För strömt i malawi yngelburkarna??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JimmyBoy77
    Användare
    • October 2005
    • 15

För strömt i malawi yngelburkarna??

Hej,

Har precis fått ihop två av mina sex 105 liters yngelburkar. Jag har byggt en filterhörna i varje och satt en cirkulationspump, EHEIM compact 1000, i varje.
    Har startat upp två av dem. Blir rätt bra cirkulation på vattnet. Tror ni det finns risk att man kan ha för strömt i burkarna? Ynglen får simma hela tiden. Jag har lagt i lite sten och rötter som ger lite skydd ifrån strömmen. Ynglen som går i karen är Golden och röd zebra. Man kan ställa ner flödet på dessa pumparna men då förloras en hel del av ytrörelsen som syresätter karen.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Det är nog inte bra om de får simma hela tiden. Det går åt en hel del energi. Ända anledningen att ah rejält strömt är väl för att smuts ska cirkulera in i filer så du slipper se det. För syresättning också kanske men jag tror inte det behöver vara särskilt strömt för den skull. I ett yngelkar är det bäst med stilla vatten, inte för varmt då har du syre så det räcker.

Jag har dock hört att högre värme ger högre ämnesomsättning som skulle ge snabbare tillväxt, men det känns lite tveksamt. Intressant studie dock.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• endymion

Min åsikt är att det inte ska vara strömt alls i yngelburkar. Har du tillräcklig syresättning finns det ingen anledning att ha strömt. Då går fiskens energi åt för att simma istället för att växa.

Kommentar

• JimmyBoy77
        Användare
        • October 2005
        • 15

Tack för era svar!

Har nu strypt utloppets diameter och minskat flödet rejält. Ser ut att fungera bra. Ser nu att ynglen beter sig mer normal, simmar inte konstant längre.
        Hoppas bara att ytrörelsen räcker till syresättningen.

Ursprungligen postat av endymion
        Min åsikt är att det inte ska vara strömt alls i yngelburkar. Har du tillräcklig syresättning finns det ingen anledning att ha strömt. Då går fiskens energi åt för att simma istället för att växa.

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Sätt annars ett litet rör på utloppet och silikona fast en liten rörstump på det. Sätt sen en slang där på och led upp den ovanför ytan så har du en diffusor som syresätter vattnet.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

Arbetssätt...