Bakrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Bakrund

    Hej,

    Jag har siliconat fast en rot + massa Lavasten på en glasskiva. Nu till frågan hur lång tid tror ni det tar innan jag kan sätta i bakrunden i akvariet? Härdning 2mm/dygn, är Siliconet giftigt innan det har torkat?
    allting sitter fast på bakrunden å så.

    När Bakrunden väl är i så ska man väl göra täta vattenbyte under en tid?

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Silikon avger bara ättikssyra så det är inte giftigt. Det härdar dessutom under vatten men hållfastheten kan nog påverkas. Du har inte skrivit hur tjockt det är men följ två centimeter per dygn minst. Jag skulle vänta en vecka.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Hej,

      Jo, bättre att vänta lite längre än för lite=)

      Tack för svaret.

      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

        #4
        Hej igen,

        Måste bara fråga om ättikssyran kan på någon vis vara giftig för små Ancistrus yngel?

        Vad händer om Siliconet inte har tårkat när jag sätter i bakrunden? vet ju inte säkert när den har torkat klart.

        Mvh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Ps.Daniel

          #5
          Hej!

          Det tar ca 24 timmar, innan silicon blir fast, och kanske 48 timmar för att det ska härda.
          Sätt i din bakgrund.


          MvH Daniel

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            OOoohh!!

            Fick gläjde tårar när jag läste det Danne!!=)

            Hilsike att jag siliconade lite idag med!! typ en sten...

            Men siliconet avger bara ättikssyra och den är INTE giftig om jag har förstått rätt=)

            Har Ancistrus Yngel å ett par Ancistrus i karet just nu. Vill inte att dem ska ta skada sedan.

            Fram med kamran för min del sedan när det är klart!!

            Mvh Ola

            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

              #7
              Tja,

              Bakrunden är i nu iaf.

              Mammas Dvärgurami (hane) får gå som "test" fisk ett tag, Innan idag käkade den upp ett utan mina Ancistrus yngel! blev mycket förvånad.

              Har läst att man ska göra täta vattenbyte just när man har lagt i en bakrund? Är det för man ska få bort ättikssyran?

              Mvh Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Varför skulle man göra en massa vattenbyten när man limmat lavasten ?
                Har siliconet härdat färdigt är det klart, och har det inte härdat klart sänker det Ph`t i vattnet. Vet dock inte om siliconet kan vara toxiskt på något annat sätt innan det härdat färdigt.
                Inte fasen håller man väl på och byter en massa vatten i ett akvarium när det är nytt bara för att det är limmat med silicon, och lavasten skall vara harmlöst ?

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • August 2002
                  • 1232

                  #9
                  Hej,

                  Som sagt satte i bakrunden igår, då var vattnet perfekt, fiskarna i karet visade inga tecken på att det var dåligt.
                  men idag är vattnet dimmigt, Jag bytade 1/3 av vattnet men det blev inte bättre.

                  Tänkte att det kunde vara ärtorna som jag lade i igårkväll. (Brysselkålen brukar göra så vattnet blir lite dimmmigt)
                  Men vattnet luktade inte illa så till frågan vad kan det vara?

                  Mvh Ola


                  ola lindeberg
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...