CA-bilder del 8
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Alla arter i labridens/bartoni delen av Herichthys "ställer till med problem" för oss som vill ha dem.
Har funderat lite på om det helt enkell inte är för att vi erbjuder dem föör mycket och på tok för kraftig mat.
De som jag har försökt med (bartoni & labridens 'white') har också varit väldigt matglada i början, kastat sig över allt som erbjudits dem.
Som nöjd ägare har man då dragits med och erbjudit dem lite mer, man vill ju få de till att växa upp fort. Efter någon månad så har de fått problem med magen och dött bort.
Kanske borde man erbjuda dem väldigt lite och väldigt näringsfattig mat, jag tror att vi kan lära av tropheusfolket här. Magproblem hos tropheus lär ju inte vara någon ovanlighet.
Det skulle vara intressant att prova min teori, tyvärr har jag ju inga små labridens/bartoni som jag kan prova den på.
När de kommit upp i storlek så tror jag inte att de är såå känsliga för felaktigt foder.
Så, gott folk, fixa lite labridens/bartoni till mig så är jag med i leken igen.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Alla arter i labridens/bartoni delen av Herichthys "ställer till med problem" för oss som vill ha dem.
Har funderat lite på om det helt enkell inte är för att vi erbjuder dem föör mycket och på tok för kraftig mat.
De som jag har försökt med (bartoni & labridens 'white') har också varit väldigt matglada i början, kastat sig över allt som erbjudits dem.
Som nöjd ägare har man då dragits med och erbjudit dem lite mer, man vill ju få de till att växa upp fort. Efter någon månad så har de fått problem med magen och dött bort.
Kanske borde man erbjuda dem väldigt lite och väldigt näringsfattig mat, jag tror att vi kan lära av tropheusfolket här. Magproblem hos tropheus lär ju inte vara någon ovanlighet.
Det skulle vara intressant att prova min teori, tyvärr har jag ju inga små labridens/bartoni som jag kan prova den på.
När de kommit upp i storlek så tror jag inte att de är såå känsliga för felaktigt foder.
Så, gott folk, fixa lite labridens/bartoni till mig så är jag med i leken igen.
För övrigt så håller jag med dig ang matningen osv.CAKommentar
-
Har läst att de äter mycket "detrius" i naturen och då tror jag det ligger mycket i vad du säger Rikard. Bra då får du köra på troffefoder när du snart köpt dina labridens hehe
Vill inte soila tråden med ot men tror det var exakt samma som hände min ena ornatum som jag nog matade ihjäl..
Den här tråden är grym, vet med säkerhet att nästa stora kar definitivt blir ett CA. Jag har ju mer ett SA kar nu men lägg gärna upp en tråd med helkarsbilder på CA-kar. Riktigt inspirerande för allaSA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
hmm, jag behöver fylla på med diverse saker från ett ställe nära hamnen i puttgarden, skall man ta en resa längre söderut också till en stad vid namn D..burg.
Jag är ganska säker på att det finns de arter vi pratar om i en butik där.
Ett kar med småttingar av dessa problemfiskar bör nog inte innehålla några malar utan tvärtom ös på med mycket ljus så ett tjockt algtäcke bildas. Detta algtäcke skulle nog kunna tjäna som en bra, näringsfattig fördokälla till dem. Det man matar med borde sen också vara mycket finfördelat så att de verkligen får jobba för att hitta något matnyttigt. Dagens matintag skall alltså inte klaras av på 2 minuter, det får gärna hålla på i flera timmar.
Varning nu blir det liite malawi
Jag fodrar mina känsligare copadichromisar på detta sätt, finfördelat flingfoder med högre andel från växtriktet. Det fungera bra hitills.
(såja RobinH, lugna ner dig nu )Senast redigerad av jinnarparen; 08 June 2012, 13:27.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
hmm, jag behöver fylla på med diverse saker från ett ställe nära hamnen i puttgarden, skall man ta en resa längre söderut också till en stad vid namn D..burg.
Jag är ganska säker på att det finns de arter vi pratar om i en butik där.
Ett kar med småttingar av dessa problemfiskar bör nog inte innehålla några malar utan tvärtom ös på med mycket ljus så ett tjockt algtäcke bildas. Detta algtäcke skulle nog kunna tjäna som en bra, näringsfattig fördokälla till dem. Det man matar med borde sen också vara mycket finfördelat så att de verkligen får jobba för att hitta något matnyttigt. Dagens matintag skall alltså inte klaras av på 2 minuter, det får gärna hålla på i flera timmar.
Varning nu blir det liite malawi
Jag fodrar mina känsligare copadichromisar på detta sätt, finfördelat flingfoder med högre andel från växtriktet. Det fungera bra hitills.
(såja RobinH, lugna ner dig nu )
Har du plats i bilen är jag nog inte sen på att hänga med, men eftersom du ska till puttgarden så är det nog inte mycket plats över heheCAKommentar
-
Om dom har festae och du har plats/ork så kompenserar jag dig om du kan ta med till sveaSA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
-
Aha, grattis till sjukt snygga firrarKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
/JockeKommentar
-
Tack Dare o Banderad.
Dessa är bara små än 3-3.5cm men dom blir ju riktigt fina när dom är vuxna!
Jag får tacka Jockeb än en gång för att han släppte dessa till migCAKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Men nu verkar dom vara på gång igenMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
1. Nic-hane
2. Rostratus-hane (den berömda som har funnits med i fototävlingen). Dock presenterad mycket sämre här )
3. Loiselleihonan
/JockeKommentar
Kommentar