Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidL
    Användare
    • January 2012
    • 18

Sökte runt lite snabbt på Web of Science för att se om det fanns någon vetenskaplig artikel som diskuterade hur bra discus kan bryta ner maten om de matas med oxhjärta. Hittade denna:

Chong, A S C, R Hashim, and A B Ali. Assessment of dry matter and protein digestibilities of selected raw ingredients by discus fish (Symphysodon aequifasciata) using in vivo and in vitro methods.” Aquaculture nutrition. 8, no. 3 (September 2002): 229-238. DOI: 10.1046/j.1365-2095.2002.00214.x

I den så har de testat hur bra olika mat bryts ner i den levande discusen samt av ett enzymextrakt i provrör från diskus. Det man kan få ut av en snabb skummning av texten är att precis som väntat bryts fiskkött ner bäst men även oxhjärta bryts ner bra, om man kollar på in vivo mellan oxhjärta och fiskkött så är det ingen signifikant skillnad i nedbrytning. Om de enbart kollar på proteinnedbrytning så är det något lägre på proteinet från oxhjärta än från fiskkött men ändå ligger det på ~73% som bryts ner.

/David
    http://biologdavid.blogspot.com/

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

schysst inlägg
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Det finns iallfall 5 studier av Alexander Chong som behandlar diskus näringsupptag, den sista var vad som fanns i slemhuden.
        (Characterisation of protein in epidermal mucus of discus fish during parental phase).
        Har försökt få dem av Alexander och han skickade dem til mig (science for free ) var hans motto men tyvärr så ägde unversitetet rätten till dem och de ville dels ha betalt o dels fick de inte läggas ut.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• DavidL
          Användare
          • January 2012
          • 18

Ursprungligen postat av kaj.p
          Det finns iallfall 5 studier av Alexander Chong som behandlar diskus näringsupptag, den sista var vad som fanns i slemhuden.
          (Characterisation of protein in epidermal mucus of discus fish during parental phase).
          Har försökt få dem av Alexander och han skickade dem til mig (science for free ) var hans motto men tyvärr så ägde unversitetet rätten till dem och de ville dels ha betalt o dels fick de inte läggas ut.
          Hittade några till av han jag ska läsa.

Värt att påpeka, de diskuterade inte mycket om fetterna i oxhjärtat och hur bra/dåligt det bryts ner om det gör det. Temperaturen är ju som nämnts tidigare lägre i vattnet än i en oxe.

Kommentar

• bjornik
            Användare
            • December 2011
            • 96

Alexander Chong Shu Chien er professor ved Universiti Sains Malaysia, School of Biological Sciences. Jeg har vært bort i flere rapporter fra denne professor og skole som går på oppdragsforskning for oppdrettsindustrien spesielt av akvariefisk på Malaysia for og øke fortjenesten og effektivitene for denne industri.
            http://bjornik.page.tl/Home.htm

Kommentar

• kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

Nu börjar verkligen argumenten bli hypotetiska.
              Senast redigerad av kaj.p; 31 January 2012, 11:15.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Ursprungligen postat av bjornik
                Alexander Chong Shu Chien er professor ved Universiti Sains Malaysia, School of Biological Sciences. Jeg har vært bort i flere rapporter fra denne professor og skole som går på oppdragsforskning for oppdrettsindustrien spesielt av akvariefisk på Malaysia for og øke fortjenesten og effektivitene for denne industri.
                Intressant!
                Har du något belägg för det påståendet?
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• bjornik
                  Användare
                  • December 2011
                  • 96

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Intressant!
                  Har du något belägg för det påståendet?
                  Jeg leste et innlegg om dette for et par år siden. Dette er ikke noe forskjellig fra en hver form for oppdragsforskning for å bedre potensialet og lønnsomhet innen en nær. I Norge har vi f.eks flere institusjoner som utvikler på oppdrag for industrien bedre og nye forsorter for matfisk oppdretts industrien. Her sees det på tilvekst, vekstrate og tidspunkt for slakt av fisk ut til forbruker på en mest mulig lønnsom og effektiv måte.
                  På tilsvarende måte forsto jeg det slik at oppdrettere i Malaysia ønsket en best mulig og lønnsom foringsmodel for oppdrett av akvariefisk i dette tilfelle Discus ut til eksport på grunn av den store inntekts grunnlaget denne arten gir.

Alexander Chong Shu Chien er også bidragsyter til en annen rapport; Characterization of protease activity in developing discus Symphysodon aequifasciata larva, som var utrolig interesant å lese. Den sier blandt annen at sekretet de første 14 dagene er viktig for å utvikle fordøyelsesytemet til ungene da det innholder stam celler som er nødvendig for denne utvikling samt bygge opp imunforsvaret til ungene.

Han er også bidrags yter til rapporten; Characterisation of proteins in epidermal mucus of discus fish (Symphysodon spp.) during parental phase, som også er av stor interesse. Der er det sekretet som analyseres. Det skal finnes flere rapporter om Discus fra Alexander Chong Shu Chien.

Jeg fant en til; Dietary protein requirements for discus (Symphysodon spp.) hvor han er bidragsyter.
                  Senast redigerad av bjornik; 31 January 2012, 14:36.

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Så den ena är bra o intressant o den andra som inte passar dina argument är köpt. Låter ju troligt.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• bjornik
                      Användare
                      • December 2011
                      • 96

Ursprungligen postat av kaj.p
                      Så den ena är bra o intressant o den andra som inte passar dina argument är köpt. Låter ju troligt.
                      Hvist du mener at all oppdragsforskning er kjøpt resultater er du på det vi på norsk kaller "Bærtur langt ut i skogen".
                      At du leser dette ut av det jeg skriver får bli ditt problem.

Kommentar

• DavidL
                        Användare
                        • January 2012
                        • 18

Studierna är ju trots allt publicerade i peer reviewade journaler, Men som med allt så ska man även i dessa fall vara noggran när man läser upplägget på studierna.

Lite OT kanske men en av dessa studier av samma alexander skrev en kollega till mig en bloggpost om för ett år sedan: http://egosumdaniel.blogspot.com/201...-do-mucus.html

Discusföräldrar uppregulerar en gen när de producerar slem som mat till ungarna som är involverad i bröstmjölsproduktion hos däggdjur!

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Häftig gen och det finns logik i det hela.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• bjornik
                            Användare
                            • December 2011
                            • 96

Ecology and life history of an Amazon floodplain cichlid: the discus fish Symphysodon (Perciformes: Cichlidae)

William G. R. Crampton

Department of Biology, University of Central Florida, P.O. Box 162368. Orlando, FL, 32816, U.S.A

Er en feltstudie rapport om Discus i Amazonas som det også har stor verdi å lese igjennom.

ABSTRACT

The discus fishes of the genus Symphysodon are popular ornamental cichlids that occur in floodplain lakes and flooded forests of the lowland Amazon Basin. These habitats are characterized by extreme seasonal fluctuations in the availability of food, shelter and dissolved oxygen, and also the densities of predators and parasites. Most aspects of discus biology are influenced by these fluctuating conditions. This paper reports an autoecological study of the western Amazonian discus S. haraldi (until recently classified as S. aequifasciatus). This species feeds predominantly on algal periphyton, fine organic detritus, plant matter, and small aquatic invertebrates. At high water it forages alone or in small groups in flooded forests. At low water it forms large aggregations in fallen tree crowns along lake margins. Breeding occurs at the beginning of the flood season, ensuring that the progeny are well grown before the next low water period. Symphysodon haraldi is an iteroparous partial spawner, reaches reproductive maturity within a year, and undertakes parental care of its eggs and larvae. The timing of spawning events, and/or the rate of brood survival, may be influenced by fluctuations in the flood level, resulting in a non-unimodal distribution of size classes for the subsequent 1+ cohort.

Les nøye den rødfarget teksten for se hva Discus artene spiser i naturen. Hvorfor skal vi i akvarium presse en for det meste vegetar spisende fisk til å spise kjøtt fra varmblodsdyr? Dette er ikke logisk. Jeg spørr videre hvorfor gjør så mange akvarister dette? Hvorfor utvikles det kommersielt tørrfor bassert på hjerterkjøtt fra varmblodsdyr til Discus? Jeg tror det er på tid at de som er så store tilhengere av hjertekjøtt fra varmblodsdyr som for til Discus forteller om dette og de fordeler dette foret gir til fisk og akvarist. Er de helsemessige sidene hos fisken er undersøkt etter slik foring?
                            Senast redigerad av bjornik; 01 February 2012, 08:42.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av bjornik
                              Hvorfor skal vi i akvarium presse en for det meste vegetar spisende fisk til å spise kjøtt fra varmblodsdyr? Dette er ikke logisk. Jeg spørr videre hvorfor gjør så mange akvarister dette? Hvorfor utvikles det kommersielt tørrfor bassert på hjerterkjøtt fra varmblodsdyr til Discus? Jeg tror det er på tid at de som er så store tilhengere av hjertekjøtt fra varmblodsdyr som for til Discus forteller om dette og de fordeler dette foret gir til fisk og akvarist. Er de helsemessige sidene hos fisken er undersøkt etter slik foring?
                              Hej

Till att börja med använder ju ingen i den här tråden oxhjärta och ingen har heller propagerat för det. Jag har dessutom aldrig haft diskus eller ens tänkt tanken på att mata med oxhjärta.

Jag kan ta ett annat exempel. Jag har sandstubb Pomatoschistus minutus som jag försökte mata med en mat som påminner om naturen (baserat på räkor, alger, cyclop eeze) - det funkade inte då näringsinnehållet inte räcker när jag matar en gång var tredje dag. Nu ger jag dem laxyngelfoder och de mår utmärkt. Detta ska jämföras med att de i naturen inte påstås äta alls så här års (jag håller dem i 4 grader och naturligt dag:natt-ljus).

Jag har personligen mycket svårt att tro att man kränger uselt mat som ger sjuk diskus för att det är bättre ekonomi i det - särskilt om det är dyr mat som det inte säljs tonvis av. T.ex. matar man kyckling med fiskmjöl, inte oxhjärta. Jag tror snarare att det är mat som man inte behöver mata med så ofta, inte smutsar vattnet och som ger friska djur - annars skulle det försvinna från marknaden. Men vad vet jag.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bjornik
                                Användare
                                • December 2011
                                • 96

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Jag har personligen mycket svårt att tro att man kränger uselt mat som ger sjuk diskus för att det är bättre ekonomi i det - särskilt om det är dyr mat som det inte säljs tonvis av. T.ex. matar man kyckling med fiskmjöl, inte oxhjärta. Jag tror snarare att det är mat som man inte behöver mata med så ofta, inte smutsar vattnet och som ger friska djur - annars skulle det försvinna från marknaden. Men vad vet jag.
                                Jeg forer ikke med oksehjertekjøtt og mine VF Discus er kraftige og flotte. Jeg benytter JBL Discus granulat, rekemiks, levendefor og frossen fordyr. Jeg forer om vinteren med daphniner fra mine egene kulturer og tilveksten på mine Discus er meget godt. I nabotråd viser jeg min Heckel Discus par fra Rio Negro som har vokst minst 1 cm de siste par måneder. De er nå ca 15-16 cm begge to. Jeg har hatt VF Discus i over 6 år i denne omgang å lykkes best slik jeg forer nå.
                                Oksehjerte benyttet jeg en kort periode i 2006 og 2007 å så hvor det forurenset og ga ikke Discusene den tilvekst som ble forspeilet. Så min motstand mot foret kommer av mine egene erfaringer og all den negative informasjon jeg har funnet. Oksehjertekjøtt benyttes av oppdrettere fordi det er billig og lett å lage, men som nevnt er den negative siden at det er helseskadelig for Discusen.

Kommentar

Arbetssätt...