Tetror i Hawaii?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • December 2009
    • 557

Tetror i Hawaii?

Ta en titt o se ifall det ar nagon som vet vad detta kan vara fornagot. Har sjalv ingen aning. Andra bilden ar biotopen ifall detta skulle hjälpa.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ingen aning jag heller. Du har ingen möjlighet att fota mer från sidan? Fishbase listar bara en (intoducerad) tetra på Hawaii - Colossoma macropomum - och den lär det ju inte vara.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Varför tror du att det är en tetra ?
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Jag vill ha fler ledtrådar. Har dom två ryggfenor, eller ser jag fel? Ingen mer bild?

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

Ola: Jag hadde tyvär en knall-röd leksaks hink som inte var mycket till hjälp. Men jag ska naturligt vis försöka om någon vecka med håv.

Cf.A: För att jag är en ciklid-mupp så klart. Skrattar.

Erik: Det ser ut som tva ryggisar. Det kan naturligtvis vara en salt vattens fisk. Men detta ar taget sötvatten och jag såg dom inte i närheten av det bräckta vattnet.

Dom 'rycker' precis som dianos eller Tanichthys albonubes men saknar deras täckning ock simmar mycket bra.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Får du upp någon och den har fettfena så får du börja klura på allvar. Trivsamt med bilderna iaf, längesedan jag var i skog och mark. Hade gärna haft det som vana. *s*
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Jag får shiner (Notropis, Pteronotropis, Lythrurus mfl) vibbar av dem, många av dem ser ut ungefär så där och habitatet stämmer också. Jag tror inte shiners finns naturligt på Hawaii, men det kryllar med utsläppt fisk där så...

Bild från sidan behövs.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Inga av dessa fanns här men en hel del annat http://nas.er.usgs.gov/queries/StateSearch.aspx

Det går söka på fishbase också. Gå ner till "Information by country/island"
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

Otroligt bra länk Ola. Kommer att andvandas en hel del har framover. Tackar!
                  Mike, Notropis är nog ganska nära utav dom tre du angav. Ska fånga o fota så vi kan lista ut vad detta ar.

Tackar for alla svar! Kanon gubbar!

Kommentar

• Erik Åhlander
                    Användare
                    • September 2006
                    • 796

Jag är inne på någon silversid-släkting - Atheriniformes, men jag hittar ingen med det breda konstiga huvudet som ser ut som Opsarichthys. Varken Opsarichthys, Zacco eller shiners har två ryggfenor. Om den andra ryggfenan skulle vara en fettfena, så är den mycket stor och lång. Teckningen ser inte ut som någon Salmoniform. Nästan alla Characiformer som har fettfena har små fettfenor och de enda Characiformer som jag kan komma på med den spollika kroppsformen är Erythrinider och Lebiasinider, och ingen av dem som jag känner till matchar den teckningen (och många saknar fettfena). Och vad finns det mer med fettfena: jo malar!

Nä, vi kan lugnt konstatera: Fisken finns inte!

Tillägg: Fast jag tycker faktiskt att jag sett något liknande nån gång...

Tillägg2: Jag var inne på Mugilider ett tag, två ryggfenor och går upp i floder, men där stämmer inte huvudet.
                    Senast redigerad av Erik Åhlander; 01 February 2012, 00:08. Anledning: tilllägg

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Jag tycker den bara verkar ha en ryggfena, rätt långt bak... Det behövs som sagt en bild från sidan.

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

Redigerade bilden lite. Mike, det ser ut som om den kan ha en fett knöl eller en liten extra fena. Men jag kan naturligt vis ha fel. Vi far se. Sticker dit nu pa fredag o tar fler bilder.
                        Senast redigerad av Norrland; 01 February 2012, 05:46.

Kommentar

• Erik Åhlander
                          Användare
                          • September 2006
                          • 796

Genast lite enklare. Det är en cyprinid. Då kan det bara finnas en ryggfena. Åtminstone den främre fisken har lekvårtor på nosen. Det ger den märkliga huvudformen. Det behövs en bra bild från sidan på en hona utan lekvårtor. Helst så bra bild så man kan räkna fenstrålar och fjäll. Det finns närmare 2000 arter att välja bland, så det är lätt att hamna fel.

Kommentar

Arbetssätt...