra bild! Jag la in den i artregistret:
        Metriaclima estherae

Kul och grattis till leken, det är ändå något speciellt med lek. Jag tycker det ser ut som om hon han munnen full och hon bör släppa när som. Kan inte malawis släppa ynglen och fortsätta skydda dem även i akvariet utan att man fångar och flyttar dem?
        Tack! Kul bilden kommer till användning.

Alltså jag har en salig blandning av fiskar i akvariet, ca 14 olika arter, vissa lite mer agresiva och ganska stora (10-ca13cm) som känns ganska vanskliga och noga med att skapa/skydda revir osv. Ska försöka sälja/byta 3 st nu.

Kommentar

• hakke77
          Användare
          • December 2011
          • 40

Ursprungligen postat av Mr.Mange
          Om du inte vill ta upp henne och tömma henne om ca 2 veckor (ser ut som att äggen är ganska nya, max 1 vecka) så skaffa en massa småbitar av kalksten som yngeln kan gömma sig bland.

Om bara yngeln har en massa gömställe så kan i bästa fall många klara sig från att bli uppätna.
          Jag har själv missat tömmningar ett par gånger och mina fiskar är jätteduktiga på att vakta sina yngel, men det kan även vara så med förstagångsruvare att dom sväljer äggen om suget efter mat blir för stort eller om dom blir stressade.

Skippa matningen i ca 2-3dagar om det är en förstagångsruvare så hon inte får för sig att svälja äggen när det är dags för matning.
          Tack för tipsen. Jag bor ute i "vildmarken" och har 24 mil till närmsta djuraffär, så då få jag skicka efter kalksten kanske för även framtida yngel. Jag tog upp henne till eget kar. Jag tror att det är en förstagångsruvare för hon är inte så stor själv heller. Så då låter jag bli att mata henne 2-3 dagar nu för att hon sen när hon äter förstår vad som är ägg och vad som är mat menar du?

Kommentar

• Mr.Mange
            Användare
            • September 2011
            • 40

Ursprungligen postat av hakke77
            Tack för tipsen. Jag bor ute i "vildmarken" och har 24 mil till närmsta djuraffär, så då få jag skicka efter kalksten kanske för även framtida yngel. Jag tog upp henne till eget kar. Jag tror att det är en förstagångsruvare för hon är inte så stor själv heller. Så då låter jag bli att mata henne 2-3 dagar nu för att hon sen när hon äter förstår vad som är ägg och vad som är mat menar du?
            Det fungerar även med tegelstenar med hål i som du tvättar ordentligt innan du lägger ner dom till henne.

Risken med att lägga henne i ett eget kar medans hon ruvar är att hon kan förlora sin sociala status i gruppen när hon kommer tillbaka.
            Om detta händer så är hon undernärd och riskerar att stressas till döds av dom andra som finns i gruppen.

Hon kommer troligtvis inte äta någotonting på ca 3 veckor, möjligtvis att hon tar någon småbit men det är ganska vanligt att dom inte äter något alls medans dom ruvar.

Kommentar

• hakke77
              Användare
              • December 2011
              • 40

Det fungerar även med tegelstenar med hål i som du tvättar ordentligt innan du lägger ner dom till henne.

Risken med att lägga henne i ett eget kar medans hon ruvar är att hon kan förlora sin sociala status i gruppen när hon kommer tillbaka.
              Om detta händer så är hon undernärd och riskerar att stressas till döds av dom andra som finns i gruppen.

Hon kommer troligtvis inte äta någotonting på ca 3 veckor, möjligtvis att hon tar någon småbit men det är ganska vanligt att dom inte äter något alls medans dom ruvar.
              Ok kanske bäst att släppa ner henne igen då så får de ske det som sker? Men tegelstenen va ju kanonidé Ska åka på affärn å inhandla en eller två så de finns gömställen.
              Tack för informationen, vill ju fiskarnas bästa

//Hakke

Kommentar

• Mr.Mange
                Användare
                • September 2011
                • 40

Ok kanske bäst att släppa ner henne igen då så får de ske det som sker? Men tegelstenen va ju kanonidé Ska åka på affärn å inhandla en eller två så de finns gömställen.
                Tack för informationen, vill ju fiskarnas bästa

//Hakke
                Minns själv min första kull.
                Det var jätte spännande att vänta och hoppas att det skulle gå bra.

Min första hona spottade i det karet där hon bodde och tack vare alla små gömställen så tror jag att jag bara förlorade 2-3st som blev till mat för dom andra, men om jag inte minns fel så överlevde ca15st.

Kommentar

• hakke77
                  Användare
                  • December 2011
                  • 40

Minns själv min första kull.
                  Det var jätte spännande att vänta och hoppas att det skulle gå bra.

Min första hona spottade i det karet där hon bodde och tack vare alla små gömställen så tror jag att jag bara förlorade 2-3st som blev till mat för dom andra, men om jag inte minns fel så överlevde ca15st.
                  Jo jag tycker det är nog spännande men då min otroligt djurälskade dotter på 6 år väntar ihjäl sig Jag ska överlägga med henne hur hon vill göra, för är det 2 veckor kvar är det ju dumt att ha henne helt själv i ett mindre kar förstås. Jag har för övrigt haft tur när vi köpt nya fiskar att dom blivit accepterade av dom andra ganska omgående.

Kommentar

• Anna Österman
                    Användare
                    • March 2006
                    • 282

Tipsa dottern (känner igen mig i att vara 6 år och vänta på yngel ) att om man tittar noga och har tur kan man få se ynglen kika ut genom honans utspända haka när äggen har kläckts-då är det inte långt kvar tills de spottar.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• hakke77
                      Användare
                      • December 2011
                      • 40

Ursprungligen postat av Anna Österman
                      Tipsa dottern (känner igen mig i att vara 6 år och vänta på yngel ) att om man tittar noga och har tur kan man få se ynglen kika ut genom honans utspända haka när äggen har kläckts-då är det inte långt kvar tills de spottar.
                      Ja vi kunde se ögon redan för 2 dar sen och nu ser vi hur dom rör sig innuti honan. Frågan är om vi ska ta upp henne och lägga i eget litet kar så ynglen överlever, eller om vi ska låta hon gå kvar med dom andra 25 cikliderna som är varierande storlek på från 5cm-15cm eller om dom bara blir fiskmat? Dottern är ju som ni säkert förstår väldigt mån om att få ha dom kvar som yngel Sen har vi en till som ligger ca1 vecka efter i ruvningsstadiet, även den röd zebra

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Kul med yngel men tänk på att ni måste hitta någon som vill köpa dom sen. Kolla redan nu med några butiker om det finns intresse annars är det inte kul att stå med 2 kullar som man inte vet vad man ska göra av.

Sälja till privatpersoner funkar ju men inte om man har 2 kullar. Det blir för mycket jobb helt enkelt.

Om du har gömställen för ynglen i stora burken kanske några överlever.

Kommentar

• hakke77
                          Användare
                          • December 2011
                          • 40

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Kul med yngel men tänk på att ni måste hitta någon som vill köpa dom sen. Kolla redan nu med några butiker om det finns intresse annars är det inte kul att stå med 2 kullar som man inte vet vad man ska göra av.

Sälja till privatpersoner funkar ju men inte om man har 2 kullar. Det blir för mycket jobb helt enkelt.

Om du har gömställen för ynglen i stora burken kanske några överlever.
                          Ok jo men jag har två st som vill köpa en hel del här i Vilhelmina faktiskt men hur många får man tro? Den första som ska få verkar ha en hel del i munnen men den andra syns de inte på utifrån men ändå ser man yngel i munnen så den lär ju inte ha så många i munnen då?

Tacksam för hjälpen Ska man bara smula flingfoder för att mata dom med då?

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Tacksam för hjälpen Ska man bara smula flingfoder för att mata dom med då?
                            Antingen räkmix eller proteinrika pellets som du kvarnar i pepparkvarn. NLS har en sort som heter Grow. Den kör jag med till yngel.

En kull med yngel ger omkring 30-40 yngel. Några försvinner ju säkert när du gallrar bort dom som inte ser helt 100 ut. Kolla hur många dom vill ha så du inte drar upp fisk i onödan. Jag har provat och det är inte kul sen när man inte blir av med dom...

Kommentar

• hakke77
                              Användare
                              • December 2011
                              • 40

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Antingen räkmix eller proteinrika pellets som du kvarnar i pepparkvarn. NLS har en sort som heter Grow. Den kör jag med till yngel.

En kull med yngel ger omkring 30-40 yngel. Några försvinner ju säkert när du gallrar bort dom som inte ser helt 100 ut. Kolla hur många dom vill ha så du inte drar upp fisk i onödan. Jag har provat och det är inte kul sen när man inte blir av med dom...
                              Ok ska genast köpa en pepparkvart, tack för tipset hon har spottat ut 6 yngel idag men har fortfarande många kvar, dock är en av dom röd zebra-ynglen svart??? Det är typ dom man ska sortera bort som inte ser riktigt hundra ut me andra ord eller kan dom va svarta me? ser ut som det är fler svarta som hon håller kvar i munnen me? Verkar kunna bli av med en hel del av ynglen, några behåller vi nog själva med
                              Tack //Hakke

Kommentar

Arbetssätt...