Jag har kollat runt och inte hittat nått vettigt än angående fetterna. Dock kollade jag fettsammansättningen i olika djur, fiskar och kor, och det är nästan samma mängd av de olika fettsyrorna i ko och fisk. Så frågan är om detta är det som är problemet, måste leta lite till... En liten utsvävning som jag kom o fundera på på hemvägen och egentligen utan nått stöd i litteraturen: kanske övermatning är det som orsakar problemen, då fiskar lagrar fett i levern så skulle övermatning leda till mycket fettansamlingar i levern <--- endast en tanke utan stöd.
Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik
Kollaps
X
-
-
Låter rimligtKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag har kollat runt och inte hittat nått vettigt än angående fetterna. Dock kollade jag fettsammansättningen i olika djur, fiskar och kor, och det är nästan samma mängd av de olika fettsyrorna i ko och fisk. Så frågan är om detta är det som är problemet, måste leta lite till... En liten utsvävning som jag kom o fundera på på hemvägen och egentligen utan nått stöd i litteraturen: kanske övermatning är det som orsakar problemen, då fiskar lagrar fett i levern så skulle övermatning leda till mycket fettansamlingar i levern <--- endast en tanke utan stöd.Kommentar
-
Har också fått lära mig att fett från fisk resp. däggdjur skiljer sig åt, men aldrig kollat upp det på allvar. Har alltså inga belägg för min tro. Vore intressant att se något mer om det, borde ju finnas massor med tanke på rekommendationerna kring livsmedel för människor. Eller är det en sk "spenatgrej" (var något räknefel någonstans kring det med att spenat skulle innehålla mer järn än andra grönsaker)?Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Det hänger väl mest på förhållandet mellan mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror.
Lite kan man läsa här
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4...(organisk_kemi)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enkelom%C3%A4ttat_fett (Omega-9)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flerom%C3%A4ttat_fett (omega-3, Omega-6, Avocado, Fisk))
Ett litet citat (http://www.halsosidorna.se/Fett.htm):
Det har länge ansetts skadligt att inta för mycket mättade fetter, men det har de senaste åren kommit flera studier som visar på att mättat fett troligen inte har den skadliga inverkan som man tidigare trott, dvs. att vi nog kan inta mer mättade fetter än vad vi tidigare trott men att vi fortfarande inte ska inta för mycket mättat fett!
det hindrar inte spekulationer från att vara intressanta.Senast redigerad av DaRe; 07 February 2012, 10:07.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Ungefär samma fettsyratyper förekommer i fisk och i andra ryggradsdjur, det handlar bara om i vilka förhållanden mot varandra de förekommer (med vissa undantag såsom omega3 och omega6, antagligen några till, men dessa kan inte fiskar producera själva om jag minns rätt?!? utan de får de från kosten (plankton och när de äter andra fiskar), precis som vi när vi äter fisk). Tror jag hittat något mer trovärdigt än wikipedia nu. Ska se om jag hinner läsa de artiklarna till ikväll.
EDIT: vi kan i viss mån producera det själva utifrån en essentiell fettsyra (alpha-linolensyra) som finns i växter. Fiskarna får omega3 syror från växplankton.Senast redigerad av DavidL; 07 February 2012, 12:25.Kommentar
-
Det er spesielt hoppekrepsslekt i ordenen calanoider og krill som gir blant annet omega3 til fisk. Det finnes mange forskjellige preparater basset på omega3 som tilskudd til mennesker i Norge.
Calanus blir populært kaldt rauåte og er et for som bl.a Dr. Axelrode markesførte over hele verden. Rauåta ble fanget og lagt ned i boks og eksportert til USA hvor Axelrode hadde selskaper som solgte foret videre.
Dette varte i fra 60 årene og til et stykke opp i 80 årene. Jeg fikk kjøpe dette gjennom faren til en skolevenn av meg. Dette skylte jeg under rennende vann og ga til mine fisk, spesielt mine malawiciklider i periode 1973 -76 elsket dette foret. De var kraftige med flotte farger.
Produksjonen av calanus til akvariefisk er tatt opp igjen, men slik det foredles i dag passer det best for salvannsfisk pga. det høye saltinnholdet i dyret.
Dette skrev jeg på et annet forum i 2010;
Copepoden Acartia tonsa som yngelfor, link til GEMINI
Til dere saltvannsfolk, les denne artikkel i Gemini om copocoder, SINTEF og Thomas Engels oppdrett av meget skjeldne saltvannsarter. Meget imponerende og Thomas sine oppdrett vekker internasjonal berømmelse. Han får til bare noen få andre har klart. Thomas Engel bor et stykke utenfor Trondheim.Senast redigerad av bjornik; 07 February 2012, 15:54.Kommentar
-
Det er spesielt hoppekrepsslekt i ordenen calanoider og krill som gir blant annet omega3 til fisk. Det finnes mange forskjellige preparater basset på omega3 som tilskudd til mennesker i Norge.
Calanus blir populært kaldt rauåte og er et for som bl.a Dr. Axelrode markesførte over hele verden. Rauåta ble fanget og lagt ned i boks og eksportert til USA hvor Axelrode hadde selskaper som solgte foret videre.
Dette varte i fra 60 årene og til et stykke opp i 80 årene. Jeg fikk kjøpe dette gjennom faren til en skolevenn av meg. Dette skylte jeg under rennende vann og ga til mine fisk, spesielt mine malawiciklider i periode 1973 -76 elsket dette foret. De var kraftige med flotte farger.
Produksjonen av calanus til akvariefisk er tatt opp igjen, men slik det foredles i dag passer det best for salvannsfisk pga. det høye saltinnholdet i dyret.
Dette skrev jeg på et annet forum i 2010;
Copepoden Acartia tonsa som yngelfor, link til GEMINI
Til dere saltvannsfolk, les denne artikkel i Gemini om copocoder, SINTEF og Thomas Engels oppdrett av meget skjeldne saltvannsarter. Meget imponerende og Thomas sine oppdrett vekker internasjonal berømmelse. Han får til bare noen få andre har klart. Thomas Engel bor et stykke utenfor Trondheim.Kommentar
-
En bra foderartikel i CB 08 från 1985
Läs och begrunda!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar