Abborren full av läkemedel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

P Pillren verkar inte nått de här iallfall http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle14279798.ab
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Just hormoner har man ju diskuterat samband mellan barn ständigt sjunkande pubertetsålder och hormoner i våra vattendrag. Jag har bara kastat ögon på den debatten och inte sett några kopplingar. Det behöver iofs inte betyda att det skulle vara värre att äta fisk jämfört med annan mat som också ackumulerar vatten.

Sedan finns väl aspekten att Östersjöfisk inte bör ätas av en himla massa anledningar, inte bara hälsomässiga. Jag vet inte hur miljögifter finns lagrade i Östersjöfisk jämfört med fisk från Atlanten.

Slutligen tungmetaller som ackumuleras i fisk då det finns lite väl höga halter i våra insjöar vilket man ändå sett tydliga samband med fosterskador vid för högt intag av insjöfisk därav kostråden till gravida att undvika just den fisken men äta mycket av annan fisk, det är väl iofs en säkerhetsåtgärd snarare än definitvt samband
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Det finns ett definitivt samband http://en.wikipedia.org/wiki/Minamata_disease men här handlar det om rätt extrema nivåer men i världen finns det folkgrupper som är utsatta. Vi har också alla småfåglar drabbades hårt av kvicksilverbetat utsäde (fröna doppades i kvicksilverpreparat för att inte mögla och fåglar äter ju frön - resten går räkna ut rätt enkelt). Det är inte det jag skriver.

Sverige har satt gränsvärdet för fisk (läs gädda) mycket högre än EU (10 gånger tror jag) annars skulle vi inte kunna äta gädda alls. Kostrådet är att kvinnor (läs flickor) som under sin livstid tänkt skaffa barn aldrig någonsin en enda gång ska äta gädda. Det stod i en broschyren när jag gick på graviditetskontroll med min fru för sju år sedan. Resultatet är att gravida i Sverige inte äter fisk vilket är helt fel! det kanske inte var livsmedelverket som stod bakom den broschyren. Deras råd för gädda är max 2-3 gånger per år för gravida.

När det gäller pubertetsåldern så är det exakt vad evolutionär livshistorieteori säger och vad vi ser på alla andra djur (inklusive akvariefiskar!). Ökar näringsintaget/kvaliteten på näring så ökar storleken vid lägre ålder och könsmognad sker tidigare. Observera, inte vid samma storlek. Jämförelsen med fisk är inte helt perfekt men en fisk som får lite mat könsmognar senare vid mindre storlek under förutsättningen att det inte finns ett tusenbrödrafenomen. Detta är en plastisk, inte genetisk respons, men den plastiska responsen - reaktionsnormen - har formats över evolutionär tid. Jag hade snarare tyckt att det skulle vara förvånande om detta INTE hände och börjat kolla efter hormoner i miljön. Nu är det som förväntat.

Edit: Könsmognad kan också vara socialt betingad. Kommer inte ihåg exakt hur hypotesen var men sexualiseringen i samhället i sig skulle kunna ge tidigare könsmognad enligt detta.

(Två ämnen jag ska undervisa i de närmsta veckorna i samma inlägg - det måste vara rekord David )
        Senast redigerad av Ola Svensson; 27 January 2012, 17:26.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          När det gäller pubertetsåldern så är det exakt vad evolutionär livshistorieteori säger och vad vi ser på alla andra djur (inklusive akvariefiskar!). Ökar näringsintaget/kvaliteten på näring så ökar storleken vid lägre ålder och könsmognad sker tidigare.
          Över ett lite längre perspektiv är ökad fekunditet (via t.ex. tidigare könsmognad, kortare graviditeter, fler tvillingfödslar, förändrat beteende) är också vad man förväntar sig hos en population vars tillväxt huvudsakligen begränsas av sin fortplantningshastighet.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Och så har vi Schaffers ansträngningsteori som säger att med minskad föräldraansträngning så ökar kullstorleken = ökat antal tvillingfödslar är förväntat.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...