Melanochromis chipokae hotad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Melanochromis chipokae hotad

Hej

Fick höra att Melanochromis chipokae, som förekommer bara vid några små klipprev nära Chipoka(Chidunga Rocks), är allvarligt hotad pga överfiske för akvariebruk.

Tänkte höra här hur många av er som har dem idag. Var rädda om dem, det lär inte komma in nya på ett tag.

Läs mera här:
    http://cichlidpress.com/smgfund/smgfund20.html
    Senast redigerad av Mikael W; 06 February 2012, 13:41.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • jojon80swe
    Användare
    • January 2011
    • 57

jag har en kanonstam av den
    jojon80@spray.se

Kommentar

• jojon80swe
      Användare
      • January 2011
      • 57

ett par bilder på fiskar ur min grupp. Ser ni, jag har två olika typer av honor, Den ena stammen är knallgula helt utan sot, det är dom jag odlar på, sen har jag sämre honor också med lite vitt i ni ser på bilderna. Hur kan det komma sig att det skiljer på honorna? den finns ju bara på ett ställe i sjön?
      jojon80@spray.se

Kommentar

• jojon80swe
        Användare
        • January 2011
        • 57

och här är en bild på en riktigt dålig hona. Honor med så mycket sot på ska man inte odla på tycker jag. Tyvärr verkar det vara vanligt med sot på chipokaen
        jojon80@spray.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Vi har på tok för få bilder på denne så in i artregistertävling med lite bilder och vinn en 3D bakgrund vetja.

vi har 3 och det ryms 7 och en av de vi har kan nog bytas ut om du får till några bra.
          Senast redigerad av DaRe; 06 February 2012, 14:08.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jojon80swe
            Användare
            • January 2011
            • 57

Det var konstigt, detta som är en sån gammal och vanlig ciklid, verkar ju ha varit en av de första stora inom hobbyn. Ska försöka fixa lite bilder, men jag är en usel fotograf.
            jojon80@spray.se

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

tror ja såg vf chipokae för ett tag sen men är inte alls säker men det är en cool klassiker, mina ja hade för länge sen var riktiga grävmaskiner-de värsta ja varit med om
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• jojon80swe
                Användare
                • January 2011
                • 57

Mina är F1.
                I fjol vet jag iaf att det fanns vf i Sverige.

Då är de bara fortsätta odla på denna stammen med kanonfina honor. Kan jag ju sälja dyrt till afrikanerna sen nu när dom har slut i sjön.
                jojon80@spray.se

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av jojon80swe
                  Då är de bara fortsätta odla på denna stammen med kanonfina honor. Kan jag ju sälja dyrt till afrikanerna sen nu när dom har slut i sjön.
                  Och varför tror du att afrikanerna skulle betala dyrt för en fisk som är i princip värdelös för dem, dessutom har ju odlingen förvanskat dem en smula vilket sannolikt gör dem mer sårbara för naturliga fiender.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Det var konstigt, detta som är en sån gammal och vanlig ciklid, verkar ju ha varit en av de första stora inom hobbyn. Ska försöka fixa lite bilder, men jag är en usel fotograf.
                    Nehejdå bilderna ovan är utmärkta!!

Tveka inte en sekund!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jojon80swe
                      Användare
                      • January 2011
                      • 57

Ursprungligen postat av endymion
                      Och varför tror du att afrikanerna skulle betala dyrt för en fisk som är i princip värdelös för dem, dessutom har ju odlingen förvanskat dem en smula vilket sannolikt gör dem mer sårbara för naturliga fiender.
                      Jag trodde du förstod ironin i det hela och att jag skojade. Sälja fisk till afrikanerna är nog som sagt svårt.
                      jojon80@spray.se

Kommentar

• nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

ett par bilder på fiskar ur min grupp. Ser ni, jag har två olika typer av honor, Den ena stammen är knallgula helt utan sot, det är dom jag odlar på, sen har jag sämre honor också med lite vitt i ni ser på bilderna. Hur kan det komma sig att det skiljer på honorna? den finns ju bara på ett ställe i sjön?
                        Kanonfina fiskar! Har inte haft Malawi men jag gillar dessa...

Kommentar

• Pabbe
                          NCS Medlem
                          • September 2006
                          • 1805

Chipokaen är underbara malawi. Har haft dem några gånger genom åren. De var ganska vanliga under 70-80 talet. Kallades då "pseudotropheus simulans" om jag minns rätt. Det jag gillar är att den trots sin storlek (som mbuna) är att den ter sig rätt fredlig gentemot andra arter inom mbuna-släktet. Den funkar också bra ihop med större rovmalawi såväl som fredligare aulnocara, enligt min erfarenhet. Däremot mycket aggresiv inom arten. Några hannar slutar alltid med en kvar...
                          Har ett par bilder på några jag hade för 2-3 år sedan. Hoppas han som köpte dem har odlat på, med tanke på tidigare inlägg.

Kommentar

• Ola Sjödin
                            Användare
                            • August 2003
                            • 514

Ursprungligen postat av Pabbe
                            Chipokaen är underbara malawi. Har haft dem några gånger genom åren. De var ganska vanliga under 70-80 talet. Kallades då "pseudotropheus simulans" om jag minns rätt. Det jag gillar är att den trots sin storlek (som mbuna) är att den ter sig rätt fredlig gentemot andra arter inom mbuna-släktet. Den funkar också bra ihop med större rovmalawi såväl som fredligare aulnocara, enligt min erfarenhet. Däremot mycket aggresiv inom arten. Några hannar slutar alltid med en kvar...
                            Har ett par bilder på några jag hade för 2-3 år sedan. Hoppas han som köpte dem har odlat på, med tanke på tidigare inlägg.
                            Du minns nog lite fel är jag rädd. Simulans var en annan väldigt närstående firre som var ännu mer lik auratusen. M.chipokae är som sagt en fantastisk firre som jag verkligen hoppas att vi klarar av att behålla i hobbyn. De blir rejält stora, den största jag sett var 18cm, och riktigt tuffa. Någon gång skulle jag vilja starta ett stort kar med M.chipokae, P.tridentiger, L.fuelleborni och T. tropheops "Chilumba". Kanske ngn rejäl zebra skulle passa in, ex "Chilumba". Jag håller på med ett mångårsprojekt på jobbet där jag inreder ett mbunakar på drygt 2000l med lite udda mått (bla en höjd på 140cm). Där kan jag nog förverkliga den tanken. I små kar kan chipokae bli lite väl dominant.

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

Har också liknande erfarenhet av detta ganska fridsamma beteende, som jag upplevde, så är det bara så när de är överst i rang och ja såg flera ggr vilken otroligt aggressiv potential chipokaen har när den blir utmanad
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...