Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • October 2002
    • 214

    Snäckor

    En kompis skriver följande:

    -Däremot så har jag fått småsnäckor i akvariet. Inte sådana som ser ut som vanliga trädgårdssnäckor, eller vad man nu skall kalla dem, utan sådana som ser ut som platta kanelsnäckor (@). De ser inte ut att ha en vanlig sugfot utan det ser mer ut som om det är små tentakler som sticker ut. Men, det är rätt svårt att se eftersom de inte är större än ett par, tre millimeter. När jag gör rent så är det fullt av dem i botten av hinken. Det har väl följt med någon växt som jag har köpt. De gör väl ingen skada och vem vet, fiskarna äter dem kanske. De ser ju ut att vara välnärda trots att jag ger dem ganska lite mat.

    Är det någon som har en aning om vad detta är för något?


    /Roger
    /Roger
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    #2
    Jag skulle tro att det är "posthornssnäckor" du beskriver.
    De utgör ingen fara. Blir de alltför många (och många blir de bara vid kraftig utfodring) så kan det ju vara mindre roligt och de kan i värsta fall angripa ömtåliga växter.

    Vänliga hälsningar

    F.H.
    /Fredrik

    Kommentar

    • einar

      #3
      Nja, de s.k. posthornsnäckorna tillhör släktet planorbis och blir tämligen stora (0.5 - 1 cm),och kravlar runt med skalet stående, de här mindre som det är frågan om här vet jag inte vad det är för ngt. Men de brukar dock bli riktigt många och kryper med skalet liggande.
      En sökning på nätet kanske ger bättre svar...

      Kommentar

      Arbetssätt...