cichla ocellaris

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robidobban
    Användare
    • October 2011
    • 61

Om du ska dra upp dom från den storleken så har du endel jobb framför dig. Man måste mata på bra när dom är i den storleken och då måste man bytta vatten ofta för att inte få dålig kvalité på vattnet, dvs varje till varannan dag.
    Och med tanke på hur mycket jobb det är och hur mycket det kostar att dra upp dom så är det mer värt att köpa större exemplar.
    Va beredd på att cichlor i den storleken är extremt känsliga så ungefär 3-4 av 10 kommer klara sig, men när dom har passerat 20-25cm så är dom i princip odödliga.
    Har du några frågor om hur man drar upp cichlor på bästa sätt så kan nog stenman på tropical predators hjälpa dig.

Kommentar

• aejohansson
      Användare
      • May 2011
      • 432

Sen är ocellaris ofta felmärkta mono

Kommentar

• Robidobban
        Användare
        • October 2011
        • 61

Detta är ett citat från en artikel som ettfettbranamn på Tropical Predators har skrivit.

"detta är en tolkning, inte fakta.

Inledning:

När du köper cichla är det första du ska tänka på att du köper en ciklid, men bara för det ska du inte tro att du köpt en ciklid. Det du gjort är att du köpt muskler som driver en mun. En väldigt stor mun. det är vad alla cichla har gemensamt.

Det finns väldigt många arter av cichla, de hybridiserar i det vilda, bor på otillgängliga ställen, finns i massvis med färger/teckningar pga bifloder etc vilket gör det omöjligt att säga hur många. Alla kommer från sydamerika och ska därför ha temperatur och vatten därefter även om de finns i Florida och på många andra ställen där vattnet tillåter. De är Amazonas svar på vår Abborre, de är en mycket uppskattad sportfisk. De jagar allt som är mindre än dem själva och är duktiga på det.

De drag de delar med övriga ciklider är att de är föds i kullar om cirka 1000 miljoner, alla utom 3 går åt, de börjar fladdra med gälarna för att hota, måste testa alla fiskar som kommer ner i karet. De kar som de inte delar med cikliderna är att de faktiskt är tillräckligt häftiga för att man inte ska tröttna på dem och vilja nacka dem. De är som unga, dumma hundar i karet, dummast, först och starkast vinner.

Barnuppfostran:

småcichlor är väldigt sköra varelser (vilket uppvägs av att de är odödliga som stora) och vill ha massvis med mat 3-4ggr per dag, relativt varmt vatten och lider av svår hybris, dvs, de sväljer ofta ihjäl sig. låt dem ha lite utrymme, inte för att de nödvändigtvis behöver det utan på grund av sättet du bör mata småcichlor. Det är knepigare att hålla stabila värden i ett litet kar. De dubblar sin storlek varje månad första tiden tills de når typ 15, efter det går det bara makalöst fort upp till 25 där de börjar växa jättefort upp till 35 Efter det är det som vilken monsterfisk som helst.

Tankmates:

Här har vi extremfall av "passar med allt de inte får in i munnen". De är inte aggressiva alls på samma sätt som många monsterfiskar men däremot är de verkligen som en flock hundar. De slåss med varandra för skojs skull och har skoj när de slåss men det är ovanligt med seriösa skador. Jag rekommendar en GRUPP cichla, dvs inte 3 eller 4. De figurerar i alla sorters kar, allt från p-bass/rtc/channa/clownkniv till p-bass/svindyra rockor/svindyra dats/tigrinus

De är en perfekt mellan-nivåfisk för dig som vill ha färg och fart i karet. Om dats är en salongsberusad kvinnlig modell i en Porche Speedster 56a är P-bass en Volvo 240 med V8 och flames och en aprak norrlänning bakom ratten, Du kan ha jävligt kul med bägge men det är en fråga om vad du föredrar.

Storlek/kar/matning:

Alla p-bass blir stora, och är ännu större än de är pga sin hundighet, så fort det finns mat i närheten börjar alla vifta på svansen och sen är du genomblöt. En fisk på 45cm och 2kg som består av muskler, entusiasm och mun kan komma upp i häpnadsväckande hastigheter på ingen sträcka alls. För att verkligen hålla en grupp av de mindre arterna rekommenderar jag minst 200x80x60 dvs standard 960 och det är riktigt i underkant. De äter ALLT, men föredrar av någon anledning ofta att maten inte nuddat botten vilket är en välsignelse för allt annat i karet."

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9104

Trevlig läsning Robidobban!
          Nu gjorde du mig nyfiken på denna muskulösa mun! Den måste jag bara ha nu!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Verkligen trevlig och kul läsning, hjärtat säger 'vill ha cichlor NU', hjärnan säger 'men va fasen skall du göra av alla annan fisk, den är lite föör dyr att mata cichlor med'.

Jag får fundera på detta...
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Spana in cichlorna i artregistret och fortsätt känna suget!!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Ursprungligen postat av DaRe
                Spana in cichlorna i artregistret och fortsätt känna suget!!
                http://www.ciklid.org/artregister/ar...akte.php?ID=60
                hmm, jag ser att vår före detta forumvärd Jarinen har begåvats med en egen art; Cichla jariina

Imponerande, hur gjorde du Jarinen?
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Hehe, inte illa pinkat
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Robidobban
                    Användare
                    • October 2011
                    • 61

Det är ettfettbranamn ni ska tacka (tror det va han som skrev artikeln om dats i ciklidbladet), jag kopierade bara texten och la in den här

Kommentar

• GOONI
                      Användare
                      • December 2012
                      • 88

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Köp 10 så hetsar dom varann
                      men det är värdelöst att dra yngel i stora burkar då dom inte hittar maten
                      Det är 375 liters eller ett 54 liters jag har tillgång till. Kanske skulle börja i 54 litarn så man ser att alla äter och mår bra?

Kommentar

• GOONI
                        Användare
                        • December 2012
                        • 88

Äntligen fick jag tummen ur och beställde 10 st... Ska komma till tisdag... väntar.......

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem

• September 2009
                          • 22826

Detta vill jag följa. Grymt snygga firrar!

///David

Kommentar

• Zten
                            Användare
                            • December 2009
                            • 75

Får hoppas att det är Ocellaris och inte Monos då. Göd på allt vad du orkar, strunt samma vad de äter när de är så små, så länge de äter något alls första dagarna. Så du inte hetsar om att de ska ta pellets det första de gör.

Men å andra sidan, vanliga och billiga Cichlor brukar äta allt. Mina två monos äter pellets som grisar, medans övriga Cichlor här hemma är mer luriga.

Kommentar

• GOONI
                              Användare
                              • December 2012
                              • 88

Hoppas på ocellaris... kommer från imazo vet inte hur rätt dom brukar ha?

Dom får nog hamna i mitt 60 liters till att börja med, så man ser att dom äter och verkar må bra....

Kommentar

• GOONI
                                Användare
                                • December 2012
                                • 88

vad är bra mat att börja med???

Kommentar

Arbetssätt...